دفتر شعری از لئونارد کوهن به فارسی منتشر شد

    کد خبر :12165

شعرها و نقاشی‌های لئونارد کوهن در قالب کتابی به نام «کتاب خواستن» با ترجمه‌ آزاده کامیار به همت نشرحکمت کلمه منتشر شد و در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی می‌شود.

شاید مخاطب فارسی‌زبان، کوهن را بیشتر متعلق به جهان موسیقی بداند تا ادبیات، اما او مدت‌ها قبل از آنکه در سال ۱۹۶۷ گیتار به دست بگیرد و خواندن را آغاز کند، در کشور زادگاه خود، کانادا، شاعری صاحب‌نام بود

«کتاب خواستن» نخستین کتاب شعری است که لئونارد کوهن پس از بیست سال سکوت منتشر کرد. او بخش زیادی از شعرهای این مجموعه را در دوران اقامت دوازده ساله‌اش در یک معبد ذن در کالیفرنیا نوشت، و همراه با طراحی‌های سیاه و سفید خود شامل پرتره‌هایی که از خود کشیده به چاپ رساند.

کوهن در این کتاب نگاهی به گذشته دارد، و به اروینگ لی‌تون تقدیم شده؛ دوست سالیان سال کوهن، که مدتی پیش از انتشار این کتاب درگذشت.

«کتاب خواستن» درباره‌ پایان است اما کتابی غم‌آلود نیست، چرا که پایان برای او که زندگی را به تمامی و با همه‌ وجود زیسته، غم‌آلود نیست، دیگر نه حسرتی هست نه افسوسی؛ نگاه او به زندگی زیسته‌اش، نگاهی شیرین و طنزآلود، همراه با حس پذیرش و سپاس‌گزاری است تا آنجا که حالا دیگر حتی می‌تواند به اشتباهاتش نیز بخندد.

در این کتاب کوهن همچنان همان تماشاگر و شاهد دقیق و زیرک است و کهن‌سالی نه تنها به تیزبینی او آسیب نزده، بلکه باعث شده او در نگرش خود به نوعی بلوغ نیز دست یابد. حالا دیگر می‌تواند زیبایی شعله آتش را بستاید بی‌آنکه خود را به آتش بکشد.

کتاب خواستن در شمارگان ۳۰۰ نسخه در ۱۶۰ صفحه به قیمت ۱۳۶۰۰ تومان منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید