تلاش کورکر برای سخت‌تر کردن شروط برجام

    کد خبر :122142

رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت که قرار است قانونی را برای رسیدگی به نقاط ضعف اصلی توافق هسته‌ای ارائه کند که منجر به تقویت این توافق خواهد شد.

به گزارش بازتاب به نوشته روزنامه یو اس ای تودی، سناتور باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اگرچه رییس‌جمهور ترامپ تلاش می‌کند توافق هسته‌ای را تضعیف کند، وی قانونی را برای نقاط ضعف این توافق ارائه خواهد داد که گامی است در جهت تقویت توافق هسته‌ای.

کورکر افزود: در طی چند ماه گذشته ما و وزارت امور خارجه، شورای امنیت ملی و سناتور کاتن، به سختی روی ارائه یک استراتژی قانونی جدید برای رسیدگی به نگرانی‌های هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات درباره برنامه جامع اقدام مشترک بدون نقض تعهدات آمریکا کار کرده‌ایم.

این سناتور آمریکایی که زمان حصول توافق هسته‌ای از مخالفان این توافق بود، افزود: ما از همکاری سناتور روبیو درخصوص این چارچوب جامع تشکر می‌کنیم و خواهان همکاری نزدیک با همکاران خود در هر دو حزب برای جلب حمایت از این قانون براساس هدف مشترک جلوگیری از ایران مجهز به تسلیحات هسته‌ای هستیم.

سناتور کورکر همچنین در جمع خبرنگاران گفت: ما مسیری را برای غلبه بر نواقص در عین حفظ توافق هسته‌ای فراهم کرده‌ایم.

بنا بر این گزارش عنصر اصلی طرح پیشنهادی کورکر که با همکاری تام کاتن تهیه شده است، به وضع مجدد خودکار تحریم‌های آمریکا علیه آمریکا در صورتی که این کشور از محدودیت‌های کنونی درخصوص برنامه هسته‌ای‌اش فراتر رود، منجر می‌شود.

این طرح همچنین تمهیدات برجام در بند غروب را وتو می‌کند که به شدت مورد توجه منتقدان این توافق قرار دارد.

بنا بر شروط بند غروب، محدودیت‌های هسته‌ای ایران پس از 15 سال از زمان اجرای توافق منقضی خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید