کودکان؛ بزرگ ترین قربانی جنگ ها در دنیا

    کد خبر :123619

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی گفت: بزرگترین قربانی جنگ ها در دنیای امروز کودکان هستند.

فرشته سلجوقی عصر یکشنبه در نخستین نشست بازخوانی حقوق کودک در منشور حقوق شهروندی که با حضور فعالان حوزه کودک و نوجوان و کارشناسان حقوقی در مشهد برگزار شد اظهار کرد: بیش از ۱۹۰ دولت از جمله جمهوری اسلامی ایران عضو کنوانسیون حقوق کودک هستند که مهمترین سند بین المللی الزام آور در حوزه کودکان محسوب می شود.

وی افزود: امروزه کودکان بزرگترین قربانی نزاع و درگیری های در جوامع هستند و از آن جایی که حقوق بشر از مسائل روز دنیا است ما نیز باید با این حقوق از جمله حقوق کودکان آشنایی کامل و جامع داشته باشند.

در ادامه قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در امور مشارکت‌های مردمی گفت: تفریح، بازی و نشاط از حقوق طبیعی کودکان شمرده می شود و کودکان بزرگترین معلمان زمان عنوان می گیرند و اسلام به جایگاه آن ها تاکید کرده است.

غلامحسین خدایی افزود: سیستم آموزشی ما دارای نقص هایی است و به جای تربیت انسان‌های سعادتمند و با کمالات تبدیل به ابزاری برای کسب علم، مدرک و شغل شده است.

توجه به حقوق کودکان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی اظهار کرد: براساس تعریف کنوانسیون حقوق کودک، کودکی که به سن ۱۸ سال نرسیده ‌است در این کنوانسیون جای می گیرد و در برخی از جوامع اجازه دادن به ظرفیت کودکان برای داشتن اختیار عمل تا اعمال نظر فیزیکی، روانی و احساسی بدون هیچگونه بدرفتاری با این گروه سنی مغفول مانده است.

جواد محقق نیشابوری ادامه داد: حقوق کودک مجموعه‌ای از حقوق بشر ویژه کودکان است که بر پشتیبانی و نگهداری از افراد جوان تمرکز دارد و شامل هویت انسانی، برقراری ارتباط با والدین، آموزش عمومی دولتی، حفاظت برابر از حقوق مدنی کودک و آزادی از تبعیض براساس نژاد، جنسیت، گرایش جنسی، منشأ ملی و مذهب است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید