چرا صداوسیما و دولت باید روزنامه داشته باشند؟

    کد خبر :123790

سردبیر روزنامه «هفت صبح» با اشاره به راه حلی برای بهبود و باز شدن عرصه فعالیت نشریات خصوصی، گفت: باید به طور همزمان رقابت مطبوعات دولتی کاهش پیدا کند و یارانه مطبوعاتی هم برداشته شود.

آرش خوشخو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتشار روزنامه‌های دولتی بیان کرد: ما باید تعریف روزنامه دولتی را عوض کنیم؛ برای مثال سازمان صداوسیما چرا باید یک روزنامه سراسری سیاسی و اجتماعی داشته باشد. صداوسیما همان‌طور که از سازمان و نهادها انتظار می‌رود، می‌تواند بولتن یا نشریه‌ای درباره تلویزیون و برنامه‌های تلویزیون به صورت هفتگی منتشر کند.

او درباره انتشار روزنامه «فرهیختگان» و «ایران» اظهار کرد: روزنامه «فرهیختگان» که برای دانشگاه آزاد است، چرا باید منتشر شود؟ دانشگاه آزاد می‌تواند هفته‌نامه‌ای درباره مسائل روز برای دانشجویان خود منتشر کند. همچنین چرا روزنامه ایران منتشر می‌شود؟ به نظرم به ندرت کشوری را می‌توان یافت که در آن دولت، روزنامه داشته باشد.

سردبیر روزنامه «هفت صبح» با اشاره به سختی رقابت میان نشریات خصوصی و دولتی گفت: رقیبان روزنامه «هفت صبح»، جام جم، همشهری و ایران هستند و قاعدتا برای ما سخت است که با رقبای قَدر مقابله کنم. نهادهای دولتی باید از بحث روزنامه روز خارج شوند.

او اضافه کرد: هر هفته شهرداری پاریس یک هفته‌نامه مشهور درباره تمام برنامه‌ها و اتفاقات فرهنگی، هنری، مذهبی و سیاسی شهر پاریس منتشر می‌کند و در آن به معرفی فعالیت‌های خود هم می‌پردازد. به نظرم این نوع فعالیت برای روزنامه «همشهری» که شهرداری تهران متولی آن است، بهترین است.

خوشخو با بیان اینکه نشریات خصوصی در حال حاضر نمی‌توانند با نشریات دولتی رقابت کنند، اضافه کرد: این رقابت کار دشواری است اما اگر فضای متعادلی وجود داشته باشد، امکان‌پذیر است. ما روزنامه‌های خصوصی مانند «شرق»، «دنیای اقتصاد»، «خبر ورزشی» و مجله «چلچراغ» را داریم که در عرصه خصوصی موفق شدند و حتی برخی از آن‌ها به برند تبدیل شدند.

او با ارائه پیشنهادی درباره فعالیت بهتر روزنامه‌های خصوصی در کشور خاطرنشان کرد: برای بهبود و باز شدن عرصه فعالیت نشریات خصوصی باید به طور همزمان رقابت مطبوعات دولتی کاهش پیدا کند یا روزنامه‌های دولتی از حوزه کار خارج شوند و یارانه مطبوعاتی هم برداشته شود تا فقط روزنامه‌های بخش خصوصی با هم رقابت کنند. در واقع کودتای مالی باید در عرصه مطبوعات کشور اتفاق بیفتد.

مدیر مسوول روزنامه «هفت صبح» در پایان گفت: برای اینکه روزنامه‌های پرتیراژ و با کیفیت پابرجا بمانند باید یارانه مطبوعاتی قطع شود تا هرگونه سوء استفاده و رانت در این فضا از بین برود.

آرش خوشخو در پایان اعلام کرد که روزنامه «هفت صبح» در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات حضور خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید