جدیدترین اخبار
۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۳ اقتصادی کد خبر :122316

۲۰ میلیارد تومان روزانه خرج واردات بنزین می‌شود

تأخیر در بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار بود ترمز واردات گسترده بنزین به کشور را بکشد، موجب هزینه کردن دولت از جیب مردم برای واردات بنزین شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از تسنیم، به گفته «شاهرخ خسروانی» معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین وارداتی ۱۷۰۰ تومان است.

با توجه به اینکه روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود، ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در روز هزینه واردات بنزین می شود. این هزینه که مستقیم از بیت المال به جیب شرکت های پالایشی خارجی و تاجران بنزین پرداخت می شود در حالی است که قرار بود با وارد مدار شدن فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در کنار به مدار بهره برداری آمدن طرح های پالایشی دیگر چون پروژه بنزنی سازی پالایشگاه بندرعباس، شاهد توقف واردات بنزین باشیم.

اگرچه این روزها از سوی مسئولان مجموعه وزارت نفت عنوان شده پالایشگاه ستاره خلیج فارس یک پروژه بخش خصوصی است و با واگذاری سهام آن، دیگر دولتی نیست؛ اما تأخیر در بهره برداری از این پروژه ملی که قرار بود ترمز واردات گسترده بنزین به کشور را بکشد، موجب هزینه کردن دولت از جیب مردم برای واردات بنزین شده است.

افزایش چشمگیر واردات بنزین همواره با دوره های صدارت زنگنه بر مسند وزارت نفت متناظر بوده است. واردات بنزین از میزان ۶ میلیون لیتر در روز در سال ۷۶ به ۲۵ میلیون لیتر در سال ۸۴ رسید. این حجم از واردات در ۸ سال دولت احمدی نژاد مجددا به ۱٫۸ میلیون لیتر در روز کاهش یافت اما بار دیگر از طریق حذف تدریجی کارت سوخت، کاهش سرعت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس و… واردات بنزین به حدود ۱۴ میلیون لیتر در روز در سال ۹۵ افزایش یافت.

در مورد پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بنزین فاز اول آن می تواند ایران را به خودکفایی برساند و بنزین فاز ۲ و۳ آن صادر شود، بیژن زنگنه مدیریت آن را در دولت گذشته مایه شرمساری خواند و از آن به عنوان یک اغتشاش مدیریتی نام برد، مدیریت ناکارآمد در آن را برای تدریس و عبرت در دانشگاه‌ها، مناسب دانست. وی همچنین وعده قطعی افتتاح فاز اول آن در نیمه نخست سال ۹۴ را داد و این طرح را از نان شب واجب تر دانست و آن را اولویت اول وزارت نفت بعد از پارس جنوبی خواند. اما در اقدام عملی و فارغ از شعارها و مصاحبه‌ها، سرعت پیشرفت فیزیکی این پروژه در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل کاهش یافت و افتتاح فاز اول آن مرتب به تأخیر می افتد تا دست دلالان بنزین تا از سفره واردات محروم نشود.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • سکوت پایدار «پایداری»ها ؛ حامیان دیروز احمدی‌نژاد چرا امروز ساکتند؟
  • یک پیشنهاد برای نجات جریان اصولگرا؛ مثلث لاریجانی، قالیباف و محسن رضایی تشکیل شود /رئوفیان: برخی افراد در جمنا پل های پشت سر خود را هم خراب کردند
  • جریمه گران‌فروشی فقط ۲۲۰ هزار تومان است!
  • افزایش قیمت نان از دوشنبه در سراسر کشور اجرایی می‌شود
  • تنفس موقت برای بانکداران/ فروش اوراق مشارکت با سود ۱۶ درصدی روزشمار
  • اقتصاد مقیاس، مزایای تولید در کارخانه هیولاها!
  • فرانسه برنده بازی برگزیت شد!
  • تعیین تکلیف حساب‌های راکد زیر ۲ ‌میلیون
  • میزان حقوق آقای رئیس‌جمهور
  • ۳ ساله شدن هنرستان‌ها از سال آینده
  • داعش در چه شرایطی دوباره پدیدار می‌شود؟
  • گفت‌وگوی صادق زیباکلام و محمد قوچانی:لاریجانی – جهانگیری؛ دوقطبی مطلوب روحانی برای ۱۴۰۰
  • ورود تجهیزات اتمی از بندر امارات به ایران
  • ضربه کاری روسیه به داعش با بمب افکن های دور پرواز
  • ۲۷ نفر در زلزله بروجرد مصدوم شدند/ خسارت به تعدادی واحد مسکونی
  • دختر و داماد رئیس جمهوری آمریکا از کاخ سفید اخراج شدند
  • خالق «داستان اسباب‌بازی‌ها» مجبور به استعفا شد!
  • ریزش سنگ و ترافیک سنگین در جاده هراز
  • هلال احمر: محموله‌ای به سوریه نفرستاده‌ایم
  • اقدامات ارزنده بسیج در مناطق زلزله زده
  • علت حیرت پزشکان اروپایی از نوعی درمان در ایران
  • دلیل حمایت دولت از سه پیام‌رسان بومی چیست؟
  • قیمت نان را ۳۲ درصد افزایش دادند نه ۱۵ درصد/وزن نان را هم کم کردند
  • سیارک ناشناس با ظاهری عجیب /عکس
  • خشایار الوند از ساخت مستندی درباره تاریخ باشگاه استقلال خبر داد
  • گازگرفتگی مسافران کاروان زیارتی مشهد
  • ازدواج زوج زلزله زده در سرپل ذهاب
  • تصادف زنجیره ای در بزرگراه حقانی
  • آتش سوزی در کارگاه مبل در جاده ورامین
  • سهمیه کنکور برای داوطلبان مناطق زلزله زده