«شب‌های فوتبالی» را با نود قیاس نمی‌کنیم

    کد خبر :125704

احسان شیعه، مدیر شبکه ورزش سیما با تاکید بر این مساله که این شبکه از زمان راه‌اندازی در سال 1391 تا به امروز تلاش کرده با پخش رشته‌های ورزشی به غیر از فوتبال در میان مردم فرهنگسازی کند، توضیح داد: ما طبق ماموریت‌های تعریف شده، سعی می‌کنیم ورزش‌های مختلف همچون اسنوکر، کرلینگ و… را نیز پخش کنیم، حتی طبق اطلاعات وزارت ورزش، بعد از پخش این مسابقات، برخی از مردم تقاضای راه‌اندازی باشگاه برای ورزش‌هایی همچون کرلینگ را داده‌اند. در مجموع به‌دنبال جلب رضایت مخاطب هستیم.، به بهانه روز تربیت بدنی و ورزش با این مدیر به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

شبکه ورزش در این پنج سال که از راه‌اندازی‌اش می‌گذرد، چه دستاوردهایی داشته و تا چه میزان در جذب مخاطب موفق بوده است؟

در سیستم‌های رسانه‌ای تاسیس شبکه‌های تخصصی تلویزیون، عنصری لازم است و شبکه‌های ورزشی همیشه مخاطبان خودشان را دارند. شبکه ورزش هم در نظام رسانه‌ای ایران طراحی و راه‌اندازی شده و با وجود مضایق مالی صدا و سیما کم و بیش توانسته به اهداف تعریف شده برسد. البته نمی‌شود گفت به صددرصد اهداف رسیده‌ایم، اما با توجه به امکانات، عملکرد خوبی داشته‌ایم و شبکه ورزش از رقبای خودش پیشی گرفته است. در واقع این شبکه مرجعی است که بینندگان و فدراسیون‌های ورزشی به آن مراجعه می‌کنند.

منظورتان رقابت با شبکه‌های داخلی است یا خارجی؟

منظور شبکه‌های داخلی همتراز خودش است، یعنی شبکه‌های دیجیتال نسل دوم و سوم که همزمان با شبکه ورزش یا بعد از آن راه‌اندازی شده‌اند.

ولی به غیر از شبکه سه که ساعت‌هایی را به پخش مسابقات و برنامه نود اختصاص داده، دیگر شبکه‌های داخلی برنامه‌های ورزشی چندانی ندارند، پس چطور شبکه ورزش در این رقابت پیشی گرفته است. فکر نمی‌کنید قیاس صحیحی نیست؟

هر شبکه‌ای با توجه به ماموریت تعریف شده برای آن، برنامه پخش می‌کند. منظورم جذب مخاطب است که نسبت به شبکه‌هایی که همزمان با شبکه ورزش راه‌اندازی شده یا بعد از آن تاسیس شده در جذب مخاطب پیشی گرفته است.

آیا آماری از رضایت مخاطبان از برنامه‌های شبکه دارید؟

آمار به‌صورت مقطعی ارائه می‌شود. ولی طبق آخرین آمار، میزان رضایت مردم از برنامه‌های شاخص این شبکه همچون فوتبال 120، شب‌های فوتبالی و چند برنامه دیگر بالای 95 درصد است.

در کشور ما اغلب مردم با ورزش فوتبال میانه خوبی دارند و کمتر با دیگر ورزش‌های انفرادی و گروهی آشنا هستند. در این باره شبکه ورزش چگونه فرهنگسازی می‌کند؟

پخش دیگر ورزش‌ها به غیر از فوتبال جزو اهداف شبکه ورزش تعریف شده و طی دو سال گذشته تمرکز را از فوتبال به دیگر رشته‌های ورزشی انتقال دادیم. در این باره اقداماتی صورت گرفته است. به عنوان مثال، تنیس زنده فینال گرند اسلم را پخش کردیم که برای اولین بار اتفاق می‌افتاد، حتی تولیدی این مسابقات هم پخش نشده بود. یا مسابقات ورزش اسنوکر را پخش کردیم. همچنین در فصل زمستان مسابقات قهرمانی اسکی را روانه آنتن کردیم.

بازتاب مخاطبان از پخش این مسابقات چطور است؟

خوشبختانه با واکنش‌های مثبتی از سوی مردم روبه‌رو شده‌ایم. خیلی از مردم برخی رشته‌های ورزشی را نمی‌شناختند. طبق اطلاعات وزارت ورزش بعد از پخش این مسابقات، تعدادی از مردم جهت راه‌اندازی باشگاه برای ورزش‌هایی مانند کرلینگ تقاضاهایی داشته‌اند.

ما در حوزه جذب گزارشگران برای هر رشته ورزشی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، حتی تفکیک‌سازی هم نشده است. به‌عنوان مثال، گزارشگر فوتبال، والیبال هم گزارش می‌کند. آیا در این‌باره اقدامی صورت گرفته است؟

گزارشگری، کاری تخصصی است و باید فرد روی رشته ورزشی که گزارش می‌کند، حتماً شناخت داشته باشد. ما به‌دنبال تربیت گزارشگران جوان هستیم، اما همان‌طور که می‌دانید، فرآیند زمانبری است و ظرف چند ماه جواب نمی‌دهد. البته در این مدت تعدادی گزارشگر خوب را وارد میدان کرده‌ایم.

آیا به‌دنبال جذب گزارشگران خانم برای مسابقات ورزشی بانوان هم هستید؟

بله برای رشته تکواندو این‌کار را انجام دادیم و فدراسیون یک خانم ورزشکار را به ما معرفی کرد. البته قبول دارم در این حوزه کم‌کاری کرده‌ایم، ولی باید پذیرفت فدراسیون‌ها هم باید در این حوزه بیشتر همکاری کنند. ما به جذب گزارشگران خانم علاقه‌مند هستیم.

آیا فراخوان داده‌اید؟

نه، فراخوان نداده‌ایم.

چرا مانند شبکه سه مسابقه آقای گزارشگر را تولید نمی‌کنید تا از این طریق حرفه‌ای‌ها را در حوزه گزارشگری شناسایی و جذب کنید؟

پیشنهاد خوبی است، اما همان‌طور که گفتم، امکانات مالی خوبی نداریم و شبکه‌سه هم بعد از شناسایی این افراد آنها را برای مسابقات خودش جذب کرد.

با وجود این‌که چند سال از راه اندازی شبکه ورزش گذشته، اما هنوز نتوانسته برنامه‌ای در قد و اندازه نود تولید کند؟

شما درباره برنامه‌ای حرف می‌زنید که سابقه 20 ساله دارد و برند شده است. این باعث خوشحالی است که یک برنامه تا این میزان تماشاگر دارد. اما تصمیم نداریم با یک برنامه جای یک برند را بگیریم، چون این برنامه جزو سرمایه سازمان صداوسیما محسوب می‌شود. ضمن این‌که نمی‌توان انتظار داشت یک برنامه با سابقه دو ساله همتراز با یک برنامه 20ساله شود.

ولی اگر یک برنامه برند دیگر هم داشته باشیم، می‌تواند به موازات برنامه نود پخش شود و با این اتفاق رقابت هم بین دو برنامه بیشتر می‌شود؟

کم و بیش این اتفاق افتاده است. برنامه‌های شب‌های فوتبالی ما باعث شده تا رویکرد برنامه نود در خیلی حوزه‌ها تغییر کند و به سمت کارهای تحلیلی برود. هر برنامه‌ای در جایگاه خودش پیشرفت می‌کند و قیاس دو برنامه کار درستی نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید