خودرو چقدر درآمد مالیاتی برای دولت ایجاد کرد؟

  • خودرو
  • چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ۱۰:۱۰
    کد خبر :124987

دولت از محل واردات، شماره گذاری و نقل و انتقال خودرو 850 میلیارد تومان درآمد مالیاتی به دست آورد.
بررسی آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد درامد مالیاتی دولت در سه بخش درآمد مالیاتی ناشی از واردات خودرو، درآمد مالیاتی ناشی از نقل و انتقال اتومبیل و درآمد مالیاتی ناشی از شماره گذاری خودرو به 850 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرآنلاین بر این اساس درآمد مالیاتی حاصل شده در بخش واردات خودرو برابر با 110 میلیارد تومان بوده است که بررسی ها نشان می دهد کمتر از حد انتظار دولت در این حوزه است.دولت انتظار داشت درآمد مالیاتی برابر با 1370 میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی ناشی از واردات خودرو دریافت نماید اما در کل حجم درآمد حاصل شده تقریبا بیش از 46 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت.

به نظر می رسد پیش بینی های دولت در حوزه واردات خودرو همواره بلند پروازانه است اما در کل در سال جاری متوقف شدن فرایند ثبت سفارش خودرو و تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی خودروهای وارداتی خود در کاهش درآمدهای مالیاتی این سرفصل تاثیرگذار بوده است.

رکود همچنان باقی است

آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد مالیات ناشی از نقل و انتقال اتومبیل یا به عبارت دیگر خرید و فروش خودروی دست دوم نیز کاهشی تنها نیم درصدی را نسبت به مدت مشابه قبل دارد اما این رقم از انتظار پیش بینی شده دولت در قالب بودجه کمتر است .

در این راستا حجم درآمدهای مالیاتی ناشی از نقل و انتقال خودرو از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه امسال به 230 میلیارد تومان رسید. این در حالی است که دولت انتظار داشت در این دوره زمانی درآمدی برابر با 310 میلیارد تومان از این فصل درآمدی پیش بینی شده در بودجه حاصل شود .

کمتر بودن درآمد محقق شده نسبت به بودجه را می توان ناشی از رکود بازار خرید و فروش خودروی دست دوم در کشور دانست . اتفاقی که سال هاست بازار خودروی ایران را به خود مشغول کرده است.

اگر در این دو سرفصل درآمدهای پیش بینی شده دولت خوشبینانه تلقی شود، درآمد ناشی از شماره گذاری خودرو اما بیش از پیش بینی ها بوده است . در حالی درآمدی برابر با 510 میلیارد تومان از محل شماره گذاری خودرو حاصل شد که دولت پیش بینی کرده بود در این محدوده 5 ماهه درآمد مالیاتی برابر با 470 میلیارد تومان از این سرفصل به دست آید.

افزایش تولید خودرو و رونق بازار خرید خودروی صفر کیلومتر از مهمترین دلایل تحقق بیش از صد در صدی درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده برای شماره گذاری خودرو است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید