مؤسسه اعتباری نور متعلق به کیست؟ جنجال ضد انقلاب برای ایجاد رابطه سپاه با این مؤسسه

    کد خبر :123978

مورخه 22 مهر 1396 خبری در یکی از کانال های تلگرامی معاند نظام، مبنی بر اینکه مؤسسه اعتباری نور وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، منتشر شد. در آن خبر آمده بود، این مؤسسه اعتباری متعلق به چند سردار سپاه است؛ پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که به راستی مؤسسه اعتباری نور متعلق به کیست؟!

به گزارش بازتاب به نقل از تابناک، مورخه مهر ماه 1396 یکی از کانال های تلگرامی معاند نظام خبری در مورد مؤسسه اعتباری نور منتشر کرد که در آن خبر، این مؤسسه را وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دانسته و مالکان این مؤسسه را سرداران سپاه عنوان کرده بود. در اینجا سئوالی که مطرح می شود این است که به راستی این مؤسسه اعتباری متعلق به کیست؟

در سوم آبان ماه سال 1391، تعاونی های اعتباری کارسازان آینده، پیشگامان کویر یزد و صندوق های قرض الحسنه ریحانه گستر و مشیز، آمادگی خود را به بانک مرکزی جهت تجمیع فعالیت خود در قالب مؤسسه اعتباری جدید اعلام کردند. نکته بااهمیت اینکه این مإسسات در هنگام ادغام، همگی مجوزهای قانونی از مراجع ذیربط نظیر بانک مرکزی و وزارت تعاون داشتند.

در نهایت بانک مرکزی جمهوری اسلا می ایران در تاریخ 1391.12.27 با تجمیع (انحلا ل) مؤسسات کارسازان آینده، ریحانه گستر مشیز و پیشگامان کویر یزد موافقت کرده و در تاریخ 1392.11.21 موافقت خود را با راه اندازی مؤسسه اعتباری نور از محل تجمیع مؤسسات یاد شده به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام نمود.

این مؤسسه زودتر از سایر مؤسسات در حال اخذ مجوز، توانست در سال 1392 اقدام به پذیره نویسی کند و تعداد یک میلیارد و 500 میلیون سهم مؤسسه اعتباری نور (سهامی عام در شرف تاسیس) از طریق فرابورس ایران به فروش رسید.

اسفند ماه سال 92 با اتمام پذیره نویسی سهام این مؤسسه اعتباری، شرایط برای صدور مجوز نهایی و رسمی این مؤسسه از سوی بانک مرکزی تسهیل شد.

پس از تصویب اساسنامه این مؤسسه در شورای پول و اعتبار و برگزاری مجمع عمومی، تنها کار نهایی برای رسیدن به مجوز رسمی از بانک مرکزی، ثبت این مؤسسه در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری تهران بود. این کار در 28 اردیبهشت سال 1394 رخ داد و این مؤسسه با شناسه ملی به شماره 14004932504 و شماره ثبت 472532 به ثبت رسید.

مؤسسه اعتباری نور پس از گذراندن مراحل ثبت، شکل حقوقی به خود گرفت و در 1394.02.29 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید و در تاریخ 1394.04.11 موفق به اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد.

 

این مؤسسه هم اکنون دارای 366 شعبه در سراسر کشور است و نخستین مدیر عامل آن نیز محمدحسین اسکندری زاده بوده است. در اواخر مرداد ماه سال جاری هیأت مدیره این مؤسسه تصمیم گرفتند به مدیرعاملی خسرو خواجه حسنی پایان دهند و انجام کلیه امور جاری را به رضا معمار اصفهانی، قائم مقام مؤسسه نور واگذار کنند. بیشتر سهامداران این مؤسسه نیز مطابق فهرست زیر از خانواده اسکندری زاده هستند.

 

بنا بر اطلاعات موجود، محمدحسین اسکندری زاده دارای مدرک مدیریت دولتی و سابقه کار در بانک صادرات و محمود ایزدی، عضو هیأت مؤسسان، دارای مدرک تحصیلی دیپلم تجربی و دارای سابقه کار در بانک سپه، محمد کامرانی نوق، عضو هیأت مؤسسان دارای مدرک دیپلم ریاضی و دارای سابقه کار در بانک صادرات، محمد سروش اسکندری زاده و زهرا اسکندری زاده پزشک هستند و محمد علی اسکندری زاده نیز مهندسی سازه خوانده و زینب اسکندری زاده نیز دندانپزشک است.

همان گونه که می بینید، در بین سهامداران این مؤسسه، نامی از سرداران سپاه یا حداقل افرادی با سابقه کاری در سپاه به چشم نمی خورد.

 

اما چرا ادعا شده که این مؤسسه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق دارد؟

همان گونه که گفته شد، در اواخر مرداد ماه سال جاری هیأت مدیره رأی به پایان حکم مدیر عاملی خسرو خواجه حسنی داد. خسرو خواجه حسنی در 18 تیر ماه 1396، تازه بر کرسی مدیر عاملی این مؤسسه تکیه زده بود. همین مدت کوتاه مدیرعاملی خواجه حسنی باعث شد تا اندکی اوضاع در مؤسسه اعتباری نور اندکی بحرانی شود، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه در نهم شهریور ماه 1396 با رد وجود هر گونه مشکل در ارتباط با مؤسسه مالی و اعتباری نور، گفت: گاهی بانک مرکزی با مدیران موجود مؤسسات اعتباری مشکل دارد و گاهی هم مدیران به تشخیص مجمع کنار می ‌روند.

وی افزود: البته یک سری مطالبی هم هست که اگر کسی تخلفی کرده، حتما با او برخورد می شود. این ها را بانک مرکزی نیز دنبال می کند. سیف در پاسخ صریح درباره ادامه کار این مؤسسه توضیح داد: بعضی اوقات یکسری چیزها را بزرگ نمایی می‌ کنند. از این خبرها نیست این مؤسسه کارش را ادامه می دهد. همچنین رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه یعنی تخلفی صورت نگرفته است، اعلام کرد: کارهای خلافی شده که بانک مرکزی بموقع با آن برخورد کرده و دیگر تکرار نخواهد شد؛ بنابراین، مؤسسه نور کارش را ادامه می دهد.

مؤسسه اعتباری نور ـ که به نوعی به تازگی یک بحران را پشت سر گذاشته و با توجه به اتفاقات اخیری که پیرامون مؤسسه اعتباری کاسپین رخ داده و موجبات نارضایتی و راهپیمایی های سپرده گذاران آن را فراهم کرده است ـ لقمه مناسبی جهت ایجاد تنش در داخل کشور می باشد. از طرفی در روزهای اخیر نیز شاهد لفاظی های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیرامون ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده ایم و احتمالا این کانال تلگرامی معاند نظام نیز قصد خوش خدمتی به اربابان خود را داشته و به همین علت، دست روی مؤسسه اعتباری نور گذاشته و سعی داشته تا به گونه ای بحران این مؤسسه را به سپاه و سرداران آن ارتباط دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید