گزارش واشنگتن پست از جلسه ترامپ عصبانی

انداختن توپ برجام به زمین کنگره و تنظیم شروط جدید برای ماندن امریکا در توافق

    کد خبر :121614

دونالد ترامپ در اواسط جولای بسیار عصبانی بود. او از مشاورانش پرسید که چرا باید سیاست شکست خورده اوباما در قبال ایران را ادامه دهد و از توافق هسته ای که فاجعه امیز می داند پشتیبانی کند؟

به گزارش بازتاب؛ او به شدت از استدلال های رکس تیلرسون وزیر خارجه، جیمز متس وزیر دفاع و دیگران در مورد اینکه برجام باوجود نواقص، منافعی در بردارد عصبانی شد. او نمی خواست برجام را تایید کند و بگوید ایران به آن پایبند بوده است.

یک منبع اگاه گفت: او در جلسه با تیم امنیت ملی بسیار عصبانی شد. واضح بود که گرفتار شده است.

بنابراین مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ و سایر مشاوران طرحی جدید تهیه کرده اند.

مک مستر دریافته بود که دیگر نمی تواند دفعه بعد با دو گزینه تایید یا عدم تایید به جلسه با ترامپ باز گردد. بنابراین تیمی را موظف به تهیه گزینه هایی از جمله گزینه ی عدم تایید که کنگره را نیز دخیل می کند و بلافاصله منجر به نقض توافق نمی شود، کرد.

این تلاش منجر به تهیه سیاست و رویکردی جدیدی در قبال ایران و توافق شد که قرار است ترامپ اعلام کند.

براین اساس، ترامپ قرار است بگوید توافق در جهت منافع امریکا نیست، البته در عین حال توصیه به بازگشت تحریم های هسته ای نمی کند.

این گزارش ها نشان می دهد که تیم امنیت ملی ترامپ در ماه های اخیر تا چه حد مشغول ترسیم روابط اینده با ایران و برجام بوده اند. این عصبانیت ها در جلسات داخلی کاخ سفید نشان دهنده ی انگیزه و علاقه ترامپ برای اقدام فوری است که با دیپلماسی دفع شده است.

راه حل تیم ترامپ به نوعی است که توافق را حفظ می کند اما ایران و متحدان امریکا را در وضعیت هشدار قرار می دهد که ترامپ مایل است از برجام خارج شود.

ترامپ در واقع قرار است شروط جدید امریکا برای ماندن در برجام را به به پنج بعلاوه یک و کنگره اعلام کند. او همچنین ممکن است تحریم هایی را علیه سپاه اعلام کند.

در واقع ترامپ با این اقدام خود توپ را به زمین کنگره می اندازد تا تصمیم بعدی برعهده ی آن ها باشد. کاخ سفید البته قصد دارد از توصیه به کنگره برای اعمال مجدد تحریم های هسته ای خودداری کند.

این موضوع برای لایحه جدیدی که شروط ترامپ برای باقی ماندن در برجام را تنظیم می کند زمان بخرد. همچنین اهرم فشار امریکا بر متحدان اروپایی که خواهان عدم مذاکره مجدد هستند را نیز افزایش می دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید