گاز دی اکسید کربن به سنگ تبدیل شد

    کد خبر :123718

محققان ایسلندی با استفاده از روشی نوین برای نخستین بار در جهان گاز دی اکسید کربن را به سنگ تبدیل کردند.
متاسفانه هیچ اقدامی به طور کامل برای قطع انتشار دی اکسید کربن در جهان کارآمد نبوده است. به همین دلیل باید راهی برای از بین بردن این گاز پیدا شود.
به گزارش نامه نیوز درهمین راستا دو شرکت Climeworks و Reykjavik Energy نخستین واحد تولید برقی را در ایسلند ساخته اند که هیچ نوع گاز گلخانه ای منتشر نمی کند. به عبارت دیگر این واحد تولید برق، دی اکسید کربنی که تولید کرده را از بین می برد.

واحد تولید برق زمین گرمایی مذکور با کمک ماژول شرکتClimeworks و گرمای زمین دی اکسید کربن را از طریق فلیترهای هوا جذب کرده، آن را با آب ترکیب می کند و دوباره به زیر زمین می فرستد تا به کربنات های بی ضرر تبدیل شود. البته طرح مذکور هنوز در مرحله آزمایش است.

دی اکسید کربن با بستر صخره های بازالتی واکنش نشان می دهد. در نتیجه مواد معدنی سختی ایجاد می شود و درحقیقت یک مخزن دائمی ساخته می شود.

دی اکسید کربنی که از طریق فیلترهای هوا جذب می شود، برای میلیون ها سال زیر زمین باقی می ماند. از آنجا که لایه های بازالتی مورد نیاز برای تولید دی اکسید کربن تقریبا همه جا یکسان است، به راحتی می توان واحد های تولید برقی که دی اکسید کربن تولید نم کنند را در هر نقطه ای از جهان احداث کرد.

از سوی دیگر باید هزینه های مربوط به این عملیات نیز کاسته شد. در حال حاضر برای حذف هر متریک تن دی اکسید کربن باید ۱۰۰ دلار هزینه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید