جدیدترین اخبار
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۷ اقتصادی کد خبر :12195

قائم مقام وزیرراه وشهرسازی: اکنون تولیدقطعه هواپیما درداخل عملی نیست

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل با بیان اینکه تولید قطعات هواپیما دارای استانداردهای خاص خود است، گفت: برای تولید قطعات هواپیما در کشور باید ظرفیت های داخلی مورد بررسی قرار گیرد و هم اکنون این اقدام عملی نیست.«اصغر فخریه کاشان»  در پاسخ به اظهارات برخی نامزدهای انتخاباتی که تولید هواپیما و قطعات آن را در داخل کشور مطرح می کنند، افزود: تولید قطعه هواپیما در داخل یک شبه انجام نمی شود و با توجه به رعایت استانداردهای بین المللی، ظرفیت های داخلی برای تولید قطعه در ایران مهیا نیست.
وی اظهار داشت: ما به جای ساخت قطعه هواپیما در داخل، شرکت های دانش بنیان خود را به شرکت هواپیما سازی ایرباس معرفی کرده ایم و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به عنوان رئیس کمیته به ایرباس معرفی شده است تا ظرفیت های شرکت های دانش بنیان ایرانی را در زمینه تولید قطعات به ایرباس ارائه دهد.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در اموربین الملل با بیان این که در این زمینه تاکنون چند جلسه با شرکت ایرباس برگزار شده است، گفت: برای تولید قطعات باید تمام ظرفیت های شرکت های ایرانی به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد.
پیش از این فخریه کاشان اعلام کرده بود که ساخت ١٠ تا ٢٠ درصد قطعات در ایران و استفاده در هواپیماهای خارجی مستلزم آن است که این توان در داخل وجود داشته باشد. دوم، این قطعه از نظر استانداردهای بین‌المللی مورد تأیید قرار بگیرد؛ سوم، شرکت خارجی که می‌خواهد آن را استفاده کند، برای استفاده از آن، رضایت داشته باشد. چهارم، باید چنین کاری اجازه صادراتی از طرف کشورهای صادرکننده هواپیما داشته باشد. پنجم، این اقدام با زمان‌بندی‌ای که مد نظر ماست، سازگار باشد و قیمت تمام‌شده آن هم مناسب باشد. در کشور به طور قطع توان‌هایی برای ساخت هست؛ اما همه این قطعات، استاندارد بین‌المللی ندارد.
«به ‌همین ‌دلیل در هواپیماهای داخلی خود هم که قرار بود بسازیم و تاکنون نساختیم، مجبور شدیم به سراغ افرادی برویم که دارای استاندارد باشند و آنها قطعات را برای ما تأیید کنند. در ‌حال‌ حاضر هیچ‌کدام از آنها در کشور امکان‌پذیر نیست.»
فخزیه کاشان گفت:« حتی اگر همه این شرایط فراهم باشد، حداکثر می‌توانید روی صد هواپیما، صد قطعه بگذارید. کجای دنیا برای صد هواپیما، سرمایه‌گذاری هنگفت می‌کنند، وقتی هیچ ‌تضمینی وجود ندارد که ایرباس یا یک هواپیماساز دیگر آن قطعه را بخرد. اطلاعات آقای میرسلیم متأسفانه کافی نبوده است.»
این نامزد انتخاباتی گفته است:« در دولت قبل شاهد این بودیم که حدود ۵۰ طرح پژوهشی پیش‌بینی‌شده بود و برای آن مبالغ هنگفت میلیاردی خرج شده بود که به نتیجه برسند؛ یکی از آن‌ها طرح هواپیمای ملی بود اما متأسفانه در دولت یازدهم همه این طرح‌ها تعطیل شد؛ ما این‌طور می‌خواهیم برای کشورمان کارکنیم. باید خوشحال شویم که هواپیما وارد می‌کنیم و جشن می‌گیریم و کار ایجاد می‌کنیم برای جوانان دیگر کشورها.»
وی افزود:« حداقل می توانستیم ۱۰ تا ۲۰ درصد قطعات هواپیمایی را که وارد می‌کنیم در داخل کشور تولید کنیم؛ مگر از کمتر از دولت ترکیه هستیم که همین کار را با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ می‌کنند و قطعات هواپیما را خودشان می‌سازند و می‌فروشند.»

وبگردی

روی خط خبر

  • عذر خواهی رسمی بنیاد رودکی برای اجرای همایش جنجالی
  • تمام بلیت‌های بازی ایران-پرتغال در سینماها به فروش رسید
  • آمریکا ناچار به بازگرداندن کودکان مهاجر به والدین‌شان شد
  • درک “سرقت” بدون درک جامع از سارقان میسر نیست
  • تشکر شورای شهر تهران از عدم شماره‌گذاری موتورهای کاربراتوری
  • پاکسازی سه ایستگاه مسیر رودخانه کن
  • ساخت یک سریال جدید به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب
  • بیکاری ۱۰ هزار نفر در پی ممنوعیت واردات خودرو
  • نظرسنجی بورسی؛ خریداران به صف شده‌اند
  • پس‌لرزه‌های پس از ممنوعیت واردات؛ خودرو مجددا گران می‌شود
  • دیدار “زانیار خسروی” با هوادارانش در سالن میلاد
  • منتظر سریال تاریخی و پربازیگر “از یادها رفته” باشید
  • پخش فوتبال در بوستان‌ها موجب مسرت شهری می‌شود/ کتابخانه پارک‌شهر مرمت می‌شود
  • پمپاژ یأس در جامعه توسط فرصت طلبان داخلی
  • حمله نیروهای یمنی به خودروی زرهی مزدوران
  • باد‌های ترکیه به کدام سو می‌رود
  • مهاجرت موضوع ویژه امروز نشست بروکسل است
  • رصد فعالیتهای عناصر داعش در جنوب لیبی
  • آمریکا اشغالگری را به جای صلح در فلسطین انتخاب کرده است
  • ترامپ: «نفتا» برای آمریکا فاجعه بار بوده است
  • دولت برای هرگونه سناریو اقتصادی آماده است
  • گفتگوی تلفنی وزیران خارجه آمریکا و فرانسه در مورد سوریه و مقدونیه
  • آغاز اجرای لغو ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان
  • تعطیلات دو هفته‌ای مجلس را لغو کنید/ جوابی برای مردم نداریم
  • «مرتضی رحمانی موحد» سفیر ایران در توکیو شد
  • بازگشت تحریمها تأثیری بر ساخت خطوط راه آهن سریع السیر ایران ندارد
  • برنامه اجرایی FATF؛ ابزار تسلط بیگانه بر نظام بانکی ایران
  • ۹ ایراد مجلس به قانون چک/ پیشنهاد طراحی چک الکترونیک
  • جلوگیری از خروج ۱۰ میلیارد دلار ارز از کشور
  • دستاوردهای طلایی قانون تمرکز بر باد می‌رود؟