جدیدترین اخبار
۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۴ اقتصادی کد خبر :121076
توقف شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف داخلی؛ شاید وقتی دیگر

ناهماهنگی دستگاه‌های مسوول در اجرای یک مصوبه

همه چیز از یک مصوبه شروع شد تا ناهماهنگی دستگاه‌ها و سازمانهای مسوول اجرا، باعث سرگردانی عده‌ای از خریداران خودرو شود.

به گزارش بازتاب به نقل از  ایسنا، هیات وزیران در جلسه ۱۸ مرداد ماه امسال دستورالعمل جدیدی را برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی به ازای اسقاط خودروهای فرسوده مصوب کرد.

براین اساس خودروسازان داخلی موظف شدند از زمان اجرایی شدن این مصوبه برای شماره‌گذاری خودروهای سواری با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر، یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند.

این مصوبه در تاریخ ۲۴ مرداد ماه به سازمان‌ها و دستگاه‌های مسوول از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس راهنمایی و رانندگی ابلاغ و زمان اجرایی شدن آن نیز از ابتدای مهر ماه امسال تعیین شد.

به این ترتیب از ماه جاری (مهر ماه) پلیس راهنمایی و رانندگی به استناد مصوبه هیات دولت، شماره‌گذاری برخی خودروهای داخلی که مصرف سوخت آنها ۸.۵ لیتر و بیشتر بود (شامل تیگو ۵، آریزو ۵، ام‌وی‌ام‌ X۳۳، جک S۵، لیفان ۸۲۰، سوزوکی گراند ویتارا، هایما S۷ و BYD S۶) را متوقف کرد و خواستار از رده خارج کردن یک خودروی فرسوده به ازای شماره‌گذاری هر یک از این خودروها شد.

این اقدام در حالی بود که پیش از آن در اواخر مرداد ماه امسال وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهوری خواستار اصلاح این مصوبه و مستثنی شدن خودروهای داخلی از عوارض خودروهای پرمصرف شده بود و به همین دلیل خودروسازان نیز از اجرای مصوبه جدید و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای پرمصرف، خودداری کردند.

در نامه محمد شریعتمداری به اسحاق جهانگیری عنوان شده بود:” علی‌رغم مذاکرات وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با جنابعالی و اتخاذ تصمیم در زمینه عدم شمولیت اسقاط خودرو جهت خودروهای ساخت داخل به دلیل تبعات منفی آن بر بازار خودرو و همچنین افزایش قیمت تمام شده برای مشتریان (در کنار قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت) در جدول مصوبه یاد شده این بند اضافه شده، بنابراین خواهشمند است دستور فرمایید مصوبه مذکور اصلاح و خودروهای تولید داخل از شمول این بند حذف شوند”.

در این میان ناهماهنگی بین پلیس راهنمایی و رانندگی و وزارت صنعت، معدن و تجارت موجب شد که از یک سو پلیس شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف داخلی را متوقف کرده و از سوی دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت و به تبعیت آن خودروسازان نیز به جای اجرای مصوبه جدید، به دنبال اصلاح آن باشند؛ به‌گونه‌ای که حتی دبیر انجمن خودروسازان نیز از ایراد گرفتن اداره تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی به مصوبه جدید هیات دولت و ضرورت اصلاح آن سخن گفت.

نتیجه این ناهماهنگی‌ها اما متضرر شدن شهروندانی بود که خودروهای پرمصرف داخلی را از پیش خریداری کرده بودند اما با مانعی به نام توقف شماره‌گذاری برای اخذ پلاک و استفاده از خودروی خود مواجه شدند. این اتفاق در حالی رخ داد که دستگاه‌های مربوطه (وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس راهنمایی و رانندگی) می‌توانستند در فرصت بین ابلاغ مصوبه تا زمان اجرایی شدن آن (۲۴ مرداد تا اول مهر) با هم‌اندیشی و هماهنگی یکدیگر تدابیری بیندیشند تا اجرایی شدن مصوبه هیات دولت باعث متضرر شدن شهروندان نشود اما این اتفاق رخ نداد؛ به طوریکه از سوی هیچ کدامشان حتی اطلاع‌رسانی مبنی بر توقف شماره‌گذاری این دسته از خودروها از ابتدای مهرماه هم صورت نگرفت.

در جدیدترین رویداد در این زمینه نیز وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام کرد که محدودیت شماره‌گذاری خودروهای با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر رفع خواهد شد. محمد شریعتمداری اظهار کرد که مصوبه اخیر در هیات دولت اصلاح شده است و ظرف ۴۸ ساعت آینده بخشنامه جدید وزارت صنعت معدن و تجارت درباره مجوز شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف داخلی صادر خواهد شد. گویا هیات دولت نیز با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت کرده و الزام خودروسازان به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای پرمصرف، لغو شده است. در این شرایط باید منتظر بود تا با ابلاغ اصلاحیه جدید به دستگاه‌های مسوول، شماره‌گذاری خودروهای پرمصرف داخلی از سر گرفته شده و مشکل شهروندان حل شود.

وبگردی

روی خط خبر

  • معاون وزیر کشور: ریشه‌ اعتراضات باید تحلیل شود/ صرف اشاره به عوامل خارجی کافی نیست
  • امیری: ۴۳ نماینده درباره وضعیت بازداشتی‌ها به ویژه خانم‌ها به رئیس‌جمهور نامه نوشتند
  • رسیدگی به طرح اصلاح قانون چک به کجا رسید؟
  • صادرات لبنیات ٣٠درصد افزایش یافت
  • واردات برنج از ابتدای بهمن آزاد شد
  • شرایط فروش اقساطی H30 کراس مدل ۹۶ اعلام شد
  • کشور را مى‌توانیم به صورت پایدار قابل زیست کنیم
  • تولید خودروی بنز در ایران از سال ۹۷
  • بهادری: هزینه‌کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌«شهر آفتاب» شبهه‌آفرین است/ نظر ممتنع نجفی نسبت به انجام تفحص شهرداری توسط مجلس
  • انتقاد سیف از بزرگنمایی در بازار ارز/ کاهش قیمت در دو ماه پیش رو
  • اظهارات مداخله‌جویانه نیکی هیلی درباره ایران
  • ابعاد حقوقی جدال علی مطهری با آستان قدس
  • الحیات: شرایط قبل از ۲۰۱۴ در موصل حکمفرماست/ مناطق در معرض سقوط مجدد
  • اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ونزوئلا وضع می‌کند
  • سیدحسن خمینی: دوره «نگفتن‌ها» و «ندیدن‌ها» گذشته است/ «امید» لازمه خروج از هر بن‌بست و بحرانی است
  • رئیسی برای انتخابات مجلس فعال می‌شود ؟ /ناصر ایمانی: شاید صلاح نباشد رئیسی وارد انتخابات ۱۴۰۰شود/ اگر رئیسی انصراف می‌داد شاید قالیباف بیشتر از ۱۶ میلیون رأی می‌آورد
  • نسخه دموکراتهای آمریکا برای برجام؛ وضع تحریم های جدید بدون نقض توافق هسته ای /لابی های سنگین در سنای آمریکا /دموکرات ها تغییر برجام را سخت می دانند /پروژه مهار ترامپ کلید زده شد
  • عضو شورای مرکزی جمنا: فعالیت ما متوقف نشده ، فضا فعلا سرد است/در حال آسیب شناسی انتخابات گذشته هستیم
  • شکایت بانک مرکزی از موسسه اروپایی برای آزادسازی ۴.۹ میلیارد دلار پول ایران
  • گزارش مداخله جویانه اندیشکده آمریکایی درباره سریع ترین و مطمئن ترین روش برای تغییر حکومت در ایران بعد از اغتشاشات اخیر /اندیشکده بلفر: با وارد کردن فشار بر حکومت ایران از ناحیه درآمدهای نفتی از آزادی‌طلبی مردم ایران حمایت کنیم
  • دفاع عضو جامعه مدرسین از ائمه‌جمعه؛ شما به اغتشاشگران نمی‌گفتید آشغال؟! /اغتشاش‌گران اخیر مثل داعشی‎ها عمل کردند /کسانی که پرچم ایران را آتش زدند خیرخواه نیستند
  • چند شاخص برای حذف یارانه توانمندان /دارندگان خودروی خارجی از لیست یارانه حذف می شوند؟
  • سخنان تند نماینده ولی فقیه در سپاه علیه دولت روحانی: کار دولتمردان نظریه‌پردازی نیست / گفتند با برجام معیشت مردم سروسامان می‌گیرد و شما مردم معیشت می‌خواهید یا انرژی هسته‌ای
  • نامه آخوندی ایراد قانونی دارد/مداخله بیجای دولت در امور مهندسان
  • تصمیم ظریف یک وزیر/رقیب نهاوندیان رسما پا به میدان گذاشت!
  • بازگشت طلا در برابر ارزهای رمزپایه
  • افزایش تقاضا عامل گرانی جوجه یکروزه
  • چرا پویا مثل نسیم دیده نمی‌شود؟
  • آرایش بازار خودرو پس از ورود پلاک ۹۷/ قیمت نجومی در بازار وارداتی ها
  • وزارت نفت قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل را اجرا نمی‌کند