یادداشت‌های سیدمحمد بهشتی رونمایی شد

    کد خبر :122356

آیین رونمایی و معرفی کتاب «زیر دست و پای روزمرگی» به قلم سیدمحمد بهشتی در مجموعه فرهنگی ـ هنری شهر کتاب فرشته برگزار شد.

به گزارش ایلنا، عصر آدینه بیست و یکم مهر ماه مراسم رونمایی و امضای کتاب «زیر دست و پای روزمرگی»، نوشته سیدمحمد بهشتی و با حضور اهالی هنر و ادب و دوستداران ادبیات در شهر کتاب فرشته برگزار شد. این کتاب که شامل مجموعه یادداشت‌های کوتاه بهشتی است حکایتی است از رویدادهایی که در شلوغی روزهایمان گم می‌شوند؛ ساده‌ترین اتفاقاتی که به چشم نمی‌آیند اما ممکن است گوهری باشند ارزشمند.

در این مراسم محمدجواد فریدزاده؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه صحبت‌هایی را در خصوص این کتاب با اشاره به عنوان کتاب بیان داشت: روزمرگی قاعدتا باید با جامعه شناسی و موضوع تنظیم وقت و زمان نسبت داشته باشد. در گذشته قدما نیز در حکایات متعددی از چگونگی سپری کردن روزگار خود و از مفهوم روزمرگی سخن می‌گفتند. در دوره جدید و نیمه دوم قرن بیستم در فلسفه برای نخستین بار با مفهوم روزمرگی به مثابه یک مسئله فلسفی مواجه می‌شویم. روزمرگی پیشاپیش مستلزم در جهان بودن است. از روز، روزگار می‌سازیم و یکی از معانی روز، روزگار است. اما روزمرگی یعنی چه؟ ما در زندگی روزمره خود چه می‌کنیم؟ هر چه کنیم به مانند یک کشاورز در حال کاشتن هستیم. در روزمرگی امری ممتد است که نتیجه آن در جای دیگر به ظهور می‌رسد. ما در زندگی روزمره خود چه تجربه‌هایی نظیر تجربه‌های معادشناسانه داریم؟ شاید بهترین جواب خواندن داستان باشد. به هنگام خواندن ضمن اینکه روز خود را به شب می‌رسانیم، به عالمی وارد می‌شویم و با آن مانوس می‌شویم. تجربه‌ای که در داستان به دست می‌آوریم در جایی جمع می‌شود و ذره ذره معرفتی در درون ما ایجاد می‌کند. باید در جهان بود، با جهان بود و روزمرگی را زندگی کرد.

در خاتمه نیز صحبت‌های سیدمحمد بهشتی پایان بخش مراسم بود: یکی از تجربیاتی که در سازمان میراث فرهنگی با آن مواجه شدم، نکاتی بود که از علم باستان شناسی می‌آموختم. ازجمله این موارد این بود که باستان شناسان به امر قاطعانه معتقدند چیزی که در یک محوطه باستانی پیدا می‌کنند دلالت‌هایی دربردارد به همین جهت هیچگاه چیزی را به دور نمی‌اندازند. در نهایت دریافتم که باستان شناسان به این نکته پی برده‌اند که این آثار به جهت اینکه تاریخ از روی آنها گذشته بعد صادقانه‌ای دارند که می‌توان به آن اتکا کرد. خیلی‌ها باور بر این دارند که موفقیت یک باستان شناس منوط بر یافتن گنج است، اما حقیقت این است که گنج باستان شناسان آنجایی است که چیزی را کشف کنند که کاملا بدون اراده و قصد و نیت خاصی به جای گذاشته شده و آنجا زباله‌دانی‌های تاریخی و باستانی است. در زندگی روزمره امروز ما، یکی از تولیدات مهم، زباله است، ما همه چیز را تبدیل به زباله می‌کنیم حتی ارزشمندترین چیزها را. مهمترین و ارزشمندترین آنها عمر ماست که به سادگی آن را تبدیل به زباله می‌کنیم. حال اگر از منظر یک باستان شناس بخواهیم به این حجم از زباله نگاه کنیم آیا می‌توانیم گنجی را میان آن پیدا کنیم؟ آنچه که در نهایت صدق و بدون اراده در میان این زباله نهاده شده است. اینگونه اگر نگاه کنیم درمی‌یابیم که زندگی روزمره و صفحات روزنامه‌های ما و این صحنه تولید زباله در عین حال می‌تواند جواهرات ارزشمندی را درون خود داشته باشد. به سهم خودم سعی داشتم این درسی را که از عالم باستان شناسی آموختم را تمرین کنم. این جست و جو شخصا برای من لذت بخش بود و دوست داشتم این لذت را با دیگران نیز شریک کنم.

بهشتی در پایان از بهنام ابوترابی و الناز نجفی برای همکاری و کمک در راستای تنظیم و به روی کاغذ آمدن این یادداشت‌ها و همچنین از انتشارات «گمان» که عهده‌دار نشر و پخش این اثر بود، تشکر و از حضور و صحبت‌های نویدزاده نیز قدردانی کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید