زوجینی که روابط پر تنش دارند با دیدن ۵۰۰ قسمت از خندوانه نیز شاد نخواهند شد

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۴:۲۱
    کد خبر :12563

کارشناس امور تربیتی با اشاره به اینکه یکی از مؤلفه‌های نشاط پایدار، برگزیدن احساس رضایت دیگران است، گفت: مثلا زوجینی که روابط پر تنش دارند هیچگاه نمی‌توانند نشاط دائمی داشته باشند و با دیدن ۵۰۰ قسمت خندوانه نیز شاد نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام علیرضا تراشیون، کارشناس برنامه پرسمان تربیت کودک و نوجوان  رادیو معارف، در رابطه  با «سلامت روانی» گفت: یکی از ویژگی افرادی که از سلامت روان بهره‌مندند این است که می‌توانند توانایی‌های خود را به خوبی بشناسند و نقاط ضعف و قوت خود را تشخیص دهند و در راه اصلاح نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت گام بردارند.

این کارشناس تربیت  با بیان اینکه والدین در بیان نقاط قوت و ضعف کودکان باید دقت داشته باشند گفت: اگر بخواهند به نقاط قوت فرزندان اشاره کنند باید دقت داشته باشند که زیاده‌روی نکنند که باعث پر توقع شدن فرزندان می‌شود و در بیان نقاط ضعف فرزندان نیز باید دقت داشته باشند که زیاده‌روی نکنند و در حضور دیگران نباشد که باعث صدمه زدن به شخصیت آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر والدین  قصد دارند که نقاط ضعف فرزندان را نیز بیان کند، ابتدا باید به نقاط قوت او نیز اشاره کنند گفت: نباید رفتاری کرد که وقتی فرزندانمان در جامعه با انتقادی رو به رو شوند به جای پذیرش آن در مقابل آن ایستادگی کنند.

حجت‌الاسلام تراشیون در بیان ویژگی بعدی افراد سالم به لحاظ روانی گفت: داری شادی و نشاط هستند و منظور از آن سرخوشی نیست که جنس آن متفاوت است.

وی در توضیح آن افزود: شادی واقعی با شادی که عموم مردم تصور می‌کنند متفاوت است. با بسیاری از اشخاصی که احساس می‌کنند مثلا موسیقی باعث نشاط می‌شود اگر گفت‌و‌گو کنید، آنها بیان می‌کنند که شادی ما محدود به زمانی است که از آن استفاده می‌کنیم و به محض اتمام آن حالت گذشته باز می گردد.

حجت‌الاسلام تراشیون با بیان اینکه شادی واقعی استمرار دارد گفت: رسیدن به یک شادی درونی و حقیقی دارای چند مؤلفه است؛ یکی از آنها انجام درست تکالیف نشاط‌آور است مثلا خانمی که به درستی فرزند خود را تربیت می‌کند هر مرحله که کودک رو به ترقی پیش می‌رود باعث وجد و نشاط مادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مؤلفه دوم نشاط پایدار، برگزیدن احساس رضایت دیگران است گفت: مثلا زوجینی که روابط پر تنش دارند هیچگاه نمی‌توانند نشاط دائمی داشته باشند و با دیدن 500 قسمت خندوانه نیز شاد نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه مؤلفه مهم نشاط در زندگی این است که فرد احساس کند خداوند از او راضی است گفت: شخصی که با انجام عبادات بداند خداوند از او راضی است وجد درونی در او ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام تراشیون با بیان اینکه معنای شادی را  اسطو به نقل از دانشمندان اینگونه بیان می‌کند که انسان شادی دارد که عملکردش بر اساس عقلانیت و رفتارهای عقلانی باشد.

وی با بیان اینکه اگر عملکرد انسان پشتوانه عقلی و شرعی داشته باشد، شخص واقعا انسان شادی است گفت: مرحوم امام خمینی (ره) در وصیتنامه خود می‌فرماید که با قلبی آرام و ضمیری مطمئن از دنیا می‌روم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید