عدالت آموزشی در کشور نداریم

    کد خبر :123525

اولاقباد با بیان اینکه ما عدالت آموزشی در کشور نداریم، گفت: در یک منطقه مازاد نیرو داریم و در یک استان کمبود. سهم آموزش و پرورش از بودجه ۹درصد است در حالی که در کشورهای دنیا این نهاد آموزشی سهم ۲۵ درصدی دارد.

فریده اولاقباد در رابطه با جذب نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت، اظهارداشت: بسیاری از آنها به نماینده‌های مجلس مراجعه می‌کردند و چون دارای سابقه تدریس هستند می‌خواهند تعیین تکلیف شوند.اما کمیسیون آموزش و تحقیقات با این موضوع مخالف است.

وی با بیان اینکه روند جذب این نیروها باید کارشناسی‌شده باشد، ادامه داد: نیروی حق التدریس کنار همکار رسمی کار می‌کند اما از مزایای نیروی رسمی برخوردار نیست و آموزش و پرورش هم به دلیل نیازی که در رشته های متفاوت داشته از آن‌ها استفاده کرده است اما حالا به‌خاطر مشکلات مالی نمی‌تواند به وضعیت آن‌هارسیدگی کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه احتمال دارد تعدادی جذب و تعدادی جذب نشوند، اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه مصوب کردیم که نیروهای مورد نیازمان را از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی جذب کنیم. زمانی که موضوع جذب حق‌التدریسی‌ها مطرح شد خیلی‌ها معتقد بودندکه مغایر با برنامه ششم توسعه است اما از طرفی هم آموزش و پرورش به آنها نیاز دارد.

وی اظهار کرد: با توجه اطلاعاتی که مدیر کل نیروی انسانی وزارتخانه به ما داد بیشترین نیروی حق‌التدریس و نهضتی ما خانم هستند این در حالی است که آموزش و پرورش به نیروی آقا بیشتر نیاز دارد. اگر همه آن‌ها جذب شوند تناسب از بین می‌رود.

لزوم توجه به کیفیت‌بخشی در فرایند آموزش

اولاقباد در پاسخ به این سئوال که با وجود انتقاداتی درباره سطح سواد نیروهای نهضتی چگونه جذب خواهند شد، بیان کرد: نکته ای که باید به آن توجه کنیم بحث کیفیت بخشی به آموزش است. اگر آموزش و پرورش می‌خواهد یک آموزش و پرورش واقعا بنیادی و اساسی باشد باید برگردیم به آن زمانی که جذب نیرو از دانشگاه تربیت معلم داشتیم. آن‌ها هم در امور تربیتی و آموزشی و هم زمانی که وارد کلاس می‌شدند، آمادگی کامل داشتند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: در حال حاضر به نیروهای حق التدریس نیاز داریم اما از خیلی از آن‌ها آزمونی گرفته نشده است و واحدهای درسی را که مبنی بر کلاس داری باشد نگذرانده‌اند و این باعث می شود کیفیت بخشی به آموزش را نادیده بگیریم.

وی اظهار کرد: حرف اعضای کمیسیون هم همین است؛ می گویند ما می دانیم این نیروهای زحمت کش بودند و زمانی که ما نیاز داشتیم سر کلاس درس رفتند اما مصوب شده که نیروهای مورد نیاز براساس برنامه ششم توسعه از دانشگاه فرهنگیان جذب شوند.

جذب نیروهای حق‌التدریسی و نهضتی باید پلکانی باشد

اولادقباد معتقد است: اگر این نیروها جذب شوند باید تناسب جنسیتی در نظر گرفته شود؛ مثلاچه تعداد نیروی خانم یا آقا در مقاطع ابتدایی، متوسطه دوره اول و دوم نیاز داریم. در کدام مدارس آیا مدارس پسرانه یا دخترانه؟آموزش و پرورش می تواند آزمون بگذارد و یا در کنار این آزمون یکسال کلاس‌های ضمن خدمت دانشگاه فرهنگیان را بگذرانند.

وی با بیان اینکه قرار بود این جذب پلکانی باشند، اضافه کرد: مثلا آنها امتیازاتی کسب کنند و هر کسی امتیاز بیشتری داشت، جذب شود. سابقه را به عنوان امتیاز در نظر می گیریم. مثلا خانمی که در آزمون استخدامی قبول شده است، ده سال تدریسش امتیاز او محسوب می‌شود.

اولادقباد با بیان اینکه این فرایند در طی این سال‌ها در حد صحبت بوده و قرار شده در کمیسیون وارد جزییات شویم، اضافه کرد: کیفیت بخشی به آموزش برای ما مهم است. باید ببینیم چه افرادی تربیت‌کننده نسل آینده کشور ما هستند .اگر خواهان پیشرفت و آبادانی کشور هستیم باید نیروهایی را تربیت کنیم که دانش آموزان خلاق، متفکر، پرسشگر و دارای تفکر انتقادی تربیت کنند و کسی می تواند این دانش آموزان را تربیت کند که خودشان این ویژگی‌ها را داشته باشند.

اختصاص ۶۰۰ هزار کرسی در کنکور فقط به رشته تحربی

وی تاکید کرد: در حال حاضر نزدیک به ۶۰۰ هزار کرسی کنکور برای رشته تجربی است و ما انباشت فارغ التحصیلان در این حوزه داریم.در حالی که دانش‌آموز باید به گونه‌ای مهارت بیاموزد که رشته‌ای مطابق با نیازهای جامعه‌اش انتخاب کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر نیاز به تربیت معلم داریم باید آنها را احیا و احصا کنیم، اگر می خواهیم حق التدریس ها را جذب کنیم؛ در کمیسیون آموزش آن را بررسی کنیم. اگر این افراد می خواهند جذب بشوند و اگر می خواهیم سنواتشان را امتیاز بدهیم باید بررسی شود که با چه شرایطی جذب شوند آیا یک سال دوره آموزش را کامل در دانشگاه فرهنگیان ببینند و آزمون هم بدهند؟ این‌ها پیشنهادهایی است که باید در کمیسیون بررسی شود.

اولادقباد با بیان اینکه ما باید یک چارچوبی برای جذب، تربیت و نگه داشت نیروهای انسانی آموزش و پرورش داشته باشیم،اظهار کرد: در آموزش و پرورش های دنیا بیشترین بودجه صرف تربیت نیروی انسانی می‌شود و همه شرایط دانش آموزان را در نظر می گیرند. می دانند اگر می خواهند کشوری داشته باشند که که جایگاهش را در نظام جهانی پیدا کند باید بیشترین توجهشان به تربیت نیروی انسانی برای تربیت دانش‌آموز باشد.

کسری سالانه ۵تا ۶میلیارد تومان در بودجه آموزش و پرورش

این نماینده مجلس ادامه داد: ما به هر دو بی‌توجهی کرده‌ایم. یعنی نه توجه ویژه به بودجه آموزش و پرورش داریم که چیزی حدود ۳۱، ۳۲ میلیارد بوده و سالانه ۵ تا ۶ میلیاردتومان کسری بودجه دارد و در این حالت مشوق و انگیزه‌های لازم برای معلمان از بین رفته است و نه شاخص‌ها و استانداردهای لازم در رابطه با تجهیزات، امکانات مدارس و نیازهای دانش‌آموزان رعایت شده است.

وی با بیان اینکه ما عدالت آموزشی در کشور نداریم، گفت: در یک منطقه مازاد نیرو داریم و در یک استان کمبود. سهم آموزش و پرورش از بودجه ۹درصد است در حالی که در کشورهای دنیا این نهاد آموزشی سهم ۲۵ درصدی دارد.

اولاقباد در پایان تاکید کرد که ما نمی‌خواهیم این نیروها پشت در وزارت آموزش و پرورش بمانند می‌خواهیم اگر وارد می شوند درست، صحیح، با انگیزه و با آموزش باشند. از طرفی اگر این موضوع را به شورای نگهبان بفرستیم احتمال دارد چون بار مالی برای دولت دارد مطابق با اصل ۷۵اعاده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید