ساختار ذهنی‌تان را در یک ماه تغییر دهید

    کد خبر :12127

افرادی که به واسطه افکار منفی خود همواره دچار ضعف در یادگیری، افسردگی، ترس، عدم اعتماد به نفس و غیره هستند برای تغییر ساختار ذهنی خود باید فاصله‌ای بین افکار و اعمال ایجاد کنند.

امیر اسحاقی با اشاره به اینکه در طول شبانه روز ممکن است ده‌ها موضوع مختلف به ذهن انسان خطور کند و برخی از آنها نیز در احساسات و حالات روحی افراد تاثیر گذار باشد، اظهار داشت: به همین دلیل می‌توان با انجام تعدادی از تمرینات و تکنیک‌های ساده، ساختار ذهنی را عوض کرد تا در شرایط مختلف بتوان تصمیم گیری‌های مناسب تری داشت.

این مشاور حافظه و یادگیری تصریح کرد: نقشه برداری از ذهن یکی از اقدامات اثربخش در سازماندهی حافظه است، بدین ترتیب که  به مدت یک هفته، تفکرات را بلافاصله پس از اینکه به ذهن خطور کرد یادداشت کنید تا الگوی مغزی پس از مدتی ترسیم شود، شیوه ای که نشان خواهد داد ذهن فرد مثبت اندیش، منفی نگر، مخرب و یا افسرده و ترسو است و حتی می‌توان دریافت که در شرایط مختلف ذهن فرد ممکن است چه عکس العملی از خود نشان دهد.

وی ادامه داد: افرادی که به واسطه افکار منفی خود همواره دچار ضعف در یادگیری، افسردگی، ترس، عدم اعتماد به نفس و غیره هستند برای تغییر ساختار ذهنی خود باید فاصله‌ای بین افکار و اعمال ایجاد کنند، به طور مثال اگر تفکر مخربی وارد ذهن شد، به سرعت عکس‌العمل نشان ندهند و به دنبال جایگرین کردن واکنش صحیح باشند، البته این تمرین در ابتدا دشوار ولی با تکرار آن می‌توان ظرف سه هفته به طور کامل به یک عادت تبدیل شود.

اسحاقی با اشاره به اینکه مغز انسان منعطف و قابل شکل‌دهی است، افزود: این تفکر غلط که گفته می‌شود افکار منفی و مخرب به صورت ناخودآگاه و غیر ارادی وارد ذهن می‌شود به هیچ وجه صحیح نیست و در واقع مغز انسان انعکاس دهنده رفتارهایی است که فرد در طول سالها به آنها توجه نشان داده و اگر بتوان به برخی موضوعات مخرب بی اهمیت بود به سادگی شکل افکاری که به ذهن خطور می‌کند نیز تغییر خواهد کرد به عبارتی افکار ناخودآگاه، نتیجه حاصل از رفتارهای گذشته خود فرد است.

این مدرس حافظه و یادگیری گفت: افراد موفق ذهنی مثبت اندیش، آرام و فعال دارند و همواره در جهت کامیابی بیشتر هستند، به عبارتی ذهن این افراد درصورت ناملایمات به سادگی شکست را نمی‌پذیرند و همواره به دنبال راهکاری جدید هستند.

اسحاقی ابراز کرد: اینکه هر فردی تنها از 10 درصد مغزش استفاده می‌کند و افراد موفق از بخش بیشتری از مغز خود استفاده می کنند،  یکی دیگر از رایج ترین خرافاتی است که در مورد مغز وجود دارد چراکه دست کم 100 بیلیون رشته عصبی در مغز به طور مداوم مشغول به فعالیت است و هر بخش یک حرکت و رفتار را کنترل می‌کنند و طرح این موضوعات نوعی توجیح ناکامی و بی توجهی به ساختار ذهن است.

وی خاطرنشان کرد: همه افراد در هر سنی می‌توانند حافظه خود را کنترل کند و چارچوب‌های ذهنی خود را برنامه ریزی کند، چرا که مغز بسیار منعطف و قابل تغییر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید