جدیدترین اخبار
۲۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۵ اقتصادی کد خبر :123664

ریشه منبع درآمد آتی اپراتورهای همراه کجاست؟

دسترسی گسترده به وای فای در خانه و در محل کار و مکان‌های عمومی ترکیب شده است و این امر به معنای این است که حدود ۶۰ درصد از داده‌های همراه در سال ۲۰۱۶ از وای فای استفاده کرده‌اند، نه از داده همراه گوشی‌ها؛ بنابراین با توجه به این که فرصت‌های رشد اپراتورهای تلفن همراه در سه منبع اصلی درآمد آنها کمرنگ شده است، آنها به کدام سمت و سو می‌توانند بروند؟ پاسخ این سوال این است که آنها باید شخصی‌تر شوند.

درآمد حاصل از تماس‌های صوتی در سال ۲۰۱۱ به بیشترین میزان خود رسید و از آن موقع تاکنون کاهشی مداوم داشته است، هرچند حجم تماس‌ها کاهش نیافته است. درآمد پیام کوتاه نیز در آن دوره بیشتر از امروز بود. اکنون بسیاری باور دارند که درآمد داده نیز سرنوشت مشابهی را تجربه خواهد کرد. هرچند داده مصرف شده در گوشی‌های هوشمند همراه، طی سال قبل ۶۳ درصد افزایش یافته است، انتظار می‌رود درآمد حاصل از داده‌ نیز با توجه به فشار تعرفه‌های رقابتی و افزایش استفاده از وای فای کاهش یابد.

اپراتورهای تلفن همراه در همان زمانی که به سمت تبدیل شدن به ارائه دهنده‌های خدمات دیجیتالی حرکت کردند، براساس متادیتاهای جمع آوری شده خود از وب سایت‌هایی که کاربران استفاده می‌کردند، می‌دانستند که کاربران از چه اپلیکیشن‌هایی استفاده می‌کنند. آنها همچنین در مورد محتوایی که کاربران مصرف می‌کنند، اطلاع داشتند و به مواردی از این دست دسترسی داشتند. این متادیتا می‌تواند برای فهم رفتار کاربر و شناسایی خدماتی که ممکن است کاربران بخواهند به آنها دسترسی داشته باشند، استفاده شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

اپراتورهای همراه با ارائه‌ی پیشنهادات شخصی می‌توانند این اطمینان را داشته باشند که کاربران برای این نوع محتوا پول پرداخت می‌کنند و دیگر نیازی نیست کاربر به صورت آگاهانه تلاش کند محتوای مورد نظر خود را بیابد. برای مثال در حال حاضر، بسیاری از اپراتورهای همراه خدمات IPTV (تلویزیون تعاملی) و ویدئو ارائه می‌دهند. اپراتور با تجزیه و تحلیل محتوایی که کاربر تماشا می‌کند می‌تواند پیشنهادهایی را به کاربر ارائه دهد و این امکان را برای کاربران خود فراهم آورد که برنامه‌ها و ویدیوهای جدیدی را که اطلاعی از پخش آنها نداشته‌اند، کشف کنند.

اپراتور شبکه با ارائه محتوای پریمیوم یا اپیزودهای رایگان به عنوان پیشنهادات خود به کاربر می‌تواند فروش چنین محتوایی را افزایش دهد و دریچه‌های جدید درآمد را به سمت شرکت خود باز کند.

بر اساس اطلاعات نشریه ارتباطات، البته این امر دور از چالش‌ها و مشکلات خاص خود نیست، زیرا اپراتورها باید راه‌هایی را بیابند که بتوانند محتوایی را که به آنها دسترسی دارند، طبقه بندی کنند و تصمیم بگیرند کدام محتوا را ارائه یا ارتقاء دهند. ارائه دهندگان خدمات رویکردهای متفاوتی در طبقه‌بندی محتوا و ارائه اطلاعات دارند. از این رو اپراتورها باید به دنبال راه‌هایی باشند که بتوانند با تکیه بر این راه حل‌ها، خوراک ساده و یکپارچه‌ای را برای سیستم‌های backend خود فراهم آورند.

البته این مساله فقط در مورد محتوای IPTV و VOD اعمال نمی شود. چنین رویکردی می‌تواند برای پیشنهاد اشتراک خدمات با اپلیکیشن‌ها به کاربر ارائه شود یا با تبلیغات هدفمند کاربران را انتخاب کند.

نکته مشترک همه خدمات، این مساله است که آنها برای اپراتورهای همراه این امکان را فراهم می‌آورند که از اطلاعاتی کسب درآمد داشته باشند که قبلا در مورد مشتریان خود جمع آوری کرده‌اند. این امر نیز این امکان را برای اپراتورها فراهم می‌آورد که تجربه کاربران را شخصی سازی کنند و براساس علائق کاربران به آنها پیشنهاداتی را ارائه دهند و این امکان را برای آنها فراهم آورند که محتوای مربوط به خود را کشف کنند.

روی خط خبر

  • پیشنهاد «ترانه علیدوستی» برای صرفه‌جویی در برق
  • «فغانی» ؛ ممنوع التصویر است؟
  • جریمه پیمانکاران متخلف فضای سبز در پی “آبیاری نامناسب”
  • ردپای برخی سلبریتی‌ها و مسئولان در پرونده ثامن‌الحجج
  • ساخت۲۵۰ برج در باغات در سه سال
  • تشکیل دبیرخانه و کارگروه‌های حل چالش‌های استان تهران
  • استفاده از شلنگ آب در مناطقی از انگلیس ممنوع می‌شود
  • دیوان لاهه: ایران علیه آمریکا به‌دلیل بازگرداندن تحریم‌ها شکایت کرده
  • افزایش موقتی غلظت ذرات معلق در هوای تهران
  • تائید حکم حبس ۲ عضو داعش در کرمان
  • سازوکار سوخت‌گیری بنزین تغییر می‌کند
  • راه‌های پالایش رفتارهای مجرمانه
  • برنامه‌های جدید ایران و اروپا برای ترانزیت
  • واکنش معکوس بازار به تحویل سکه‌های پیش فروشی
  • بازار ثانویه منجر به کاهش ۲هزارتومانی قیمت ارز شد
  • یارانه تیرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد
  • میرزاده: اولیای دانش‌آموزان در صورت مشاهده تخلف در مدارس گزارش دهند
  • هجوم مهاجران به مازندران
  • آمریکا: برای مذاکره با کره شمالی، محدودیت زمانی وجود ندارد
  • ظریف: حرف و بیانیه بس است، از اروپا عمل می‌خواهیم
  • کیهان: شعار «نه شرقی نه غربی» متعلق به دورانی است که اکنون تمام شده
  • پوتین در جیب خود چه مدرکی علیه ترامپ دارد که از او باج می‌گیرد؟
  • جایزه مضر «خندوانه»!
  • سه محدویت جدید تجاری برای ایران که رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران را شوکه کرد
  • توزیع “یک وعده غذای گرم” در مهدهای روستایی و مناطق محروم، از مهر
  • یک مقام ارشد بخش انرژی آمریکا: چین تحریم نفت ایران را خنثی می‎کند
  • کلان شهرها خالی از سکنه‌ می شوند؟
  • ادامه تلاشها برای خاموشی آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم
  • شهریور، ماه مرگ در جاده‌ها
  • تغییر ساعت کاری ادارات چقدر مصرف برق را کاهش داد؟