«سیبل الکترونیک تیراندازی» توسط فناوران ایرانی تولید شد

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۴:۰۷
    کد خبر :12542

یک فعال فناور کشورمان با اعلام خبر تولید «سیبل الکترونیک تیراندازی» توسط فناوران ایرانی گفت: هزینه تولید، نصب، راه‌اندازی و پشتیبانی سیبل الکترونیک بومی یک بیستم نمونه‌های خارجی است.

محمدرضا کلاهدوز درباره تولید نخستین سیبل الکترونیک در داخل کشور اظهار کرد: ما توانستیم به تکنولوژی تولید سیبل الکترونیک برای موارد تیراندازی در سطوح نظامی و ورزشی دست یابیم.

وی افزود: حدود پنج سال است که فعالیتمان حول این موضوع را شروع کرده‌ایم و سیبل الکترونیک برای سلاحهایی نظیر تپانچه بادی، تپانچه ورزشی تا سلاحهای نظامی اعم از کمری، کلاشینکف و … را توسعه داده‌ایم.

این فعال فناور با بیان اینکه از مرحله تحقیقات عبور کرده و سه سالی می‌شود که کار توسعه را آغاز کرده‌ایم، تصریح کرد: با این حال سطح کاری ما اصلا مورد شناخت ارگانها و سازمانها نیست و به‌ تبعیت از آن، کیفیت ضبط تیراندازی‌مان مخصوصاً در ارگانهای نظامی خیلی چشمگیر نیست.

وی ادامه داد: تذکر رهبری هم در این موضوع مؤثر واقع نشده است؛ نیروهای نظامی ما همچنان به دلیل سنت‌گرایی و عدم آگاهیشان به کسب مهارت تیراندازی و ارتقای کیفیت آن توجهی نمی‌کنند.

کلاهدوز درباره سیبل الکترونیک اظهار کرد: سیبل الکترونیک سیبلی است که نتایج تیراندازی اشخاص را در متراژهای مختلف در دستگاهی که کنار دست تیرانداز قرار دارد، ثبت و ضبط و فرآیند گزارش‌دهی را تسهیل می‌کند؛ با استفاده از چنین دستگاهی امکان پردازش دیتاهای تیراندازان و ایجاد فضای رقابتی بین آنان وجود دارد.

وی درباره کاربرد این دستگاه تصریح کرد: گستره کاربرد این دستگاه از فرمهای استاندارد نظامی و ورزشی تا صحنه‌های اکشن تیراندازی و سینمای تیراندازی است که شاید همه این موارد شامل بیش از 10 مدل محصول شود.

این فعال فناور با تأکید بر اینکه دستگاه توسعه‌یافته توسط ما قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است، ابراز کرد: ما در مجموعه آماج هم سیبل الکترونیکی را که قبلا در دنیا توسعه یافته بود، داریم و هم سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم که مربوط به آموزش تیراندازی می‌شود و نمونه‌اش وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که دستگاه توسعه‌یافته توسط فناوران ایرانی چه مزیتی در برابر نمونه خارجی دارد، گفت: نمونه‌ای که در بازار ایران وارد شد مربوط به 10 سال گذشته می‌شود که فقط فدراسیون تیراندازی ورزشی با هزینه‌ای هنگفت آن را از کشور سوئیس وارد کرد؛ پس از آن هیچ نمونه دیگری بخاطر هزینه‌های تجهیز، نصب، راه‌اندازی و نگهداری وارد کشور نشد زیرا به هیچ وجه توجیه اقتصادی نداشت.

این فعال فناور گفت: هزینه آن سامانه خارجی با در نظر گرفتن دلار به ارزش یک هزار تومان در آن مقطع زمانی، حداقل 20 برابر گرانتر از نمونه توسعه یافته توسط فناوران داخل کشور بود.

کلاهدوز با بیان اینکه فرصت کافی برای دنبال کردن درخواست دانش‌بنیان نداشتیم، درباره برخی رزومه‌های سامانه توسعه یافته در داخل کشور یادآور شد: نصب این سامانه را در حد 20 میلیون تومان برای ارتش، در رنجی متفاوت و پیرامون 100 میلیون تومان برای سپاه و بخشهای دیگر داشتیم؛ قیمت تمام شده برای نصب تجهیزات سیبل الکترونیک به شدت وابسته به رنج و حجم ابعاد دارد.

وی یادآور شد: علاوه بر کار برای ارتش و سپاه با بسیج و ارگانهای ورزشی نیز در این زمینه کارهایی داشته‌ایم اما آنچه مهم است نسبت افرادیکه به این تکنولوژی واقف هستند به کسانیکه اطلاعاتی از آن ندارند و تصمیم‌گیر هم هستند، یک به صد است.

کلاهدوز خاطرنشان کرد: برخی افراد تصمیم‌گیر بخاطر ناآگاهی، بودجه‌هایی را به برخی مقولات این حوزه اختصاص می‌دهند که درست جهت‌دهی نمی‌شود.

این توسعه دهنده سامانه سیبل الکترونیک با تأکید بر اینکه ظرفیت بالفعلی برای تولید سفارشات مربوط به این حوزه داریم، ابراز کرد: شیب افزایش تولیدات ما وابسته به میزان تقاضاست یعنی به این صورت که هر چه میزان تقاضا بیشتر باشد، سرعت تولید و توانمان هم به همان نسبت بالا می‌رود و به عبارت دیگر بسیار انعطاف‌پذیر است.

وی درباره قابلیتهای سیبل الکترونیک که در خط آتش میدان تیراندازی قرار می‌گیرد هم گفت: زیرساخت این سامانه بستگی به شرایط تیراندازی دارد زیرا خطوط آتش با هم متفاوت هستند؛ سامانه‌ای که قرار است در خط آتش قرار گیرد و در معرض سرویس باشد و در عین حال تخریب هم نشود باید دارای سازه‌ای مفصل باشد.

این فعال فناور یادآور شد: این سازه باید ساختاری الکترونیکی داشته باشد و مباحثی از قبیل برنامه‌نویسی، نرم‌افزاری و شبکه‌ای را پوشش دهد؛ سامانه ما دارای دو شبکه محلی و آنلاین است که شبکه آنلاین را به دلیل موارد امنیتی در اختیار نیروهای امنیتی و نظامی قرار نمی‌دهیم و برای آنها از شبکه‌های خصوصی استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با بسط اطلاع‌رسانی در این حوزه باید به دنبال گسترش دید افرادی که در موضع تصمیم‌گیری در ارگانهایی چون سپاه، بسیج و ارتش هستند، بود زیرا تماما مبتلا‌به این موضوع هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید