علت تهدیدات ترامپ برای خروج از برجام مشخص شد/ هیلی: توان ما در مواجهه با کره شمالی تقویت می شود

    کد خبر :124364

‘نیکی هیلی’ نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که ‘دونالد ترامپ’ رئیس جمهوری آمریکا با تهدید به خروج از توافق هسته ای با ایران توانایی خود را برای حل مساله هسته ای کره شمالی تقویت می کند.تهدید به خروج از برجام توان ترامپ را در کره شمالی تقویت می کند.

به گزارش بازتاب به نقل از آسوشیتدپرس، هیلی دوشنبه شب در سخنانی در اندیشکده محافظه کار «بنیاد هریتیج» درباره استدلال منتقدانی که با عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای مخالف بوده و آن را تضعیف اعتبار آمریکا و دیپلماسی می دانند، گفت که این استدلالی «اشتباه» است. وی گفت که ناکامی در اصلاح توافق هسته ای با ایران این پیام را می رساند که «می توان آمریکا را با یک توافق بد خرید». تارنمای دیلی سیگنال نیز در گزارشی از سخنرانی هیلی در مراسم بنیاد هریتیج نوشت که سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد رویکردهای دولت های سابق آمریکا در قبال کره شمالی را شکست خورده خوانده و توصیه کرده که مدل مذاکراتی رونالد ریگان رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده در پیش گرفته شود.

هیلی اظهار داشت: یکی از روسای جمهوری یک توافق نامه کنترل تسلیحاتی با شوروی را که اسلافش بر سر آن مذاکره کرده بودند، به ارث برد. برخی هشدار می دادند که اگر رئیس جمهوری به آن توافق پایبند نباشد، جنگ درخواهد گرفت.

هیلی افزود که ریگان به اتحاد جماهیر شوروی نشان داد که «قدرت و مهارت یک چانه زنی سخت» را حتی تا آخر دوره ریاست جمهوری اش دارد. اشاره هیلی به توافق نامه گفت وگوهای محدودسازی سلاح های راهبردی 2 (سالت)میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود.

وی آن را با توافق هسته ای با ایران که در دوره باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا حاصل شد، مقایسه می کرد.ترامپ روز جمعه گفت که این توافق را تایید نمی کند و تحریم هایی علیه سپاه پاسداران وضع می کند. این اقدام هشدارها درباره تاثیر آن بر تعامل با کره شمالی را افزایش داده است.

هیلی در بنیاد هریتیج که با حضور نهصد نفر برگزار شد، گفت: سیاست ما در برابر کره شمالی قربانی سیاست ما در قبال ایران نیست. کره شمالی داستان پندآموزی است که باید به سیاست ما در قبال ایران کمک کند. تغییر ندادن توافق با ایران این پیام اشتباهی را به ‘کیم جونگ اون’ رهبر کره شمالی می رساند که می توان آمریکا را با توافق بدی خرید که به تهدید برنامه موشکی و هسته ای آن پایان نمی دهد، توافق مثل توافق ایران.
منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید