در آثارم به شوخی متوسل می شوم

    کد خبر :12221

کارگردان مجموعه تلویزیونی طنز «دردسرهای عظیم» با بیان اینکه در ساخت فیلم و سریال به شوخی متوسل می شوم در عین خاطر نشان کرد، کمدی سازی در تمام رشته های نمایش به تخصص نیاز دارد.برزو نیک نژاددر پاسخ به این پرسش که بعد از فیلم سینمایی «زاپاس» دو سریال («قرعه» و «پنچری» در حال ساخت) را برای تلویزیون ساختید، خودتان کدام رسانه را ترجیح می دهید، گفت: نوشتن و کارگردانی را با سینما آغاز کردم. اولین کاری که کارگردانی کردم فیلم سینمایی «ناخواسته» بود و حتی اولین فیلمنامه ای که نوشتم در سینما بود(فیلم سینمایی کلبه).
وی افزود: ولی تلویزیون برای من سالها سرمایه گذاری کرده،در 21 سالی که دستیار کارگردان بودم، بیشتر با تلویزیون کار کرده ام.
نویسنده سریال «دودکش» ادامه داد: دوست دارم کارم دیده شود و وقتی در تلویزیون سریالی می سازم، افراد بسیاری می بینند. می خواهم ناخوانده وارد خانه های مردم در تمام نقشه ایران زمین شوم.
وی تاکید کرد: در مجموع آثار هر دو این رسانه ها در دایره هنر نمایش می گنجند ولی نوع عرضه و قاب بندی آنها فرق دارد، من هر دو را دوست دارم اما بیشتر می خواهم اثری که می سازم دیده شود.
کارگردان سریال «دردسرهای عظیم» در این مورد که آیا فکر نمی کند با کارکردن در ژانر کمدی برچسب کارگردان کمدی ساز بخورد، گفت: هر یک از این ژانرها در هنر نمایش مانند یک تخصص جداگانه است، با احترام به تمام ملودرام سازهای دنیا می گویم، کمدی سازی در تمام رشته های هنر نمایش از بازیگری تا نویسندگی و کارگردانی و بقیه رشته ها یکی از سخت ترین تخصص ها در سینما است.
وی ادامه داد: مثلا بازیگر کمدی می تواند ملودرام بازی کند، ولی این رابطه معکوس وجود ندارد. در مدتی که کار کردم متوجه شده ام کمدی تخصصی فراتر از ملودرام است.
نیک نژاد یادآور شد: ضمن اینکه مثلا سریال «دردسرهای عظیم» یا فیلم «زاپاس» یک ملودرام اجتماعی تلخ را با زبان طنز روایت می کنند. تنها راه مبارزه با سختی های زندگی را شوخی می دانم و به همین دلیل در آثارم نیز به شوخی متوسل می شوم.
نویسنده سریال «روزهای بد به در» ادامه داد: این فرم کمدی من است و اعتقاد دارم با رعایت اصولی باید قصه بگویم؛ مثلا در فیلم «پیتزا مخلوط» (1389 به کارگردانی حسین قاسمی حامی) که نوشتم و همان سال هم پرفروش شد، هنوز به دیدگاه خودم نرسیده بودم اما اکنون از آن فرم کمدی فاصله گرفته ام.
وی در مورد وضعیت سینما در سال های اخیر گفت: وضعیت در دو سال گذشته بسیار بهتر شده و فیلم ها فروش بهتری دارند.
نیک نژاد ادامه داد: برای نمونه فیلم «ناخواسته» که در سال 92 ساختم، با آنکه در جشنواره به ‌آن توجه شد و نامزد بهترین فیلم در بخش نگاه نو بودم، حتی به جشنواره های خارجی زیادی رفت اما اکران نشد.
کارگردان سریال «قرعه» در مورد دلیل اکران نشدن فیلم ناخواسته گفت: من کارگردانم وظیفه ای در مورد اکران نشدن فیلم ندارم، اما دیده نشدن همان فیلم باعث شد خیلی ها تصور کنند «زاپاس» فیلم اول من است، بعضی تهیه کننده ها نمی خواستند برای فیلم «زاپاس» با من همکاری کنند و از این گذشته فیلم در نهایت از نظر من ناتمام ماند زیرا کسی آن را ندید.
وی در پاسخ به این سوال که چرا تعدادی از بازیگران در همه کارهای شما حضور دارند؟ گفت: در تاریخ سینما بازیگران مشخصی در فیلم های کمدی بازی کرده اند، کمدی یک زبان مشخص دارد و غیر از این، جنس کمدی من باعث می شود با بازیگران مشخصی کار کنم.
نویسنده فیلم سینمایی «کلبه» ادامه داد: در سینما و تلویزیون ما هر کس جنس کمدی خود را دارد؛ مثلا مهران مدیری، رضا عطاران، سعید آقاخانی و …من هم سعی کرده ام در مسیر کمدی رئال پیش بروم که نزدیک به فانتزی نیست. در سریال های دیگر من مانند همین سریال «پنچری» لحظات خنده و گریه همزمان وجود دارند. می خواهم قصه ای را تعریف می کنم که ممکن است تلخ باشد، شخصیت های امروزی دارد و به همین دلیل به هنرپیشه هایی نیاز دارم که خاص تر هستند.
وی توضیح داد: مثلا بازیگرهای کمدی داریم که تماشاگر حتی به گریه آنها می خندد اما می خواهم وقتی هنرپیشه گریه می کند، تماشاگر هم با او گریه کند و به نظر من دایره بازیگرهایی که من با آنها می توانم کار کنم خیلی گسترده نیست. ضمن اینکه بعد از مدت ها کار کردن با هم به هماهنگی رسیده ایم و این نکته در مورد مشاغل مختلف درست است.
کارگردان سریال «دردسرهای عظیم» در مورد فعالیت های بعدی خود گفت: امسال یک فیلم سینمایی دارم که امیدوارم به جشنواره برسد، فیلمنامه آماده است و در حال رایزنی هستیم، هنوز نمی دانم چه کسی تهیه کننده خواهد بود.
نیک نژاد توضیح داد: این فیلم برخلاف آثار دیگرم ملودرام و اجتماعی تلخ است که خودم این ژانر را خیلی دوست دارم.
وی گفت: امیدوارم تلویزیون برای هنرمندان و کسانی که سرمایه گذاری کرده بیشتر احترام بگذارد و قدر آنها را بداند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید