شهرداری تهران از بزرگترین بدهکاران بانکی است

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۴۰
    کد خبر :12372

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به اظهارات اخیر قالیباف به اظهارات صریح درباره عملکرد شهرداری تهران در حوزه بانکی پرداخت و از بدهی پنج تا شش هزار میلیاردی شهرداری سخن گفت.

 اخیرا در جریان مناظرات انتخاباتی محمدباقر قالیباف درباره عملکرد بانک‌ها و مدیریت آن انتقاداتی مطرح کرده و از ضدوبند بانکی‌ها سخن گفته بود.

وی همچنین تأکید داشت که چهار درصد هستند که از منابع بانکی استفاده می‌کنند. این در حالی است که ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی امروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با اظهارات این کاندیدای ریاست جمهوری و همچنین عملکرد شهرداری تهران در حوزه بانکی توضیحاتی ارائه کرد.

آن طور که سیف می‌گوید این برخوردها سیاسی بوده و وی عنوان می‌کند که نمی‌خواهد در چنین جریانی حرمت افراد را نادیده بگیرد.

وی گفت: من عمرم را در نظام بانکی گذرانده‌ام و آشنایی کافی با نیروهای انسانی این مجموعه دارم. بنابراین از اظهارات آقای قالیباف تعجب کردم. ایشان به هر حال در شهرداری تهران کار می‌کند و من هیچ‌گاه چنین نگاهی را به شهرداری تهران و زیرمجموعه ایشان ندارم، از این رو انتظار دارم که با نگاهی دیگر بانک‌ها را مورد توجه قرار دهند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه آقای قالیباف می‌گویند فقط چهار درصد از منابع بانکی استفاده می‌کنند، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی است و بدهی حدود پنج تا شش هزار میلیارد تومان به بانک‌ها دارد. یعنی خود شهرداری هم جزو چهار درصد است؟

سیف همچنین گفت: کلیه پروژه‌هایی که شهردار تهران از آن سخن گفته و می‌گوید مترو، بزرگراه صدر و یا امثال آن را در تهران ساخته و به بهره‌برداری رسانده است از منابعی بوده که از طریق بانک‌ها تأمین شد پس چرا این‌ها را اعلام نمی‌کنند؟

وی همچنین به بانک شهر به عنوان مجموعه زیر نظر شهرداری تهران اشاره کرد و گفت:‌ در این بانک نیز تمامی اصول به درستی رعایت نشده و شاهد آن بوده‌ایم که شهرداری برای انجام عملیات خود این بانک را مجبور به انجام اموری می‌کند که برخلاف چارچوب نظام بانکی است. با این حال حوزه نظارت بانک مرکزی همواره این موضوع را مورد بررسی قرار داده و پیگرد قانونی داشته است.

وی گفت که به دنبال مسائل مطرح شده من خواستم تا در بانک مرکزی بررسی انجام شود که در نتیجه آن مشخص شد 40 درصد از تسهیلات بانکی برای 200 شخص حقوقی پرداخت شده که از جمله آن‌ها خود شهرداری تهران است.

هرگاه با رئیس جمهوری مذاکره کردم با بانک مرکزی همراهی کرد

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه طی چهار سالی که در بانک مرکزی حضور داشتید تا چه اندازه شخص شما احساس استقلال کرده و دولت در آن فشار وارد نکرد؟ یادآور شد:‌ با اینکه معتقدیم بانک مرکزی می‌تواند از لحاظ قانونی و مقررات دچار تغییراتی شده تا از استقلال بیشتری برخوردار باشد، اما طی سال‌هایی که در دولت یازدهم در بانک مرکزی بودم هرگاه که موضوعی پیش می‌آمد رئیس جمهوری با ما همراهی می‌کردند یعنی ما در این بانک توضیحاتی را به ایشان ارائه کرده و ابعاد پیشنهادات مطرح شده را عنوان می‌کردیم آن گاه حتی اگر زمانی بود که کلیه دستگاه‌ها رأی دیگری داشتند رئیس جمهوری با بانک مرکزی پیش آمده و از نظر ما دفاع می‌کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید