اظهارات ضد ایرانی ترامپ، “بزدلانه” و “غیرمسئولانه” بود

    کد خبر :123992

مدیر اندیشکده امور بین الملل (آی ای آی) مستقر در شهر رم و مشاور ویژه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر این باور است که اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا علیه ایران، “بزدلانه” و “غیرمسئولانه” بوده است.

«ناتالی توچی» مدیر اندیشکده امور بین الملل (آی ای آی) رم و مشاور ویژه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد: اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا علیه توافق هسته ای با ایران را در سه کلمه “بزدلانه، غیر واقعی و غیر مسئولانه” می توان توصیف کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: اظهارات ترامپ به این علت بزدلانه بوده است که او تصمیم گیری نهایی درباره برجام را به کنگره واگذار کرد. با عدم تایید توافق هسته ای ایران، او از این توافق دست شسته بدون آنکه این مساله لزوما به آن معنا باشد که آمریکا از توافق خارج شود، ترامپ در نهایت تصمیم گیری را به کنگره محول کرده است. اظهارات ترامپ غیر واقعی است چرا که مذاکره مجدد درباره توافق هسته ای ممکن نیست. هیچ یک از کشورهای 1+5 و نه اتحادیه اروپا و نه خود ایران، تمایلی برای مذاکره مجدد بر سر توافق هسته ای ندارند. این اظهارات غیرمسئولانه بود چرا که اگر توافق هسته ای با فروپاشی روبرو شود، مسئول اصلی آن تنها ترامپ خواهد بود، ولی این اقدام نه تنها به خود توافق لطمه خواهد زد بلکه ضربه بزرگی به تلاش های مربوط به منع اشاعه تسلیحات خواهد بود.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات ترامپ در خصوص اینکه سپاه پاسداران را یک نیروی تروریستی دانسته که جنگ و ترور را در خارج از ایران تامین مالی می کند، گفت: تعریف سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی تروریستی، به طور کامل دور از واقعیت است. این تعریف به هیچ وجه دقیق و مفید نیست.

مشاور ویژه موگرینی در پاسخ به این سئوال که “لحظات کوتاهی پس از سخنرانی ترامپ، اسرائیل، عربستان سعودی و بحرین و امارات، از تصمیم رئیس جمهور آمریکا در عدم تایید توافق هسته ای حمایت کردند، ترامپ ایران را یک کشور یاغی خواند و اتهامات مکرر غرب را تکرار کرد که تهران حامی تروریسم است و به تجاوز در خاورمیانه و سراسر جهان ادامه می دهد، به نظر شما کشورهای یاغی واقعی در جهان کدامند”، گفت: یاغی صفتی است که به منطقه کمکی نکرده است. من هیچ کشوری را با صفت یاغی تعریف نمی کنم. تنها اقدام سرکش به نظر من در شرایط کنونی، عدم تایید توافق هسته ای از سوی ترامپ است که بر خلاف دیدگاه های فنی نه تنها آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده بلکه بر خلاف دیدگاه های اتحادیه اروپا، روسیه، چین و همین طور عناصر کلیدی دولت آمریکا بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید