آخرين تحولات پيرامون همه پرسي کردستان عراق؛ زمان قمار جنگ در کرکوک فرا رسيده است

    کد خبر :122740

پس از ريسک ناگهاني برگزاري همه پرسي، اکنون زمان قمار جنگ در کرکوک فرا رسيده است و بعيد نيست نتايج اين جنگ فاجعه بارتر باشد.
به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه «رأي اليوم»، آماده باش نيرو‌هاي عراقي و بسيج مردمي براي اقدام نظامي در کرکوک، از پيامد‌هاي برگزاري همه پرسي کردستان عراق است، اما جنگ احتمالي پيش رو اين بار نه تنها اتحاد سياسي ترک و کرد، سني و شيعه، و کشور‌هاي همسايه را در پي خواهد داشت بلکه شايد سبب اتحاد نظامي آن‌ها عليه کردستان عراق شود.
روزنامه «رأي اليوم» در سرمقاله امروز خود نوشت: شايد توجه شديد به همه پرسي کردستان عراق و پيامد‌هاي سياسي ناشي از آن، که در ابتدا عناوين اصلي را به خود اختصاص مي‌داد سپس به تدريج به خبر‌هاي فرعي رسانه‌ها تبديل شد، مثل هر اتفاق ديگري، کاهش يافته باشد، اما انتقال به مرحله نظامي خطرناک، اگر چه هنوز اتفاق نيفتاده است، اما شايد نزديک شده باشد. محور اصلي [مناقشات]شهر کرکوک است، جايي که استقرار نيرو‌هاي دولت فدرال عراق و رياست منطقه کردستان، در آن شدت گرفته است.
کرد‌ها کرکوک را براي خود به منزله «قدس» مي‌دانند که استقلال منطقه کردستان عراق بدون آن که کرکوک پايتخت آن باشد، ممکن نيست، به همين سبب تا پاي جان از حق حاکميت خود بر اين شهر دفاع مي‌کنند و به نظر مي‌رسد «مرگ» براي آن‌ها در اين راه ارجحيت دارد، اما چه کسي در اين جنگ مشارکت خواهد کرد؟
حيدر العبادي نخست وزير عراق، گفت: قصد حمله نظامي به منطقه کردستان و هيچگونه اقدامي فراتر از تحرکات سياسي، ندارد، اما اعزام نيرو‌هاي نظامي به کرکوک و اقدام روز جمعه نيرو‌هاي دولتي عراق در پس گرفتن مواضعي در استان کرکوک که نيرو‌هاي پيشمرگ کرد در سال 2014 و در پي فروپاشي يگان‌هاي ارتش عراق در موصل و اطراف آن و سيطره گروه «دولت» [داعش]بر اين مناطق، کنترل آن‌ها را در دست گرفته بودند، عکس آن (سخنان العبادي) را نشان مي‌دهد.
فرماندهي نظامي عراق ديروز اعلام کرد دستور استقرار تعداد زيادي از نيرو‌ها را براي حمله به کرکوک صادر کرده است ولي نمي‌دانيم اين اقدام به دستور العبادي صورت گرفته است يا به مثابه تمرد از رويکرد صلح آميز اوست.
هزاران تن از نيرو‌هاي بسيج مردمي، در قالب چند گروه عراقي و با حضور حداکثري شيعيان، اکنون راهي کرکوک مي‌شوند تا در حمله به آن مشارکت و چاه‌هاي نفت اين استان را تصرف کنند.
هيمن هورامي، معاون ارشد مسعود بارزاني رئيس منطقه کردستان، در اين باره گفت: ده‌ها هزار تن از نيرو‌هاي کرد اکنون با استقرار در کرکوک آماده دفاع از اين شهر و مقابله با هرگونه حمله احتمالي نيرو‌هاي بسيج مردمي و ارتش عراق هستند.
کرکوک شهري است متشکل از قوميت‌هاي مختلف از جمله عربها، کردها، ترکمانها، آشوري‌ها و ساير قوميت‌ها و هدف از برگزاري همه پرسي در اين شهر به چالش کشيدن قانون اساسي و دولت مرکزي بغداد بود. بارزاني بر هويت کردي اين شهر اصرار مي‌ورزد و و آن را يکي از بخش‌هاي اصلي منطقه کردستان به شمار مي‌آورد. ميزان نفت توليدي اين منطقه بيش از نيم ميليون بشکه در روز است که بخش عمده آن به همراه نفت توليدي ساير منابع از طريق خط لوله‌اي که به بندر جيهان ترکيه مي‌رسد صادر و به فلسطين اشغالي فرستاده مي‌شود.
منطقه کردستان تقريبا تحت محاصره است و دولت مرکزي پرواز‌ها را متوقف کرده و حريم هوايي آن را بسته و بخصوص از ترکيه خواسته است مرز‌هاي خود را ببندد و هرگونه صادرات نفتي کرد‌ها از طريق خاک خود را متوقف سازد. درباره تصميم جدي آنکارا براي موافقت با اين خواسته‌ها و بستن مرز‌ها خبر‌هاي ضد و نقيضي به گوش مي‌رسد. اما ترکيه اين روز‌ها بيش از آن که به موضوع کردستان عراق اهتمام بورزد، سرگرم تلاش براي تصرف شهر ادلب و گذرگاه مرزي باب الهوا در مرز‌هاي سوريه، رويارويي با نيرو‌هاي مدافع خلق کرد در منطقه و پايان دادن به سيطره آن‌ها بر عفرين است.
ابدا قصد نداريم قدرت نيرو‌هاي پيشمرگ و باور‌هاي رزمي نيرو‌هاي آنان را درباره کرکوک و حفظ هويت کردي اين شهر، کم اهميت جلوه دهيم؛ اما شايد ورود به جنگ با ارتش عراق و نيرو‌هاي بسيج مردمي ريسک يا قماري باشد که عواقب آن مشخص نباشد.
مسعود بارزاني با برگزاري همه پرسي، مفهوم تقسيم عراق و اصل جدايي را تثبيت کرد، بي آنکه به هزينه اين کار واقف باشد. کاري که شايد مهمترين پيامد آن تقسيم منطقه کردستان و جدايي سليمانيه از اربيل يا عکس آن باشد.
پس از ريسک ناگهاني برگزاري همه پرسي، اکنون زمان قمار جنگ در کرکوک فرا رسيده است و بعيد نيست نتايج اين جنگ فاجعه بارتر باشد زيرا اين تحرکات نه تنها باعث وحدت سياسي عربها، ترکها، سني‌ها و شيعيان، سوريه، عراق، ايران و ترکيه خواهد شد، بلکه شايد وحدت نظامي آن‌ها عليه منطقه شمال عراق (کردستان عراق) را نيز به دنبال داشته باشد. نبرد کرکوک، که حرکت خزنده آن سرعت گرفته است، نه تنها مرز‌هاي جديد عراق و منطقه کردستان، بلکه شايد مرز‌هاي ديگر کشور‌هاي همسايه را هم تعيين کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید