فناوری نسل پنجم ارتباطی در حال شکل گیری

    کد خبر :125192

اکوسیستم ۵G بسیار پیچیده است و دولت بایستی پشتیبانی لازم را در جهت توسعه این بخش انجام دهد. این فناوری هم اکنون در حال شکل گیری است و در دنیا باید تا سال ۲۰۲۰ به سرانجام برسد و ایران نیز باید همسو با دیگر کشورهای جهان برای ورود این فناوری گام بردارد.

حمیدرضا نیکوفر قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول گفت: در حال حاضر برنامه و چگونگی و اهداف نسل پنجم ارتباطی از سوی همکار اول با کمک مراکز دانشگاهی و برخی شرکت‌های خارجی در حال انجام است، تا همسو با دیگر کشورهای جهان کاربران بتوانند از این فناوری استفاده کنند.

نیکوفر در ادامه ضمن بیان اینکه فناوری نسل پنجم ارتباطی فقط در خصوص ارتباط موبایل نیست، به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: با رشد ۵G و اینترنت اشیا همه وسایل الکترونیکی به هم متصل می‌شود و به همین علت، به همکاری‌هایی خارج از حوزه مخابرات نیاز است.

قائم‌مقام مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه در فناوری ۵G فناوری‌های زیادی باید شکل بگیرد، گفت: سرمایه‌گذاری بسیار گسترده‌ای در این خصوص باید انجام شود. ما باید برنامه‌ریزی کنیم که بعد از ورود ۵G اهدافمان چیست و چگونه می‌خواهیم به آن‌ها دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه فناوری GSM در سال ۱۹۹۱ وارد ایران شد، افزود: با یک فاصله ۱۰ ساله فناوری ۳G راه‌اندازی شد. از سوی دیگر ما نخستین لانچ ۳G را در سال ۲۰۱۲ انجام دادیم اما ۴G در سال ۲۰۱۴ عرضه شد، امری که در سطح جهانی و طی تنها ۲ سال بی‌سابقه است.

وی گفت: اکوسیستم ۵G بسیار پیچیده است و دولت بایستی پشتیبانی لازم را در جهت توسعه این بخش انجام دهد. ما با نوکیا هم چندی پیش یک قرارداد را جهت مطالعه و توسعه نسل پنجم ارتباطی منعقد کردیم، همچنین تفاهم‌نامه همکاری در زمینهٔ مشاوره، تحقیقات و توسعه فناوری ۵G با دانشگاه صنعتی شریف نیز انجام شد و در حال حاضر طرح‌های دانشجویان و اساتید برای فناوری نسل پنجم در حال آزمایش است.

وی گفت: در حال حاضر همراه اول بزرگ‌ترین پوشش شبکه نسل چهارم را با بیش از ۱۰ هزار سایت در اختیار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نیکوفر با اشاره به توسعه بخش دیتا و برنامه‌ریزی برای افزایش توسعه در این بخش، گفت: تمرکز همراه اول برای ارائه سرویس‌های دیجیتال به کاربران است، ازاین‌رو همکاری‌هایی با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها از چندی پیش آغاز کرده است.

وی گفت: نیاز و توسعه سرویس‌های دیجیتال و خدمات دیجیتال باید بر بستر دیتا و کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها صورت بگیرد، همراه اول نیز با همکاری مشترک سه دانشگاه اصفهان، شیراز و شهید بهشتی، اکوسیستم جدیدی را تحت عنوان دانش‌بنیان راه اندازی کرده است و به کمک اساتید و دانشجویان این دانشگاه‌ها فصل جدیدی از همکاری شروع شده است.

وی به تشکیل سه شرکت مشترک همراه اول با دانشگاه‌های مذکور اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها نیاز به حمایت دارند تا بتوانند با تجاری کردن ایده خود وارد بازار کسب‌وکار شوند. این سرمایه‌گذاری‌ها باید در دوره رشد صورت بگیرد. ازاین‌رو است که سه دانشگاه اصفهان ،شیراز و دانشگاه شهید بهشتی به هاب تبدیل شده‌اند.

نیکوفر تصریح کرد: تیم همراه اول به افرادی که دارای ایده هستند کمک می‌کند و با سرمایه‌گذاری و بازاریابی بستر خوبی را برای ادامه فعالیت این شرکت‌ها فراهم می‌کند.

وی گفت: این نوع حمایت، موفقیت استارت‌آپ‌ها را افزایش می‌دهد و سرمایه‌ای را که برای رشد در حوزه دیجیتال صرف شده است تقویت می‌کند.

وی در ادامه از همکاری با سازمان‌ها و برخی وزارتخانه‌ها خبر داد و گفت: سازمان‌هایی که خدمت ارائه می‌کنند نیازمند ارتباطات هستند. ازاین‌رو برای توسعه بازار خود و ارائه خدمت بهتر نیاز به تکنولوژی و فناوری دارند، از جمله این خدمات می‌توان به دیجیتال کردن کنتورهای برق اشاره کرد که هم اکنون توسط همراه اول و وزارت نیرو در حال انجام است، همچنین با وزارت راه نیز تفاهم‌نامه‌ای در خصوص خدمات موبیلیتی به امضا رسیده است.

نیکوفر از انجام مذاکرات و ارائه برخی دستورالعمل‌ها از سوی بانک مرکزی به همراه اول برای خدمت جیرینگ اشاره کرد و گفت: حوزه پرداخت و جیرینگ هم‌اکنون رشد خوبی کرده است و با دستورالعمل‌های جدیدی که از بانک مرکزی در حوزه دیجیتال صورت گرفته است در حال ادامه فعالیت هستیم.

وی از سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی همراه اولی طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: این سرمایه‌گذاری علاوه بر ایجاد اشتغال، باعث سرعت توسعه بی‌نظیر شبکه موبایل باند پهن نیز شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید