ثبت نام و سفر اربعین چقدر تمام می‌شود؟

    کد خبر :122204

با تعطیل شدن سفرهای کاروانی هزمان با اربعین، ورود به عراق تنها در صورت داشتن ویزا و ثبت‌نام در سامانه سماح امکان‌پذیر است، این حکمی بوده که ستاد اربعین در وزارت کشور صادر کرده، اما هزینه این سفر برای زائرانی که قرار است بیشترِ راه را پیاده طی کنند، چقدر تمام می‌شود؟
سرکنسول ایران در کربلا هفته گذشته تصریح کرد؛ برای زائرانی که بدون ویزا به عراق وارد می‌شوند، جرائم سنگینی درنظر گرفته شده که از آن جمله سه سال زندان برای ورود غیرقانونی به خاک این کشور است. برای همین جانشین فرمانده ناجا تاکید کرده، تحت هیچ شرایطی اجازه خروج از مرزهای ایران بدون گذرنامه، ویزا و مستندات قانونی امکان‌پذیر نیست.

۴۰ دلار + ۳۵۹۰۰ تومان هزینه ثبت‌نام اربعین

به گزارش نامه نیوز، برای گرفتن ویزای رسمی عراق به قیمت ۴۰ دلار، ستاد اربعین که در وزارت کشور تشکیل شده، متقاضیان را به سامانه سماح ارجاع داده که زیر نظر سازمان حج و زیارت است و زائران با ثبت اطلاعات خود در آن می‌توان ویزای عراق را دریافت کرد.

هزینه ویزا به حساب سفارت عراق واریز می‌شود که با هماهنگی سازمان حج، بانک مرکزی و این سفارتخانه قرار شده معادل ریالی آن به نرخ روزِ ارز محاسبه و دریافت شود. مدیرکل عتبات عالیات این سازمان هزینه ویزای اربعین را بی‌تاثیر از تحولات بازار ارز نداسته و اعلام کرده بود؛ هزینه ریالی این ویزا با توجه به ارزی که روزانه از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، محاسبه خواهد شد و با توجه به شرایط بازار ارز، به ازای هر مبلغ افزایش قیمت دلار، تاثیر آن بر هزینه ویزا نشان داده می‌شود.

علاوه بر ۴۰ دلار ویزا، متقاضیان سفر اربعین ۱۸هزار و ۸۰۰ تومان برای بیمه عمر و حوادث، ۶۲۰۰ تومان برای خدمات درمانی (هلال احمر) و ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان به عنوان حق الزحمه اخذ روادید باید پرداخت کنند تا فرآیند ثبت نام و صدور ویزای آن‌ها تکمیل شود.

حتی یک ریال نقدی به دفاتر زیارتی ندهید

اگر زائر برای ثبت نام سفر اربعین در سامانه سماح به دفاتر زیارتی مراجعه کند، ۲هزار و ۱۸۰ تومان دیگر به مجموع هزینه‌هایش اضافه می‌شود که آن را به عنوان حق‌الزمه ثبت‌نام یا حق ورود اطلاعات در سامانه پرداخت می‌کند، اما اگر زائر خودش در سامانه سماح ثبت نام کند، دیگر این مبلغ را پرداخت نمی‌کند.

سازمان حج و زیارت تاکید کرده که همه‌ی این هزینه‌ها فقط از طریق درگاه اینترنتی سامانه که سه بانک ملی، ملت و سپه را شامل می‌شود، قابل پرداخت است و هیچ دفتر زیارتی حق دریافت حتی یک ریال به صورت نقد تحت هیچ عنوانی را ندارد.

با توجه به این که سازمان حج در اربعین برنامه سفرهای کاروانی به عراق را متوقف می‌کند، امکان سفر به عراق با کاروان‌های زیارتی وجود ندارد و در صورت مشاهده تبلیغ سفر کاروانی به عراق در اربعین باید آگاه بود که این گروه‌ها غیرمجاز و تحت نظارت هیچ سازمان و ارگان مشخص و یا رسمی نیستند و در صورت بروز هر گونه اتفاقی، مسؤولیت آن از رسیدگی سازمان‌های مرتبط خارج می‌شود.

نرخ بلیت اتوبوس و هواپیما

همچنین از آنجا که سفر اربعین به صورت پیاده انجام می‌شود هزینه سفر تا مرز و رسیدن به کربلا و نجف معمولا با خود زائر است. سازمان هواپیمایی هفته گذشته برای جلوگیری از سواستفاده از مراسم اربعین با ایجاد بازار سیاهی که هر سال گریبانگیر می‌شود، نرخ بلیت‌های این مسیر را اعلام کرد که پرواز تهران – نجف – تهران یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان، تهران – بغداد – تهران یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، مشهد – نجف – مشهد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، مشهد– بغداد – مشهد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و نرخ بلیت‌های یکسره تهران – نجف ۶۰۰ هزار تومان و مشهد – نجف نیز ۷۵۰ هزار تومان است.

همچنین نرخ بلیت افراد زیر ۱۲ سال معادل ۷۵ درصد بلیت بزرگسالان تعیین شده است.

سامانه‌ای هم برای پیش‌فروش بلیت اتوبوس‌های زمینی تا مرزهای ایران و عراق راه‌اندازی شده که نرخ بلیت یکسره‌ی آن از ۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان تعیین شده است که البته با ورود به خاک عراق باید از سیستم حمل و نقل این کشور استفاده شود که دولت عراق هنوز تمهیدات خود را در این باره اعلام نکرده، در حالیکه با توجه به نبود کنترل بر وسایل نقلیه عمومی در نقاط مرزی عراق و نرخ‌های پراکنده آن‌ها، پیگیری این موضوع پیش از فرا رسیدن اربعین، مساله‌ای جدی به شمار می‌آید.

همچنین قرار شده همزمان با اربعین قطار کربلا راه‌اندازی شود که متناسب با مبدأ حرکت، قیمت آن نیز مشخص خواهد شد.

عراق هنوز نرخ‌های رسمی اقامت در هتل‌های نجف و کربلا را اعلام نکرده، هرچند هیچ سالی این کار را انجام نمی‌دهد. البته بیشتر هتل‌های این دو شهر همزمان با اربعین در اشغال مسافرانی از کشورهای عربی است و تحت تاثیر تقاضای بالا، نرخ آن‌ها روند صعودی را تا اربعین طی می‌کند. صرف نظر از هتل‌ها، موکب‌هایی در مرز دو کشور و همچنین خاک عراق توسط عشیره‌ها و مردم این کشور و همچنین هیئات مذهبی ایران برپا می‌شود که امکان اسکان و پذیرایی را فراهم می‌کند. برخی از این موکب‌ها رایگان است و در چند سال اخیر بعضی از آن‌ها شرایطی را برای اسکان با دریافت هزینه، تعیین کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید