پل استار وان معرفی شد؛ پیشرانه ۶۰۰ اسب بخاری هیبریدی

    کد خبر :125373

بخش خودروهای اسپرت ولوو با نام پل‌استار، روز گذشته از اولین خودروی اختصاصی و البته قدرتمند خود رونمایی کرد.

چند ماه پیش ولوو اعلام کرد بخش اسپرت این شرکت با نام پل‌استار که وظیفه‌ی بهینه‌سازی شاسی و پیشرانه‌های S60 و V60 را نیز بر عهده دارد، مشغول توسعه‌ی خودرویی اختصاصی است. حال پل‌استار (Polestar) از اولین خودروی اختصاصی خود رونمایی کرده است که می‌توان آن را نسخه‌ی کوپه و دودر ولوو S90 دانست. پل‌استار وان (Polestar 1) نقشی کلیدی در فعالیت ولوو ایفا خواهد کرد. به گفته‌ی مسئولان پل‌استار این خودرو آغازی بر تولید محصولات بعدی پل‌استار ۲ و ۳ خواهد بود.

مدیران ارشد ولوو تصمیم بر اعطای آزادی عمل و استقلال بیشتری به بخش پل‌استار گرفته‌اند و در همین راستا پل‌استار وان هیچ نشان یا لوگویی از ولوو به یدک نمی‌کشد. البته پیشرانه‌ی بنزینی این خودرو نمونه‌ی T8 تولیدشده‌ی توسط ولوو است. مهندسان پل‌استار نزدیک به ۲۰ سانتی‌متر از طول و ۳۲ سانتی‌‌متر از فاصله‌ی بین دو محور S90 کاسته‌‌اند. با طول ۴.۵ متر، پل‌استار وان تقریبا ۱۶ سانتی‌متر کوتاه‌تر از بی‌ام‌و سری ۴ کوپه است. زبان طراحی نمای جلو و انتهایی این خودروی کوپه کاملا از سدان S90 ولوو الهام گرفته شده است؛ با این حال نمای کلی بدنه شباهت زیادی به خودروی مفهومی ولوو کوپه سال ۲۰۱۳ دارد.

پیشرانه‌ی ۲ لیتری و توربوشارژ پل‌استار وان، توان تولیدی خود را به محور جلو منتقل می‌کند. دو موتور الکتریکی نیز به هر یک از چرخ‌های عقب متصل شده‌اند تا در نهایت شاهد مجموع توان ۶۰۰ اسب بخار و گشتاور خارق‌العاده ۱۰۰۰ نیوتن‌متر باشیم. البته در طرف دیگر، این خودروی کوپه با وجود استفاده از شاسی فیبر کربنی، وزنی برابر با ۲۰۰۰ کیلوگرم دارد. مهندسان پل‌استار تلاش زیادی برای کاهش وزن خودرو انجام داده‌اند و در همین راستا بخش زیادی از شاسی، سیستم تعلیق و قسمت بالایی خودرو را از فیبرکربن ساخته شده‌اند. ولوو در این راستا از کونیگزگ، دیگر شرکت مطرح سوئدی جهت استفاده از فیبر کربن کمک گرفته است.

فیبرکربن به‌کار‌رفته به وسیله‌ی چسب و اتصالات مکانیکی به دیگر بخش‌های خودرو متصل شده‌ است. به‌وسیله‌ی استفاده‌ی گسترده از فیبر کربن و کاهش ۶۵ سانتی‌متری پلتفرم SPA‌ ولوو S90 (که پل‌استار وان بر مبنای آن تولید شده است)، مهندسان پل‌استار موفق به کاهش ۲۳۰ کیلوگرمی وزن نسبت به سدان لوکس S90 شده‌اند و استحکام ساختار خودرو را ۴۵ درصد افزایش داده‌اند. به گفته‌ی مدیران پل‌استار، مهندسان این شرکت تلاش زیادی برای توزیع ایده‌آل وزن در تمام ساختار خودرو کرده‌‌اند و به لطف استفاده از باتری ۳۴ کیلووات‌ ساعتی در بخش‌های جلو و انتهایی خودرو، شاهد نسبت وزن ۴۸ به ۵۲ در پل‌استار وان هستیم.

کوپه‌ی زیبای پل‌استار وان تنها به کمک موتورهای الکتریکی خود قادر به طی ۱۵۰ کیلومتر است. با توجه به اتصال پیشرانه‌ به محور جلو، خودروی اسپرت جدید ولوو را می‌توان یک گرندتورر ۲+۲ دانست. طبق اعلام مدیران پل‌استار، خودروی وان می‌تواند ظرف مدت کمتر از ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ این آمار قابل توجه است، اما فاصله‌ی زیادی با عملکرد حرکتی تسلا مدل اس دارد.

مدیران پل‌استار در پاسخ به عملکرد بهتر تسلا اعلام کردند که پل‌استار وان خودروی درگ الکتریکی نیست؛ در طرف مقابل و با کمک متخصصان گروه Ohlins، از سیستم تعلیق الکترونیکی پیشرفته‌ای بهره برده است که به پل‌استار وان اجازه‌ی مانورپذیری در پیچ‌ها مانند خودروی اسپرت توانمندی داده است.

نکته‌ی جالب در رابطه با پل‌استار وان، برنامه‌ریزی برای تولید آن در کارخانه‌ی جدید ولوو در چین است که هنوز ساخته نشده است. پل‌استار تولید سالانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه کوپه‌ی وان را در برنامه‌های خود قرار داده است و این خودرو در فروشگاه‌های اختصاصی این‌ شرکت و مشابه با نمونه‌های تسلا و اپل، در سرتاسر جهان به فروش خواهد رسید.

طبق گفته‌های جاناتان گودمن، مدیر ارش اجرایی پل‌استار، خودروی اسپرت جدید این شرکت با قیمت ۱۹۵ هزار دلار و با شرایط ویژه‌‌ای به فروش خواهد رسید. علاقه‌مندان قادر به خرید این خودرو به‌صورت اقساطی و بدون پیش‌پرداخت خواهند بود. مشترکان سرویس ویژه‌ی پل‌استار قادر به درخواست خودرو برای رویداد‌های خاص در سایر شهرها خواهند بود. پل‌استار وان سال ۲۰۱۹ تولید خواهد شد. این در حالی است که پل‌استار ۲ (رقیب تسلا مدل ۳) و شاسی‌بلند پل‌استار ۳ در سال‌های آینده تولید و عرضه خواهند شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید