شادی حفظ برجام زودگذر است، به روز بعد از لغو توافق فکر کنید!

  • سیاسی
  • شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۴۵
    کد خبر :122271

شور و حال ایرانیان پس از اظهارات ترامپ، فضای مجازی و حقیقی را درنوردیده است. امروز بیش از هر چیز احساسات و آزاد شدن نفس های حبس شده است که در شبکه های اجتماعی و حتی رسانه ها لبریز می شود .
هیچکس به این نمی اندیشد که می توانست جمعه شب دیگری برای ایرانیان رقم بخورد؛چنانچه بسیاری احتمال می دادند ترامپ دیروز برجام را جلوی دوربین های تلویزیونی پاره کرده و دور بریزد.

اما هنوز دیر نشده و چه بسا احساس شادی ایرانیان زودگذر باشد و تا چندصباح دیگر شاهد لغو برجام باشیم.
متن های حماسی در ستایش دولت روحانی و وزیر خارجه اش بلافاصله پس از سخنرانی رئیس جمهور آمریکا و مشخص شدن عدم خروج این کشور از برجام لحظه به لحظه نشر و بازنشر می شود چرا که پیروزی هزار پدر دارد و شکست تنها یک پدر.
تنها لحظه ای به این بیندیشید که اگر دیشب ترامپ خروج از برجام را اعلام کرده بود موافقان و مخالفان برجام چه می گفتند؟ بی گمان حامیان توافق در سکوت سنگین فرو رفته و میدان را مخالفان در اختیار گرفته بودند و سرکوفتها به روحانی و ظریف در رسانه های اصلی و فضای مجازی فوران کرده بود .

فقط یک آن تصور کنید مذاکرات نفسگیر هسته ای در دوره اوباما به برجام ختم نشده بود و ایران و 1+5 پس از روی کارآمدن ترامپ، قصد تصمیم گیری برای توافق هسته ای و یا رویارویی (تشدید تحریم ها )داشتند. آیا تصور اینکه متن توافق ایران و 1+5 در دوره ترامپ بهتر از متن کنونی برجام نوشته شود ممکن بود؟ بعید می دانم هیچ انسان عاقلی پاسخش مثبت باشد.
به نظر می رسد در صورت عدم توافق، گزینه دیگری جز مقاومت ایران و ادامه و تشدید تحریمها و چه بسا تهدیدهای نظامی، وجود نداشته و ندارد.

فرض کنیم دو سال قبل برجامی متولد نشده بود. ما اکنون کجا ایستاده بودیم؟ قطعا از نظر هسته ای پیشرفت های چشمگیری کرده بودیم اما آیا به بازدارندگی اتمی رسیده بودیم؟ آیا تحریمهای فلج کننده توانی برای ما باقی گذاشته بود؟ آیا مثل امروز و امشب که برای اولین بار تمام قدرتهای جهان در حمایت از ایران رودرروی رئیس جمهور آمریکا ایستادند، هیچ کشوری حاضر به حمایت از ما که نه، فقط مراوده اقتصادی با ایران می شد؟

در صورت عدم تداوم برجام ،احتمالا دور نیست زمانی که رسانه های رسمی و غیررسمی به روحانی و وزیر خارجه اش خواهند تاخت که “دیدی؟ ما این روز را پیش بینی می کردیم ” . در آن روز حتی حامیان دولت هم خود را کنار کشیده و به روحانی و ظریف برای توافق هسته ای خرده خواهند گرفت به این سوال فکر کنید که اگر برجام نبود، امروز کار ترامپ برای اجماع جهانی علیه ایران چقدر راحت بود.

محسن ماندگاری

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید