آیا کتاب‌های الکترونیک هم در خطر ریزش مخاطب هستند؟

    کد خبر :12573

یکی از کارشناسان حوزه نشر دیجیتال معتقد است که اگر نشر الکترونیک به همین شیوه ادامه یابد، ریزش مخاطب آن محتمل است.

امین نادری، متخصص حوزۀ نشر الکترونیک و مدیرمسئول سورۀ مهر الکترونیک، در نشست «شبکه‌های اجتماعی و صنعت نشر» که در سالن یاس سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار شد، گفت: باگسترش بستر اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی درکشور، ناشران با چالش تغییر سبک زندگی مردم و تمایل آن‌ها به کتاب‌های الکترونیک روبرو شدند که جایگاه آنان را تنزل می‌داد؛ اما انتشارات سورۀ مهر توانست با استفاده از متخصصان و انجام پژوهش‌های مختلف، موقعیت خود را متناسب با نیاز مردم و لزوم الکترونیکی شدن کتاب، گسترش دهد و در زمینۀ تولید کتاب‌های الکترونیک پیشگام باشد.

نادری با اشاره به رقابت‌های موجود برای جذب مخاطبان بیشتر گفت: با اختراع تلویزیون و رسانه‌های تصویری، رقابتی بین عرصۀ کتاب و رسانه به وجودآمد که با پرمخاطب‌تر شدن رسانه‌های تصویری، کتاب دارای مخاطبان کمتر و تخصصی‌تر شد.

وی ادامه داد: با پدیدار شدن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، رقابتی بین رسانه‌های تصویری و فضای مجازی به وجود آمد که در این بین تلویزیون بسیاری از مخاطبان خود را از دست داد و اینترنت جایگاه ویژه‌ای بین مردم به دست آورد.

این متخصص حوزۀ نشر الکترونیک تشریح کرد: باتوجه به رقابت به وجود آمده بین تلویزیون و اینترنت، حوزۀ کتاب و نشر فرصتی پیداکرد تا خود را از محیط رقابتی دور کند و در عوض خود را با شرایط جدید هماهنگ سازد و به تولید محتواهای جدید بپردازد.

مدیرمسئول سورۀ مهر الکترونیک گفت: انتشارات سورۀ مهر با تبدیل کتاب‌های چاپی با موضوعات مختلف عامه‌پسند به کتاب‌های الکترونیک و تولید اپلیکیشن آن توانسته به رفع نیازهای مخاطبان نسل جدید دست پیداکند.

وی ادامه داد: معمولاً درکشور ما کتاب‌ها به‌صورت متن و یا در نهایت همراه چند تصویر در اختیار خوانندگان قرار می‌گیرند؛ اما این انتشارات توانست با تولید کتاب‌های صوتی و موسیقیایی برای آموزش مفاهیم درسی به کودکان و نوجوانان، پیشگام تولید این نوع کتاب الکترونیکی در کشور باشد.

نادری ارزش افزودۀ اپلیکیشن سورۀ مهر را نسبت به رقبایش قابلیت پخش هم‌زمان صوت و تصویر و همچنین استفاده از کتاب‌های تعاملی که در حین استفاده از اپلیکیشن توانایی بازی کردن هم دارد، دانست.

این متخصص حوزۀ نشر الکترونیک دربارۀ ترس ناشران و نویسندگان دربارۀ حق نشر کتاب‌ها گفت: با به وجود آوردن بستری مناسب و قانونی می‌توان از سوءاستفاده‌های کپی‌رایت جلوگیری کرد که این اپلیکیشن با توانایی رمزگذاری بر روی انواع قالب‌های کتاب، قابلیت استفاده را فقط برای خریداران اینترنتی فراهم می‌کند که با نسخه‌های PDFتفاوت دارند.

نادری دربارۀ شبکه‌های اجتماعی گفت: در بعضی از شبکه‌های اجتماعی شرایط معرفی و تبلیغ کتاب وجود دارد؛ مثل بیسفون و گوگل پلاس. در بعضی از شبکه‌های اجتماعی هم شرایط متصل شدن به زنجیرۀ فروش وجود دارد؛ مثل تلگرام و ایسنتاگرام.

وی ادامه داد: در بعضی از این اپلیکیشن‌ها قسمتی برای تبادل نظر و انتقادات و همچنین ارتباط مستقیم با نویسندگان کتاب برای مخاطبان فراهم شده است.
این متخصص حوزۀ نشر الکترونیک دربارۀ قیمت‌گذاری کتاب‌های الکترونیکی گفت: قیمت این کتاب‌ها بر اساس نرخ جهانی حدود20 تا50 درصد قیمت کتاب‌های چاپی است.

نادری در پایان افزود: دغدغۀ اصلی ما بحث سخت‌افزاری است و اینکه اگر کتاب‌های الکترونیکی با روش‌های فعلی و با استفاده از تبلت‌‌ها و گوشی‌های موبایل پیش روند، ممکن است بسیاری از مخاطبان خود را از دست بدهد. بنابراین ساخت سخت ‌افزارهایی که به جای LEDها جوهر در آن استفاده شده باشد و وزنی حدود 400گرم داشته باشد، هدف بعدی ما است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید