لغو برجام عامل ایجاد بحران برای آمریکا

    کد خبر :121385

ترامپ تا روز یکشنبه، ۱۵ اکتبر، برای ارائه گزارش پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام فرصت دارد. وی در سخنرانی خود که در روز جمعه انجام می‌شود، سیاست خود در قبال ایران را اعلام می‌کند.

سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد، انجام خواهد شد. کارشناسان بر این باورند که تیم او احتمالا پایبندی ایران به این توافق را تایید نمی‌کنند و برای انجام برخی اصلاحات به دنبال حمایت متحدان اروپایی‌اش خواهند بود.

به گزارش بازتاب به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، پیش از این نیز منابع خبری گزارش داده‌ بودند، ترامپ در سخنرانی خود در جمع نمایندگان کنگره آمریکا خواهد گفت که توافق هسته‌ای ایران در راستای منافع آمریکا نیست. اما در این گزارش‌ها همچنین اعلام شده که او به احتمال قوی این توافق را به طور کامل لغو نخواهد کرد و به دنبال اصلاح مفاد آن خواهد بود.

تیم کاخ سفید که ماموریت انجام بررسی‌های پایبندی ایران به سرپرستی هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را بر عهده داشته، پس از چند ماه تلاش، راهبردی در خصوص ایران تدوین کرده که تمامی اعضای تیم امنیت ملی آمریکا در مورد آن توافق کرده‌اند.

تحلیل‌گران اما بر این باورند که لغو این معاهده بین‌المللی، نتیجه عکس خواهد داد. چرا که انگیزه کره شمالی را نیز برای انجام یک توافق هسته‌ای با آمریکا و دیگر قدرت‌ها تضعیف خواهد کرد.

به گفته مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات که حامی توافق هسته‌ای ایران است، ترامپ با بررسی مجدد این توافق و یا لغو آن، در زمان واحد بحران‌هایی را ایجاد می‌کند که قادر به مهار آنها نخواهد بود. لغو توافق هسته‌ای و بستن پیمانی بین‌المللی با کره شمالی، انجام نخواهد شد.

ضرب‌الاجل ترامپ که از ابتدای ریاست‌جمهوری خود توافق هسته‌ای با ایران را محکوم کرده و آن را بدترین توافق خوانده و همچنین ایران را متهم به همدستی با کره شمالی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای کرده، ۱۵ اکتبر خواهد بود.

الیزابت روزنبرگ، مقام ارشد مرکز نیوامریکن سکیوریتی در واشنگتن می‎گوید: انتظار می‌رود که در نهایت ترامپ به عدم پایبندی ایران به این توافق رای بدهد. او مدت‌هاست که خیلی واضح این توافق را رد کرده و به دنبال لغو آن است.

با این وجود، اگر ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند، سخنان جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا را نقض خواهد کرد. متیس هفته گذشته اعلام کرد، تهران تاکنون به طور کامل به این توافق بین‌المللی پایبند بوده و آمریکا نباید آن را لغو کند.

به گفته روزنبرگ با عدم تایید ترامپ، کنگره مهلتی ۶۰ روزه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خواهد داشت.

برخی اعضای کنگره تمایل برای به تاخیر انداختن وضع تحریم‌های جدید دارند، چرا که در این صورت می‌توانند برای ترامپ زمان بخرند تا دیگر متحدان اروپایی را برای اصلاح توافقنامه هسته‌ای قانع کند.

بیشتر متحدان اروپایی ترامپ مخالف لغو و ایجاد هر گونه اصلاحات در توافق هسته‌ای هستند. برخی دیگر اما از وی خواسته‌اند به جای دادن رای مخالف و لغو آن، به دنبال اصلاح برخی مفاد باشد.

روز چهارشنبه محمدجواد ظریف اعلام کرد، ایران به‌هیچ‌وجه مذاکره مجدد انجام نخواهد داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید