مسیر تغییر نام، برای شهروندان کوتاه شد

    کد خبر :124808

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با تأیید حذف مراجعه به دادگاه در فرایند تغییر نام، مسیر این کار را کوتاه و با اعلام صلاحیت شورای عالی ثبت احوال برای تغییر نام از اضافه شدن پرونده به آمار قطور پرونده‌های محاکم قضایی جلوگیری کرد.

دیوان عدالت اداری با رد دادخواست ابطال بخشنامه سازمان ثبت احوال مبنی بر حذف مراجعه به دادگاه و واگذاری تغییرنام به شورای عالی ثبت احوال مسیر پرپیچ و خم تغییر نام در محاکم قضایی را حذف و جاده تغییر نام را هموار کرد.

گفتنی است با توجه به اینکه یکی از سیاست های قوه قضائیه در سال های اخیر کاهش حجم آمار پرونده ها در محاکم قضایی بوده است دستورالعمل شماره 153226/1 مورخه 19/ 11/ 90 سازمان ثبت احوال کشور مبنی بر تغییر نام بدون نیاز به حکم دادگاه در جلسه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و اعضای هیأت عمومی با ابطال آن مخالفت کردند.

بنابراین گزارش، سازمان ثبت احوال پیرو صدور دستورالعملی تغییر نام را در صلاحیت شورای عالی ثبت احوال تشخیص داده و فرآیند رجوع به دادگاه را حذف کرده بود.

شاکی در دادخواست خود مدعی شده بود که سازمان ثبت احوال به موجب دستورالعمل مورد اعتراض اجازه داده است که متقاضیانِ تغییر نام، بدون نیاز به مراجعه به دادگاه صالحه و با درخواست کتبی و پس از تایید این سازمان بتوانند نام خود را تغییر دهند و در استدلالات خود این اقدام را مغایر با رای وحدت رویه دیوان عالی کشور به شماره 2 مورخه 22/ 1/ 1394 و اصل 59 قانون اساسی دانسته است.

از سوی دیگر طرف شکایت نیز با استناد به ماده 2 قانون ثبت احوال مصوب 1355 و تبصره 2 ماده 20 این قانون تشخیص نام‌های ممنوع را در صلاحیت شورای عالی ثبت احوال دانسته است.

این موضوع در دستور کار هیئت تخصصی پژوهشی و فرهنگی دیوان عدالت اداری قرار گرفت و با این استدلال که تغییر نام خانوادگی که در اولویت بیشتری برخوردار است در صلاحیت شورای عالی ثبت احوال است و این اقدام بر مبنای سیاست قوه قضائیه مبنی بر اینکه ارجاع امور اداری در مواردی که توسط دستگاه اجرایی قابل رسیدگی باشد خلاف قانون نیست، از سوی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری قابل ابطال تشخیص داده نشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید