بوگاتی شیرون 2.7 میلیون دلاری چه امکاناتی دارد؟

    کد خبر :125134

وقتی سخن از یک خودرو چندمیلیون دلاری به میان می آید، ذهن یک خودروی عجیب و غریب و پر از آپشن های خاص و پیچیده را تداعی می کند که البته در اکثر مواقع هم این تصویر ذهنی به واقعیت شباهت زیادی دارد. اما خودروهایی هم هستند که برخلاف قیمت بالایشان، آپشن های عجب و غریب ندارند و از طراحی داخلی بسیار ساده بهره می برند. بوگاتی شیرون (Chiron) که به جرات می توان گفت یکی از شاهکارهای مهندسی خودرو به حساب می آید، چیزی در حدود 2.7 میلیون دلار قیمت دارد. اگر پیشرانه قدرتمند و تکنولوژی فوق العاده به کار برده شده در تولید این خودرو را کنار بگذارید و به داخل کابین آن وارد شوید به هیچ عنوان احساس نشستن در یک خودرو چند میلیون دلاری را نخواهید داشت.

خودروهایی مانند پورشه و تسلا که قیمت هایی به مراتب پایین تر از بوگاتی دارند، از تعداد آپشن های بسیار زیادی برخوردار هستند که در نگاه اول بسیار هم گیج کننده خواهدبود، اما بوگاتی با طراحی بسیار ساده اش نشان داده که یک خودرو چند میلیون دلاری می تواند حتی ساده تر از یک سدان معمولی طراحی شود ولی این بدان معنی نیست که کیفیت مواد به کار برده شده در آن هم به همان نسبت پایین است. در این مطلب سعی شده تا به طراحی داخلی و آپشن های اتاق بوگاتی شیرون نگاهی بیندازیم تا به دور از بحث های همیشگی در مورد پیشرانه و حداکثر سرعت، این خودرو را از جنبه کاملا متفاوت مورد بررسی قرار دهیم تا ثابت کنیم که طراحی یک خودرو چند میلیون دلاری لزوما نباید از پیچیدگی زیادی برخوردار باشد و می تواند بی اندازه ساده و زیبا باشد.

 

در ازای 2.5 میلیون دلار

بوگاتی شیرون که در واقع یک نسل جدیدتر از خودرو پرطرفدار ویرون به حساب می آید به دست Achim Anscheidt, Sasha selipanov, Etienne Salome و Frank Heyl که کادر طراحان پورشه هستند ساخته شده است، بنابراین در این خودرو می توان رگه های آلمانی را به سرعت تشخیص داد. طراحی درها، دستگیره ها، فرمان، شیفتر، دسته دنده و پنل میانی به شدت احساس سوار شدن بر یک خودرو سوپراسپرت آلمانی را به شما منتقل خواهدکرد. این خودرو که از یک پیشرانه متفاوت 16 سیلندر W شکل مجهز به 4 توربوشارژر بهره می برد، با وزن حدود 2 تن، می تواند در کمتر از 2.5 ثانیه به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد که البته از بازده 1500 اسب بخاری این خودرو انتظار کمتر از این هم نخواهدرفت. اما بحث ما در این مطلب، درباره پیشرانه و گیربکس نیست، بلکه می خواهیم در مورد طراحی و آپشن های داخل این خودرو صحبت کنیم.


کنسول میانی ساده شیرون

همان طور که در بالا هم گفته شد، این خودرو 2.5 میلیون دلاری که قرار است تنها 500 نسخه از آن تولید شود، به دست تیم طراحی پورشه طراحی و ساخته شده است ولی برخلاف خودروهای آلمانی اسپرت، از زرق و برق بیش از حد در طراحی آن پرهیز شده است. پنل وسط خودرو که از بالا تا قبل از دسته دنده تنها به 4 مدول برای تنظیم سیستم تهویه مجهز شده است و در ادامه کلید فلاشر و دسته دنده بسیار ساده قرار گرفته که بسیار ساده تر از انتظارات از یک سوپر اسپرت چند میلیون دلار است.


ماژول انتخاب حالت رانندگی

محل قرارگیری کلیدهای کنترل سیستم روشنایی هم به سبک طراحی خودروهای آلمانی در سمت چپ و کنار فرمان قرار گرفته شده است که با یک پیچ کنترلی تغییر وضعیت می دهد. در مورد زبان طراحی بوگاتی می توان این حدس را زد که ایده ساخت آنها این بوده که وقتی قرار است تمرکز شما روی سرعت و قدرت خودرو باشد، دیگر وقتی برای توجه به آپشن های عجیب و غریب باقی نخواهدماند. اما در میان این همه سادگی، زیبایی هم وجود دارد که شاید در نگاه اول به چشم نیاید ولی با کمی دقت می توان به زبیایی آنها در عین سادگی شان پی برد.

سوییچ مکانیکی

بوگاتی شیرون با توجه به قیمتش قطعا از سیستم استارت و ورود بدون کلید بهره می برد ولی وجود یک سوییچ مکانیکی باعث شده تا بعضا به این مسئله فکر کنند که چرا یک سوپراسپرت 2.5 میلیون دلاری باید به صورت کلاسیک و با کلید روشن شود. کلید مکانیکی ساده بوگاتی برا روشن کردن خودرو به کار نمی آید بلکه به عنوان یک سوئیچ برقی برای برداشتن محدودیت سرعت از روی سیستم ECU به کار می رود.


توپی سوییچ حذف محدودیت سرعت

با استفاده از این کلید زیبا که در کنار در راننده و در یک حفره بیضی شکل پنهان شده است و چرخاندن آن در مغزی کنار محل قرارگیری کلید، محدودیت سرعت خودرو را حذف کنید. بعد از چرخاندن این کلید، شیرون قادر است 420 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد ولی قبل از آن حداکثر سرعت به 380 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. البته شاید این مسئله تا حدی خنده دار به نظر برسد که تفاوت 40 کیلومتر در آن سرعت چه تفاوتی دارد که برای آن محدودکننده گذاشته اند ولی باید در نظر داشت که طراحان این خودرو قطعا نکاتی را می دانستند که اقدام به نصب این سیستم روی خودرو کرده اند.

پنل پشت آمپر همه کاره

برخلاف دیگر خودروهای گران قیمت که عموما پر از دکمه و صفحه نمایشگر هستند، در اتاق شیرون هیچ صفحه نمایشگری وجود ندارد ولی این بدان معنی نیست که این خودرو از سیستم صوتی، سیستم ناوبری و سیستم های کنترلی بی بهره است. روی غربیلک فرمان D شکل این خودرو 2 سری کلید کنترلی نصب شده مجموع سمت راست مربوط به تنظیمات سیستم های خودرو است که در داخل پنل پشت آمپر قرار دارند. از طریق آن می توان سیستم صوتی Accuton را مدیریت کرد و به سیستم ناوبری دسترسی پیدا کرد.

فرمان ساده اما پرکاربرد

فرمان جذاب شیرون، علاوه بر جهت دادن به حرکت خودرو کارهای دیگری هم انجام می دهد. علاوه بر کلیدهای استارت، تنظیم سیستم صوتی و تنظیمات پنل، کلید لانچ که در زیر قسمت میانی فرمان نصب شده است، کلید تغییر حالت رانندگی و پدال های شیفتر دنده از دیگر نکات جذاب و قابل توجه در این خودرو هستند.


پدال تعویض دنده از پشت فرمان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید