تا جایی که امکان دارد از بنزین سوپر در خودرو استفاده کنید

    کد خبر :123975

بنزین، دارای درجه کیفی است که اصطلاحاً به آن اکتان گفته می‌شود. اکتان، مشخص کننده میزان مقاومت بنزین در مقابل ضربه موتور است و هر چه این امتیاز بالاتر باشد بنزین در مقابل ضربه موتور مقاومت بیشتری دارد.

در دفترچه راهنمای هر خودرو به‌طور مشخص بنزین مناسب موتور آن خودرو قید شده است چراکه ضریب تراکم هر موتور برای بنزین مشخصی طراحی می‌شود و از این نظر به‌طورکلی توصیه می‌کنیم توصیه‌های دفترچه راهنمای خودرو را به کار گیرید. البته در حال حاضر تقریباً تمامی خودروهای موجود در ایران باید از بنزین سوپر (اکتان بالا) استفاده کنند. برای یادآوری شاید بد نباشد بدانید در دفترچه راهنمای پیکان جوانان هم ایران ناسیونال استفاده از بنزین سوپر را پیشنهاد کرده بود.

البته این مسأله در مورد برخی از خودروهایی که فناوری موتور قدیمی‌تری دارند (پژو 405 و سایر خودروهایی که از موتور مشابه آن استفاده می‌کنند، پراید، وانت پیکان و… ) کم‌رنگ‌تر است و این خودروها می‌توانند از بنزین معمولی هم استفاده کنند که این مسأله مستقیماً به طراحی موتور آن‌ها بازمی‌گردد. مسأله مهم دیگر در این زمینه کیفیت و اکتان بنزین‌های موجود در کشور است. بر اساس ارزیابی‌هایی که به‌طور غیررسمی انجام شده است، در بعضی نمونه‌های بنزین، اکتان پایین‌تر از حد استاندارد بود.

البته وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این مسأله را تأیید نکرده‌اند، اما با توجه به آزمون‌های انجام گرفته به نظر می‌رسد اکتان بنزین سوپر کشور در حدی است که می‌توان آن را به‌عنوان بنزین معمولی نیز به کار گرفت و با این دیدگاه استفاده از بنزین سوپر می‌تواند برای تمامی خودروها لازم باشد. در زمینه افزودن اکتان به بنزین در نظر داشته باشید موتورهایی با فناوری جدید به بنزین‌هایی با اکتان بالا نیاز دارند و استفاده از بنزین با اکتان پایین‌تر به دلیل بروز پدیده ناک باعث آسیب به موتور می‌شود، ضمن آنکه توان موتور را هم محدود می‌کند و به همین دلیل استفاده از اکتان‌افزاها برای آن‌ها توصیه می‌شود. مشکل اینجا است که متأسفانه نمونه‌های تقلبی اکتان‌افزاها در بازار وجود دارد و نمی‌توان در مورد کیفیت آن‌ها نظری داد. در این زمینه توصیه می‌کنیم از محصولات برندهای معتبر جهانی استفاده کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید