رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در نامه‌ای به قالیباف: دو برابر شدن یارانه‌ها، بنزین 3000 تومانی را در پی دارد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۹:۰۰
    کد خبر :12175

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه هرگونه پرداخت یارانه نیازمند تصویب مجلس است، گفت که اگر یارانه‌های نقدی دو برابر شود،‌ بنزین نیز 3000 تومان خواهد شد.

کاظم جلالی در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف یکی  از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نسبت به وعده انتخاباتی او درباره افزایش یارانه‌های نقدی واکنش نشان داد و به تبیین اثرات این موضوع پرداخت.

متن کامل نامه جلالی به قالیباف را در زیر می خوانیم:

«برادر گرامی جناب آقای دکتر قالیباف

نامزد محترم دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

با سلام‌وتحیت؛

ضمن آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون، مطلبی را در روزنامه‌ای که منتسب به جنابعالی است درباره اظهارات ریاست محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم امکان افزایش یارانه‌ها با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور خواندم و از نوع واکنش آن روزنامه منتسب به حمایت از شما متعجب شدم.

بی‌تردید تصدیق می‌فرمایید که اینجانب چه در دوره تصدی فرماندهی نیروی انتظامی توسط جنابعالی که نماینده مجلس ششم بودم و چه در دوران دوازده ساله شهرداری تهران، همواره حامی شما بوده‌ام و باز هم تایید می‌نمایید که در طول این دوران هیچگاه برای شخص خودم حتی یک تقاضا هم از شما نداشته‌ام و آخرین دفاع اینجانب از جنابعالی در جریان تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شهرداری بود که هم در نخستین جلسه کمیسیون عمران حضور یافتم و نوع اظهارات و واکنش‌های حقیر در آن جلسه در جهت حمایت از جنابعالی، حتی گلایه برخی از همکاران بنده را در مجلس به همراه داشت و پس از آن هم در داخل صحن علنی مجلس از هیچ‌گونه تلاشی دریغ ننمودم و تمامی اینها به دلیل آن بود که جنابعالی را شخصیتی دلسوز و انقلابی با سوابق درخشان در دوران دفاع مقدس و خدمتگزار به مردم، دانسته و می‌دانم.

لیکن واقف نیستم که چرا در این میان از یک سخن کارشناسی و به حق ریاست محترم مجلس شورای اسلامی که ایشان هم آنچنان که بنده از نزدیک اطلاع دارم در جهت موفقیت شما در دوران تصدی شهرداری تهران از هیچگونه تلاشی مضایقه نکرده‌اند، اینچنین برآشفته‌اید.

تردیدی نیست که حمایت همه‌جانبه از اقشار ضعیف نه تنها مستحسن بلکه امری واجب برای مسئولین جمهوری اسلامی ایران می‌باشد اما توزیع یارانه به همه اقشار جامعه اعم از توانمند و ضعیف، توجیه علمی و حتی اخلاقی ندارد. پرسش اصلی این است که منابع مالی برای چند برابر کردن یارانه نیازمندان از کجا تامین خواهد شد؟

رعایت اصول اخلاقی حکم می‌کند که در این‌باره با مردم صادقانه صحبت کنیم. درک گزینه‌های پیش‌رو چندان دشوار نیست. یکی از راه‌ها، گران کردن قیمت‌ حامل‌های انرژی اعم از بنزین، گازوییل، برق و گاز و … و توزیع منابع حاصل از آن بین مردم است که نتیجه آن برای مردم به شکل تورم و رکود (به دلیل افزایش هزینه‌های تولید) آشکار شده است. برخی محاسبات انجام شده نشان می‌دهد اگر یارانه نقدی فقط بخواهد دو برابر شود و منابع آن از محل افزایش قیمت بنزین تامین شود، نرخ این فرآورده به حدود لیتری 3000 تومان افزایش خواهد یافت.

راه دوم حذف یارانه برخی گروه‌ها و افزایش یارانه دیگران است. صرف نظر از امکان‌پذیری شناسایی گروه‌های غیرنیازمند و اعتراض گسترده‌ای که درباره معیارهای حذف همین چند میلیون نفری که تاکنون حذف شده‌اند وجود دارد، بیان شفاف اینکه منابع اضافه کردن یارانه برخی گروه‌ها، از محل حذف یارانه سایر افراد تامین خواهد شد، لازمه صداقت است. مزید استحضار، اجرای دقیق قانون بودجه سال 1396 درباره هدفمندی یارانه مستلزم حذف 14 میلیون یارانه بگیر است و هروعده‌ای که مازاد بر آن داده می‌شود به معنای افزایش تعداد افرادی است که باید حذف شوند.

راه سومی که برای اضافه کردن یارانه‌ها چه برای همه افراد و چه برای گروه‌های خاص وجود دارد، توزیع همه منابع حاصله از فروش حامل‌های انرژی بین مردم و ندادن هزینه تولید این حامل‌ها به شرکت‌های تولید کننده بنزین، گازوییل، برق، نفت، گاز و غیره است. نتیجه اجرای این سیاست که در سه سال نخست  اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دنبال شد، تضعیف توان تولید این شرکت‌ها و عدم تامین کافی منابع برای تعمیر و نگهداری از تجهیزات سرمایه‌ای کشور بود که بخشی از آن به صورت عدم وجود تجهیزات سرمایه‌ای برای مواجه با بحران ریزگردها در خوزستان شاهد بودیم.

مطلب دیگر آنکه حتما تصدیق می‌فرمایید هرگونه پرداخت یارانه نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی است و شاید این یک تاکتیک غیراخلاقی و غیر صادقانه هم مثل برخی از دولت‌های قبلی وجود داشته باشد و آن اینکه ما امروز وعده می‌دهیم و با اینکار توپ را به زمین مجلس شورای اسلامی شوت می‌کنیم، حال یا مجلس می‌پذیرد که یارانه‌ها را افزایش دهد و یا نمی‌پذیرد، در هر حال برای ما یک برگ برنده‌ای خواهد بود و در صورت عدم تصویب مجلس، قوه مقننه را عامل عدم توجه به مردم و ممانعت از افزایش یارانه‌های نقدی معرفی خواهیم کرد.

جناب آقای دکترقالیباف

جنابعالی یکی از سرمایه‌های کشور هستید. در چند ماه اخیر به عنوان یک برادر کوچکتر و دلسوز، مشاوره‌های زیادی را برای عدم حضورتان در انتخابات با زبانی صریح و مشفقانه ارائه نمودم و همواره نیز شما عرایض مرا تصدیق نموده‌اید، حال که در انتخابات شرکت کرده‌اید امیدوارم مشی‌تان را بر هجمه و مقابله با دوستان مشفق خود قرار ندهید و چهره خویش در دوران دفاع مقدس و کارنامه مدیریت‌های مختلف خود را همچنان محفوظ دارید و اخلاق الهی و اسلامی را محور رقابت‌های انتخاباتی قرار دهید.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید