کاندیداها تا کنون اسمی از “معدن” نیاورده‌اند

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۴۶
    کد خبر :12386

در حالیکه در رقابت‌های انتخاباتی، کاندیداها اشتغال و تولید را سرفصل وعده‌های اقتصادی خود قرار داده‌اند، رئیس خانه معدن ایران معتقد است برای رسیدن به اشتغال پایدار نمی توان معادن را نادیده گرفت اما در برنامه‌های کاندیداها تاکنون اسمی از معدن به میان نیامده است.

محمدرضا بهرامن با بیان این که در اقتصاد ایران باید بهترین استفاده را با نگاه توسعه ای ازمنابع خود داشته باشیم، گفت: تا کنون که هیجانات رقابت های انتخاباتی اجازه پرداختن درست به برنامه های اقتصادی کاندیداها را نداده است، اما چیزی که مشخص است در همان اشاراتی هم که در حوزه اقتصاد صورت گرفت، اسمی از معدن به میان نیامد، در حالی که این حوزه می‌تواند در تحقق بسیاری از اهداف اقتصادی بسیار موثر باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه معدن می تواند کلید تحقق اهداف شعار سال جاری یعنی اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال و شعار کاندیداها برای ایجاد شغل باشد، عنوان کرد: با نگاهی به آمار و داده ها میتوان گفت که ظرفیت ایجاد شغل در معدن بسیار بالا ست به گونه ای که بنا بر استاندارد های جهانی که در این باره وجود دارد هر شغل مستقیم معدنی، ۱۷ شغل دیگر نیز در کنار خود ایجاد می‌کند.

رئیس خانه معدن ایران ادامه داد: این در حالی است که کوچکترین واحد های غیر پلی‌متال (غیر فلزی) معدنی زمانی که راه اندازی می‌شود حداقل ۵۰ نیروی معدنی می‌خواهند و در حالی که اغلب این معادن در مناطق محروم واقع شده‌اند می‌توانند، اثر گذاری ویژه داشته باشند و این یعنی در آن نقطه با ایجاد شغل از یکسری کوچ های معکوس جلوگیری می کنند و رونق را در آن محل به ارمغان آورند.

وی با اشاره به ارزش آفرینی اقتصادی و انسانی حوزه معدن در چرخه های بعدی تولید تشریح کرد:  بعد از تولید مواد معدنی، محصول استحصال شده انبار نمی شود، بلکه وارد چرخه تولید بعدی می‌شود که این موضوع باعث این است تا در صنعت نیز پیامد های توجه به معادن را تجربه کنیم.

بهرامن در باره انتظار فعالان اقتصادی و مردم از کاندیداها عنوان کرد: من به عنوان یک کار شناس اقتصادی این انتظار را دارم که کاندیداها مطالعه ای از برنامه ششم انجام داده باشند و بر اساس اسناد بالادستی و برنامه ششم برنامه‌های خود و راه کار های توسعه اقتصادی را مطرح کنند؛ به گونه ای که اولویت ها و مزیت های داخل کشور را در نظر گرفته و حتی با تعریف نقش تشکل ها در برنامه های اقتصادی باعث شوند تا تشکل ها انتخاب بهتری از میان افراد داشته باشند.

وی افزود: ما انتظار داشتیم که کاندیداها با نگاه و شناختی که از چشم انداز اقتصاد ایران دارند، حداقل رصد کاملی از مراکز تولید اشتغال انجام می دادند و برنامه ای برای نحوه ایجاد شغل در کشور ارائه می‌کردند تا بتوانیم نقش توسعه را در نظرات آنها ببینیم.

این فعال معدنی ادامه داد: مثلا باید ببینیم که آیا واقعا کاندیداها برای توسعه بخشی مانند معدن، که می تواند هم به لحاظر ایجاد ارزش افزوده، بالا بردن تراز مثبت تجاری و تولید شغل پایدار در اقتصاد نقش اساسی بازی کند برنامه ای دارند تا سهم آن در دوره ای چهار ساله در GDP از یک درصد به ۱.۷ درصد برسانند یا نه و حتی بعد از تعریف این رشد باید شکل تامین زیر ساخت های لازم و نحوه جذب سرمایه داخلی و خارجی که با خود بازار و تکنولوژی می آورد را تشریح کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید