یارانه به داروهای صادراتی تعلق نمی‌گیرد

    کد خبر :122198

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اینکه بخش اعظم دارو در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: بازار دارویی ایران برای شرکت‌های دارویی از جذابیت لازم برخوردار است.

خبرگزاری فارس: محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص شرایط صادرات دارویی در کشور، گفت: بازار دارویی کشور از جذابیت قابل قبولی برای شرکت‌های دارویی برخوردار است، در سفر اخیر وزیر بهداشت به پاکستان وزیر بهداشت عمان به دنبال ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک و واردات دارو از ایران بود.

نماینده مردم ایرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه شرکت هایی دارویی به دلیل وجود مزیت‌های نسبی در بازار دارویی ایران عملا سطح تولید دارو و افق بازاریابی دارویی خود را خیلی گسترش ندادند، افزود: اگر مشوق‌های لازم مدنظر قرار گیرد و یا این‌که بازار گسترده‌تری مورد توجه قرار گرفته و با توجه به توانایی‌های فنی و تکنولوژی در کشور اقدام به بازاریابی و صادرات دارو شود، به‌طور حتم شرایط صادرات دارو بهتر خواهدشد.

وی با بیان اینکه بازار دارویی داخل ایران از جذابیت لازم برای شرکت‌های دارویی برخوردار است، تصریح کرد: دراین شرایط نیازی به تنوع دربازارهایی برای شرکت‌های دارویی جدید و خارجی نیست، ضمن اینکه برای صادرات دارو نمی‌توان یارانه تعریف کرد؛ درحال حاضر سیستم پوشش دارویی برای درمان بیماران صعب‌العلاج و داروهای سرطان جلوگیری از پرداخت یارانه دارو است.

امینی‌فرد با اشاره به اینکه دارو باید به قیمت منطقی و تمام شده تولید شود،گفت: یارانه تنها از طریق سیستم بیمه‌ای اعمال می‌شود، به همین دلیل است که شیب قاچاق دارو از ایران به خارج از کشور کاهش پیدا کرده‌است؛ البته قسمت اعظم داروها در داخل کشور تولید می‌شود، اما میزان مصرف دارو در برخی بیماری‌ها به حدی نیست که خط تولید آن داروی خاص در کشور ایجاد شود.

نماینده مردم درمجلس دهم، با تاکید بر اینکه برخی بیماری‌ها مانند هموفیلی در گسترده یک طیف دیده می‌شود، افزود: قسمت قابل توجهی از داروی بیماران هموفیلی در داخل کشور تولید می‌شود، تنها چند قلم دارو برای این بیماران از خارج وارد کشور می‌شود؛ بنابراین دراین خصوص سازمان انتقال خون باید ورود جدی‌تری به حل مشکلات این بیماران داشته‌باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: در ارتباط با تولید فاکتورهای انعقادی باید بازار کشورهای منطقه را مد‌نظر قرار دهیم، یعنی با توجه به ظرفیت قابل قبول علمی و تکنولوژیکی می‌توان در خصوص بازار داخلی برنامه‌ریزی کرد، یا تحت لیسانس شرکت‌های معتبر برای تولید داخل کشور نگاهی هم به شرکت‌های منطقه داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید