رهبر اخوان‌المسلمین به حبس ابد محکوم شد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۸:۰۸
    کد خبر :12069

رهبر اخوان‌المسلمین مصر از سوی دادگاه جنایی قاهره به حبس ابد محکوم شد.

دادگاه جنایی قاهره محمد بدیع رهبر اخوان‌المسلمین مصر و دو تن دیگر از اعضای این جماعیت را در پرونده موسوم به اتاق عملیات رابعه، به حبس ابد محکوم کرد.

محمد بدیع هشتمین رهبر جماعت اخوان المسلمین است که در تاریخ 16 ژانویه سال 2010 میلادی(26 دی 1388)  به عنوان جانشین «محمد مهدی عاکف» انتخاب شد، وی از اساتید دانشکده دامپزشکی در دانشگاه بنی سویف بود که در آگوست سال 2013 در آپارتمانی در شهر نصر واقع در شرق قاهره دستگیر شد.

بیش از 160 سال حبس که 50 سال آن لغو شده است و 2 مورد حکم اعدام حاصل محاکمه «محمد بدیع» در رابطه با 9 پرونده است که البته احکام اعدام بدیع نیز لغو شده و دستور محاکمه مجدد وی صادر شده است و علاوه بر آن وی در رابطه با 38 پرونده دیگر در انتظار صدور حکم است.

این دادگاه همچنین در این پرونده 15 متهم را به 5 سال حبس تعزیری محکوم و 21 نفر از جمله سعد الحسینی نماینده سابق پارلمان مصر را تبرئه کرد.

دادستانی مصر به این افراد اتهاماتی همچون تشکیل اتاق عملیات برای رهبری فعالیت‌های اخوان‌المسلمین علیه دولت، ایجاد هرج و مرج پس از پایان دادن به تحصن دو میدان رابعه العدویه در قاهره و النهضه در جیزه وارد کرده بود.

از زمان عزل مرسی از قدرت در سال 2013 میلادی، نیروهای پلیس و ارتش این کشور دست‌کم 1400 تظاهرات کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از 15 هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کرده‌اند.

تاکنون صدها نفر از هواداران مرسی در پرونده‌های گروهی به اعدام محکوم شده‌اند و سازمان ملل متحد نیز این احکام را «بی‌سابقه در تاریخ معاصر» توصیف کرده است.

سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید