حمايت جالب آلمان از توافق هسته اي ايران/ برلين مي خواهد از لغو برجام جلوگيري کند

    کد خبر :121119

سفارت آلمان در دفاع از توافق هسته اي با ايران توئيت مي کند.
به گزارش بازتاب، سورين وايلاند، در گزارشي در مجله اشپيگل (آلمان)، نوشت:
برلين مي خواهد توافق هسته اي را حفظ کند. در هفته گذشته، وزير امور خارجه گابريل طي يک گردهمايي انتخاباتي در ايالت نيدرزاکسن درباره خروج قريب الوقوع آمريکا از توافق هسته اي صحبت کرد و اطمينان داد که دولت فدرال آلمان همچنان تمام تلاش خود را به کار خواهد برد تا از تعهد آمريکا به اين توافق براي جلوگيري از دستيابي ايران به بمب اتمي اطمينان حاصل کند. گابريل خطاب به دولت آمريکا اين پرسش را مطرح کرد که آيا برخورد با ايران به طوري که گويي تهران همچنان در پي دستيابي به سلاح هاي هسته اي است، بهتر خواهد بود؟

حمايت جالب آلمان از توافق هسته اي ايران
دونالد ترامپ توافق هسته اي ايران را زير سوال مي برد – اکنون سفير آلمان در تهران موضع خود را در اين باره به طور علني اعلام مي کند: يک تابلوي اطلاعاتي در مقابل ساختمان پيام آشکاري را نشان مي دهد.
به نظر مي رسد توافق هسته اي با ايران در معرض خطر قرار دارد – سفارت آلمان در تهران نيز از يک ابزار غير معمول براي آشکار ساختن موضع جمهوري فدرال آلمان بهره مي گيرد. مايکل کلور برشتولد سفير آلمان به همراه هيئتي در مقابل يک تابلوي اطلاعاتي نصب شده به ديوار سفارت اين کشور در تهران که موضع کشور آلمان را براي شهروندان ايراني روشن مي سازد، از خود عکسي گرفته و منتشر کرده است. بر روي اين تابلو به نقل از زيگمار گابريل، وزير خارجه آلمان نوشته شده: “ما هيچ تمايلي نداريم توافق هسته اي با ايران را به خطر اندازيم يا حتي آن را خاتمه دهيم، نه در حال حاضر و نه در آينده.”
اين عبارت را اين سياستمدار (عضو حزب سوسيال دمکرات SPD) در سخنراني ماه سپتامبر خود در مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک به زبان آورده است – اين اظهارات در واکنش به سخنان دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا بود که توافق هسته اي با ايران را در مقابل اين نشست جهاني به عنوان “خجالت آور”و” بدترين توافق مذاکره و منعقد شده” براي آمريکا توصيف کرده است.
سفير آلمان از طريق توئيتر تصاوير اين اقدام خود را با شعار “آري به برجام!” (برنامه جامع اقدام مشترک، عنوان رسمي اين توافق) پخش کرده است. در اين عکس ها مي توان او را در کنار شهروندان ايراني مشاهده کرد. انتشار و گسترش پيام توئيتري اين ديپلمات طي روزهاي اخير به هيچ وجه تصادفي نيست. زيگمار گابريل، وزير امور خارجه آلمان مي خواهد روز دوشنبه در برلين درباره توافق با ايران بيانيه اي صادر کند.
دولت فدرال با نگراني ناظر آخرين تحولات آمريکا مي باشد. آلمان بخشي از “گروه ١+٥” (آمريکا، فرانسه، انگليس، روسيه، چين، به عنوان اعضاي دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان) است که همراه با اتحاديه اروپا در تابستان ٢٠١٥ بر سر توافق هسته اي ايران مذاکره کردند. حتي در آن زمان نيز اين توافق از سوي سياستمداران محافظه کار آمريکايي و همچنين از سوي ترامپ مورد انتقادهاي شديد قرار گرفته بود.
در حال حاضر به ظاهر رئيس جمهور آمريکا هدف اصلي خود را زير سوال بردن اين سند که در دوران باراک اوباما، سلف وي درباره آن مذاکره شده و برداشتن اولين گام ها به سوي بي اعتبار اعلام کردن آن، قرار داده است. علت آن: ترامپ بايد تا ١٥ اکتبر به کنگره آمريکا گزارش دهد که آيا به نظر وي ايران به اين توافق متعهد بوده يا خير. به گزارش رسانه هاي آمريکا، دونالد ترامپ مي خواهد طي هفته جاري اثبات کند که ايران از اين توافق پيروي نکرده است.
روزنامه “واشنگتن پست” و مجله “پوليتيکو” درباره اين موضوع گزارش هاي مشابهي را منتشر کرده اند. بر اساس اين گزارش ها، اين توافق بلافاصله متوقف نخواهد شد. در ابتدا يک دوره ٦٠ روزه آغاز خواهد شد که در خلال آن مجلس سنا مجبور به تصميم گيري درباره بازگرداندن تحريم ها عليه تهران خواهد بود. البته اين اقدام در عمل به معناي خاتمه يافتن توافق هسته اي مي باشد. با اين حال، نمي توان از رأي اکثريت کنگره بدين منظور مطمئن بود.
برلين مي خواهد از لغو برجام جلوگيري کند
ترامپ به تازگي پس از ملاقات و گفتگويي با مقامات نظامي آمريکا در کاخ سفيد اعلام کرد: “رژيم ايران از تروريسم حمايت کرده و به صدور خشونت، خونريزي و هرج و مرج در کل خاورميانه مشغول است. به همين علت ما بايد به اين رفتار تهاجمي مداوم و جاه طلبي هاي هسته اي ايران پايان دهيم. آنها روح توافق را زير پا گذاشته اند.” بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل نيز علاوه بر ترامپ يکي از سرسخت ترين منتقدان اين توافق به شمار مي رود.
از سوي ديگر همان طور که پيام توئيتري سفير آلمان نشان دهد، برلين مي خواهد توافق هسته اي را حفظ کند. در هفته گذشته، وزير امور خارجه گابريل طي يک گردهمايي انتخاباتي در ايالت نيدرزاکسن درباره خروج قريب الوقوع آمريکا از توافق هسته اي صحبت کرد و اطمينان داد که دولت فدرال آلمان همچنان تمام تلاش خود را به کار خواهد برد تا از تعهد آمريکا به اين توافق براي جلوگيري از دستيابي ايران به بمب اتمي اطمينان حاصل کند. گابريل خطاب به دولت آمريکا اين پرسش را مطرح کرد که آيا برخورد با ايران به طوري که گويي تهران همچنان در پي دستيابي به سلاح هاي هسته اي است، بهتر خواهد بود؟
گابريل سياست ترامپ و مشاوران او را به عنوان يک خطر بزرگ توصيف کرد، آنها “حاکميت قانون را با قانون قدرتمندترين” جايگزين مي کنند. از ديد گابريل چنين چيزي براي آلمان نيز خطرناک است، زيرا “پس از آن جهان تغيير خواهد کرد”.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید