ماجرای گران‌ فروشی بلیت اربعین

    کد خبر :124305

در حالی که تا چند روز دیگر سفر زائران ایرانی به عتبات برای برگزاری مراسم اربعین آغاز می‌شود، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد امسال نیز دلالان بلیت بیکار ننشسته و بازار سیاه بلیت اربعین به ویژه در مورد بلیت هواپیما ایجاد کرده‌اند.

این در حالی است که امسال مشکل تازه‌ای هم رخ داده و آن هم این است که مسئولان فرودگان نجف اقدام به افزایش قیمت سوخت هواپیماها کرده‌اند که این خود می‌تواند هزینه‌ها ایرلاین‌ها را افزایش داده و به تبع آن شاهد گرانی بلیت هواپیما باشیم. با وجود تاکید سازمان هواپیمایی کشور بر فروش بلیت پرواز اربعین با نرخ مصوب، اما نرخ این پروازها در فاصله سه هفته مانده تا ایام اربعین در برخی دفاتر از مرز دو‌میلیون تومان عبور کرده است.

20شهریور امسال به‌سبک و سیاق چند سال اخیر، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی سقف قیمت توافق‌شده برای بلیت پروازهای عتبات عالیات در اربعین 13تا 22 آبان‌ 96 را اعلام کرد. بر این اساس نرخ بلیت پرواز رفت و برگشت مشهد ــ نجف و تهران‌ ــ نجف به‌ترتیب 5/1‌میلیون تومان و یک‌میلیون و 200‌هزار تومان تعیین شد. قیمت بلیت پرواز رفت و برگشت از سایر شهرهای کشور به شهرهای نجف و بغداد نیز یک‌میلیون و 200‌هزار تومان است، ضمن آنکه نرخ بلیت افراد زیر12 سال معادل 75‌درصد نرخ بلیت بزرگسالان خواهد بود. همچنین نرخ‌ بلیت پرواز تهران ــ نجف 600‌هزار تومان و قیمت بلیت یک‌طرفه مشهد ــ نجف نیز 750‌هزار تومان تعیین شده است.

در ادامه سازمان هواپیمایی کشوری در جلسه‌ای با شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد بلیت‌ پروازهای اربعین باید بر اساس قیمت مصوب فروخته شود، اما طبق روال هر سال با نزدیک شدن به اربعین حسینی(ع) بازار حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور آشفته شده است. در بازار غیررسمی و به‌طور غیرقانونی هم‌اکنون در برخی دفاتر قیمت پرواز رفت تهران- نجف به بیش از 2/1میلیون تومان رسیده،‌ یعنی دو برابر قیمت مصوب اعلام‌شده از سوی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی است. پرواز رفت و برگشت این مسیر حدود دو‌میلیون تومان است. قیمت پرواز رفت مشهد ــ نجف نیز 950‌هزار تومان و رفت و برگشت این مسیر حدود دو‌میلیون تومان و نرخ بلیت پرواز مشهد ــ بغداد نیز در حال حاضر 860‌هزار تومان است.

با متخلفان فروش بليت برخورد مي‌كنيم

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تعیین نرخ بلیت پرواز برای ایام اربعین حسینی، گفت:‌ با هرگونه تخلفی در خصوص فروش بلیت خارج از قیمت‌های تعیین شده به شدت برخورد می‌شود. رضا جعفرزاده اظهار کرد: مطابق توافق صورت گرفته میان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی برای ایام اربعین امسال از 13 تا 22 آبان‌ نرخ پروازها تعیین شد. او ادامه داد:‌ بر این اساس قیمت بلیت پرواز رفت و برگشت تهران-نجف و تهران-بغداد-تهران یک‌میلیون و 200‌هزار تومان تعیین شد. جعفرزاده با بیان اینکه نرخ بلیت پرواز رفت و برگشت 5/1میلیون تومان و قیمت پرواز یکطرفه تهران و مشهد به مقاصد نجف و بغداد به ترتیب 600‌هزار و 750‌هزار تومان است، افزود:‌ هرگونه فروش خارج از نرخ اعلام شده تخلف است و در صورت ارسال شکایات از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری به نشانی www.cao.ir به سرعت به آن رسیدگی می‌شود.

آژانس‌ها موظف به رعايت قيمت‌ها هستند

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام کرد: با دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس‌های هواپیمایی که در ایام اربعین نرخ‌های اعلامی برای پروازهای عتبات عالیات را رعایت نکنند، برخورد می‌شود. سازمان هواپیمایی کشوری با مشارکت شرکت‌های هواپیمایی و با هدف شفافیت حقوق مسافران مانند سال‌های گذشته اقدام به تعیین نرخ بلیت پروازهای عتبات عالیات در بازه زمانی 13 تا 22 آبان کرده است. در این تصمیم، نرخ بلیت هواپیما در بازه زمانی مذکور در مسیر تهران – نجف – تهران و تهران – بغداد – تهران و دیگر شهرها (رفت و برگشت) به جز مشهد مقدس حداکثر معادل 12‌میلیون ریال (یک‌میلیون و 200‌هزار تومان) و مسیر مشهد – نجف – مشهد و مشهد – بغداد – مشهد نیز حداکثر معادل 15‌میلیون ریال (یک‌میلیون و 500‌هزار تومان) تعیین شده است.

همچنین در مسیرهای یکطرفه نرخ پروازی معادل 50‌درصد نرخ رفت و برگشت خواهد بود. بنا بر اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، تمامی دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس‌های هواپیمایی موظف به رعایت قیمت‌های تعیین شده هستند. در صورت رعایت نکردن نرخ‌ها، این سازمان با مشارکت سازمان هواپیمایی کشوری و تعزیرات حکومتی با متخلفان برخورد خواهد کرد. شماره تلفن 66078700 سازمان هواپیمایی کشوری و 124 سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت آماده دریافت و رسیدگی به شکایات هموطنان در این زمینه هستند.

احتمال توقف پروازها به نجف

معاون سابق سازمان هواپیمایی معتقد است هرچند طرح توقف یکباره تمام پروازهای ایرلاین‌های ایرانی به فرودگاه نجف از نظر اقتصادی منطق قابل دفاعی ندارد، اما در این مورد خاص تنها اهرم فشار بر این فرودگاه به حساب می‌آید. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: پس از مشکلاتی که در طول هفته‌های گذشته شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با فرودگاه نجف داشتند، مسئولان این فرودگاه در آستانه سفرهای اربعین بار دیگر اقدام به افزایش قیمت سوخت هواپیماها کردند که این موضوع برای ایرلاین‌های ایرانی پذیرفتنی نیست و در صورت تداوم این شرایط گزینه توقف دوباره پروازهای ایران به نجف وجود دارد. موضوعی که علیرضا منظری – نماینده سابق ایران در سازمان جهانی ایکائو – نیز با عنوان تنها گزینه پیش روی ایرلاین‌های ایرانی، آن را در نظر می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید