جدیدترین اخبار
۲۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۷ اقتصادی کد خبر :1254

برجام جان دوباره‌ای به صنعت خودرو بخشید

سعید مدنی مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در صنعت خودرو اظهار کرد: عمده موفقیت دولت یازدهم در بخش خودرو به اقدامات پس از برجام برمی‌گردد و می‌توان گفت برجام جان دوباره‌ای به صنعت خودرو بخشید.

وی با بیان اینکه پس از برجام طلسم صنعت خودرو شکست و این صنعت به روزهای قبل از تحریم برگشت، گفت: بلافاصله پس از امضای برجام شرکای قدیمی و سنتی خودروسازی ایران از جمله فرانسوی‌ها به ایران بازگشتند و همکاری خود را با خودروسازان ایرانی شروع کردند.

مدنی با تاکید بر اینکه شرکای سنتی شرکت‌های خودروسازی با فضای کسب‌و‌کار ایران آشنا بودند و زودتر اقدام به بازگشت به بازار کشورمان کردند، ادامه داد: برخلاف شرکت‌های تازه تاسیس، همکاران قدیمی شرکت‌های خودروسازی کشورمان از فضای سرمایه‌گذاری در ایران اطمینان داشتند و به سرعت برای ورود به این بازار اعلام آمادگی کردند. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حتی شرکت‌هایی که منافعی درآمریکا داشتند برای فعالیت در صنعت خودرو کشورمان اعلام آمادگی کردند، گفت: از بین برندهای معتبر خودروسازی در دنیا تنها شرکت «نیسان» وارد مذاکره با ایران نشد.

مدنی با بیان اینکه قبل از تحریم‌ها یعنی در سال ۱۳۹۰ میزان تولید سالانه خودرو در کشورمان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه بود، ادامه داد: پس از تحریم‌های مستقیم علیه صنعت خودرو کشورمان، با افت شدید تولید خودرو مواجه شدیم و شرکت‌های تولید‌کننده کمتر از ظرفیت خود کار کردند و بسیاری از فرصت‌های شغلی در این صنعت از بین رفت.

مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا با بیان اینکه پس از برجام، ورق برگشت و صنعت خودرو به روزهای قبل از شروع تحریم‌ها نزدیک شد، ادامه داد: سال گذشته صنعت خودرو توانست سهم ۵/ ۲ درصدی از نرخ

وی با بیان اینکه پس از برجام طلسم صنعت خودرو شکست و این صنعت به روزهای قبل از تحریم برگشت، گفت: بلافاصله پس از امضای برجام شرکای قدیمی و سنتی خودروسازی ایران از جمله فرانسوی‌ها به ایران بازگشتند و همکاری خود را با خودروسازان ایرانی شروع کردند.

مدنی با تاکید بر اینکه شرکای سنتی شرکت‌های خودروسازی با فضای کسب‌و‌کار ایران آشنا بودند و زودتر اقدام به بازگشت به بازار کشورمان کردند، ادامه داد: برخلاف شرکت‌های تازه تاسیس، همکاران قدیمی شرکت‌های خودروسازی کشورمان از فضای سرمایه‌گذاری در ایران اطمینان داشتند و به سرعت برای ورود به این بازار اعلام آمادگی کردند. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حتی شرکت‌هایی که منافعی درآمریکا داشتند برای فعالیت در صنعت خودرو کشورمان اعلام آمادگی کردند، گفت: از بین برندهای معتبر خودروسازی در دنیا تنها شرکت «نیسان» وارد مذاکره با ایران نشد.

مدنی با بیان اینکه قبل از تحریم‌ها یعنی در سال ۱۳۹۰ میزان تولید سالانه خودرو در کشورمان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه بود، ادامه داد: پس از تحریم‌های مستقیم علیه صنعت خودرو کشورمان، با افت شدید تولید خودرو مواجه شدیم و شرکت‌های تولید‌کننده کمتر از ظرفیت خود کار کردند و بسیاری از فرصت‌های شغلی در این صنعت از بین رفت.

مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا با بیان اینکه پس از برجام، ورق برگشت و صنعت خودرو به روزهای قبل از شروع تحریم‌ها نزدیک شد، ادامه داد: سال گذشته صنعت خودرو توانست سهم ۵/ ۲ درصدی از نرخ رشد اقتصادی داشته باشد و میزان تولید افزایش یافت و این بخش از صنعت کشورمان به رونق نسبی رسید. وی با تاکید بر اینکه اگر میزان تولید خودرو در سال به دو میلیون دستگاه برسد این صنعت می‌تواند سهم ۵ درصدی در تولید ناخالص ملی را از آن خود کند، گفت: صنعت خودرو سهم ۲۰ درصدی از ارزش کل صنایع کشورمان دارد و ۱۵ درصد از کل اقتصاد کشورمان هم سهم صنایع محسوب می‌شود. مدنی با اشاره به وضعیت صنعت خودرو درسال ۱۳۹۴، اظهار کرد: به‌دلیل تحریم‌های سال‌های گذشته و تحریم‌های خاص حوزه خودرو در سال ۱۳۹۴ این بخش از صنعت کشورمان دچار سکته شد، اما بلافاصله پس از برجام شاهد اقدامات موثر برای بهبود اوضاع صنعت خودروسازی بودیم. البته بخشی از مشکلات خودرو به مشکلات داخلی شرکت‌های خودرویی در دولت قبل بازمی‌گشت از جمله اینکه شرکت سایپا برای سهام خرید نقدینگی خود را از دست داد و با بحران اقتصادی مواجه شد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۴ هنوز چند روزی از امضای تفاهمنامه برجام نگذشته بود که با هجوم تقاضای شرکت‌های خارجی برای همکاری و مشارکت در این حوزه مواجه شدیم و این روند ادامه داشت تا اینکه امروز با شرکت‌هایی از جمله سیتروئن، پژو، فولکس‌واگن، هیواندی و حتی بنز وارد مذاکرات نهایی و عقد قرارداد شدیم. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به‌طور قطع اولین پیامد مثبت گسترش صنایع تولیدی از جمله خودروسازی‌ها افزایش تولید و افزایش اشتغالزایی است که این موضوع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

اقتصادی داشته باشد و میزان تولید افزایش یافت و این بخش از صنعت کشورمان به رونق نسبی رسید. وی با تاکید بر اینکه اگر میزان تولید خودرو در سال به دو میلیون دستگاه برسد این صنعت می‌تواند سهم ۵ درصدی در تولید ناخالص ملی را از آن خود کند، گفت: صنعت خودرو سهم ۲۰ درصدی از ارزش کل صنایع کشورمان دارد و ۱۵ درصد از کل اقتصاد کشورمان هم سهم صنایع محسوب می‌شود. مدنی با اشاره به وضعیت صنعت خودرو درسال ۱۳۹۴، اظهار کرد: به‌دلیل تحریم‌های سال‌های گذشته و تحریم‌های خاص حوزه خودرو در سال ۱۳۹۴ این بخش از صنعت کشورمان دچار سکته شد، اما بلافاصله پس از برجام شاهد اقدامات موثر برای بهبود اوضاع صنعت خودروسازی بودیم. البته بخشی از مشکلات خودرو به مشکلات داخلی شرکت‌های خودرویی در دولت قبل بازمی‌گشت از جمله اینکه شرکت سایپا برای سهام خرید نقدینگی خود را از دست داد و با بحران اقتصادی مواجه شد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۴ هنوز چند روزی از امضای تفاهمنامه برجام نگذشته بود که با هجوم تقاضای شرکت‌های خارجی برای همکاری و مشارکت در این حوزه مواجه شدیم و این روند ادامه داشت تا اینکه امروز با شرکت‌هایی از جمله سیتروئن، پژو، فولکس‌واگن، هیواندی و حتی بنز وارد مذاکرات نهایی و عقد قرارداد شدیم. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به‌طور قطع اولین پیامد مثبت گسترش صنایع تولیدی از جمله خودروسازی‌ها افزایش تولید و افزایش اشتغالزایی است که این موضوع در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • وانت پیکاپ GMC با طرح مفهومی سیرا، رونمایی شد
  • نماینده تهران: زنان در فضای کنونی شهری مجالی برای پیشرفت ندارند
  • تصویری از رژه زنان ارتش لبنان
  • روز پرتلاش اصلاح‌طلبان با برگزاری دو کنگره/هشدارهای عارف؛ نگرانیم
  • افشای جزییاتی از شکنجه شاهزاده‌های سعودی
  • عراق با جنرال الکتریک قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری امضاء کرد
  • موضع گیری رئیس هیات ایران در بین المجالس در برابر هیات اماراتی
  • جنگ روانی آمریکا برای معرفی ایران به عنوان “آشوبگر”
  • سناتور بازداشت شده روس با قرار وثیقه ۵ میلیون یورویی آزاد شد
  • سازمان ملل و آمریکا اطلاعاتی از فراریان داعش به آنکارا نمی دهند
  • گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ احتمالا در CES 2018 معرفی می‌شوند
  • العبادی: تحریم «نجباء» توسط کنگره آمریکا کار غلطی است
  • افزایش نفوذ ایران در منطقه ارتباطی به برجام ندارد
  • مقتدی صدر: ایران از سفرم به عربستان ناراحت است / با سردار سلیمانی در مراسم ختم پدرش گفتگو کردم
  • آمانو: آژانس از هر نقطه ایران که نیاز بوده بازدید داشته است
  • انتشار قابلیت‌های فناوری خودروهای خودران اپل
  • عضو مجمع تشخیص: با حذف دلار از معاملات، ارزش پول کشور را حفظ می کنیم
  • هشدار اکوادور به موسس ویکی لیکس در مورد موضع گیری وی درباره استقلال کاتالونیا
  • از سعدِ ریاض تا سعدِ بیروت
  • تل آویو با داشتن تعداد زیادی بمب هسته ای خطرناک ترین رژیم در خاورمیانه است
  • مناسبات رو به رشد تهران – پاریس، نقشی سازنده در تحولات منطقه ایفا کرده است
  • عربستان از بازگشایی بندر الحدیده و فرودگاه صنعا در یمن خبر داد
  • رویترز: خطر بازگشت تحریم ها، ایران را وادار به حفظ مشتریان آسیایی با تخفیف قیمت نفت کرد
  • رییس سازمان اداری واستخدامی کشور: عملیات اسکان اضطراری بخوبی مدیریت نشده است
  • حریم گسل های شهر تهران مشخص شد
  • آتش ‎سوزی مخزن نفت شماره ۴۳ مهار شد
  • بازگشایی مدارس مناطق زلزله‌ زده از روز شنبه
  • پرداخت وام بلاعوض به زلزله زدگان کرمانشاه
  • خانم بازیگر: ازدواج نکردنم دلایل مختلفی دارد که نمی گویم
  • بیکاری ۴ ساله آقای بازیگر