جدیدترین اخبار
۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۴ اجتماعی کد خبر :120629

چهار اشتباه در آشپزی که باعث چاقی می شود

تهیه غذاها در خانه و استفاده از غذاهای خانگی، انتخابی هوشمندانه برای کاهش اندازه دور کمر محسوب می‌شود به شرط آنکه از بروز اشتباهاتی در حین آشپزی ممانعت به عمل آوریم.

آشپزی با روغن زیتون و استفاده از این روغن در پخت غذاها فقط تا زمانی مفید است و ضرری برای بدن ندارد که در مصرف آن صرفه‌جویی شود و بیش از حد استفاده نشود.
نکاتی کلیدی

در نظر بگیرید که اگر سعی کنید از غذای خانگی استفاده کنید قطعاً شکر، چربی و کربوهیدرات کمتری به بدن شما می‌رسد.

از اینکه دستورات تهیه غذاها را برای پیش بردن آن‌ها به سوی غذاهای سالم‌تر، تغییر دهید، هراس نداشته باشید.

سعی کنید از مزه‌ها بدون چربی لذت ببرید.

زمانی که صحبت از تغذیه سالم به میان می‌آید، بر کسی پوشیده نیست که غذای خانگی بهتر از غذا خوردن در رستوران یا سفارش غذاهای رستورانی است.

در واقع، نتایج مطالعه‌ای منتشر شده در مجله تغذیه سالم عمومی نشان می‌دهد که آشپزی در خانه به افراد کمک می‌کند که نسبت به زمانی که از غذاهای رستورانی استفاده می‌کنند چربی، کربوهیدرات، و شکر کمتری مصرف کنند.

البته این بدان معنا نیست که در تهیه غذاهای خانگی نیز هرقدر مایلید پنیر چرب مصرف کنید و هر روز غذای چرب بخورید. یعنی غذاهای خانگی نیز به اندازه غذاهای رستورانی ممکن است ناسالم باشند: اگر از مواد اولیه ناسالم استفاده کنید یا روش‌های آشپزی نادرست به کار ببرید یا زیاد بخورید.

در این مقاله چهار اشتباه رایج در این زمینه را بررسی می‌کنیم تا جلوی اضافه وزن را بگیریم و به اهدافتان به سوی سالم زیستن دست یابید.
اشتباه در آشپزی ۱: استفاده از روغن زیاد

بسیاری از مردم متوجه این نکته نیستند که با هر آنچه به بدنشان وارد می‌کنند چند کالری مصرف کرده‌اند زیرا همواره نگاهشان به میزان و اندازه وعده غذایی‌شان است. این نکته خصوصاً در زمان آشپزی صدق می‌کند. ریختن روغن زیاد و بیش از اندازه در غذا کار ساده‌ای است؛ اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که در نظر بگیریم هر قاشق روغن زیتون صد و بیست کالری انرژی دارد که به سرعت ممکن است به اضافه وزن منجر شود.

راهکار: اگر بازهم مایلید که از روغن‌های سالمی مانند زیتون در آشپزی‌تان استفاده کنید، پژوهشگران به خوردن فقط دو قاشق چای‌خوری روغن زیتون در بیشتر وعده‌های غذایی توصیه می‌کنند که معادل هشتاد کالری انرژی در بر خواهد داشت. بهتر است از قاشق‌های اندازه‌گیری استفاده کنید تا این اطمینان حاصل شود که بیش از اندازه روغن نمی‌ریزید.
اشتباه در آشپزی ۲: دریافت طرز تهیه غذاها مستقیم از برنامه‌های تلویزیونی!

دستورات تهیه غذاهایی که در برنامه‌های تلویزیونی آموزش داده می‌شود ممکن است خوشمزه به نظر برسد و اصطلاحاً آب دهان انسان را راه بیندازد اما این احتمال هم وجود دارد که غذاهایی بسیار پرکالری باشند و باعث اضافه وزن شوند. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد و نتایج آن در مجله اشتها منتشر شد، نشان داد زنانی که برنامه‌های تلویزیونی آموزش آشپزی را دنبال می‌کنند BMI ی بیشتری نسبت به افرادی دارند که دستورات طرز تهیه را از منابع چاپی و سایر منابع آنلاین دریافت می‌کنند.

راهکار: از اینکه دستورات تهیه غذاها را تغییر دهید هراس نداشته باشید. مثلاً اگر در طرز تهیه از پاستای معمولی استفاده می‌کند، گندم کامل را جایگزین پاستای معمولی کنید که فیبر بیشتری به بدنتان برسانید یا اگر احساس کردید که می‌توان میزان شکر آن را به نصف کاهش داد یا حتی آن را حذف کنید، این کار را انجام دهید. همچنین توصیه می‌شود که دستورات طرز تهیه را از منابعی بردارید که نویسندگان آن‌ها، آشپزهایی باشند که به پخت غذاهای سالم معروف هستند.

اشتباه در آشپزی ۳: پرهیز از مصرف ادویه‌ها و فلفل‌ها

شما میزان زیادی ادویه‌های مخصوص دارید که معمولاً فراموش می‌کنید که آن‌ها را در وعده‌های غذایی مصرف کنید بنابراین بیشتر آن‌ها فقط به عنوان تزیین در قفسه‌های کابینت باقی می‌مانند اما موضوع این است که این نوع مواد غذایی مانند پاپریکای دودی، ادویه ایتالیایی، و پودر کاری می‌توانند به اندازه مگاوات مزه را با میزان بسیار اندکی کالری یا حتی بدون کالری، تغییر دهند. علاوه بر این باید در نظر داشت که ادویه‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به شما در پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کنند.

راهکار: شروع به تجربه این ادویه‌ها و مزه دهنده‌ها و ترشی جات در آشپزی‌تان کنید. مثلاً از ادویه پلو استفاده کنید یا در غذاها از ادویه‌های خاصتان استفاده کنید.

اشتباه در آشپزی ۴: ناخنک زدن به غذا در هنگام آشپزی

معمولاً ً وقتی رسماً کنار سفره می‌نشینیم کالری‌ها را محاسبه می‌کنید اما کالری‌هایی که در هنگام پخت غذا به بدن وارد می‌کنید چه می‌شود؟ هیچ وقت آن‌ها را محاسبه نمی‌کنید. خوردن میزان اندکی غذا در حد یک لقمه کوچک هم در هنگام آشپزی ممکن است به وزن شما بیفزاید.

راهکار: اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در هنگام آشپزی ناخنک می‌زنید یا از این دسته افراد نیستید توصیه می‌شود که سبزیجاتی مانند فلفل دلمه‌ای یا خیار را خرد کنید و دم دستتان قرار دهید تا چیزی سالم در هنگام آشپزی در دسترس داشته باشید که کالری اندک یا در حد صفر دارد.

مطالب مرتبط

روی خط خبر

  • اسبقی: دلم برای تیم ملی تکواندو تنگ خواهد شد/ دو ماه آینده تصمیم می‌گیرم چه زمانی خداحافظی کنم
  • نگرانی بابت بهداشت فردی مردم زلزله زده/ بروز بیماری های عفونی
  • استرس زیاد موجب اختلال خواب می شود
  • ۳۵۰ هزار مبتلا به سرطان در کشور/بیماری پر هزینه
  • افزایش بیماری های التهابی روده/ ارائه جدیدترین یافته های علمی
  • کمک ۱۳۷میلیونی ادیولوژیست ها برای زلزله زدگان
  • چه زمانی مشکلات تأمین چرخه فولاد حل می‌شود؟
  • کنترل آب شرب مناطق زلزله زده/ فیلترینگ مخازن و تانکرها
  • نرخ مصوب روغن جوانه ذرت در بازار
  • خرید هارد اکسترنال چقدر آب می خورد؟
  • معدوم سازی ۱۱ تن مواد غذایی فاسد در مسیر راهپیمایی حرم رضوی
  • توزیع شیرخشک و فرآورده های متابولیک در مناطق زلزله زده
  • کاش معاون اول مانند عباس آخوندی سکوت می کرد!
  • دیدار چندباره «فائزه» با بهاییان/عکس
  • کم شنوایی بر سلامت مغز تاثیر می گذارد
  • آیا عمل پیوند سر انسان حقیقت دارد؟
  • زود‎پز قادر به پخت چه غذاهایی است؟/ آیا زود‎پز مواد مغذی غذا را از بین می‎برد؟
  • نمایش موزیکال «الیور توئیست» بر روی صحنه
  • ۷۶ سالگی بازیگر کهنه کار سینما
  • بازیگر محبوب و خواننده مشهور ایرانی در یک قاب/عکس
  • عکس پاییزی زیبای آقای مجری
  • ابوالغیط با وزیران خارجه ۴ کشور عربی دیدار می کند
  • خاطره بازی امیر مهدی ژوله/عکس
  • تدوین سند ملی «کار شایسته»/دولت به تنهایی نمی‌تواند شغل ایجاد کند
  • بهنوش بختیاری: مجبورم از دور با زلزله زدگان همدردی کنم
  • ایران تا ابتدای ۲۰۱۹ صادرکننده ال.ان.جی خواهد شد
  • تناقض‌گویی درباره زمان تحویل هواپیماهای برجامی/ایرباس‌ها پرید!
  • رونق دوباره شرکتهای هرمی/این‌بار ژتون‌های موهوم دلارها را می‌بلعد
  • انتقادات تند تهیه‌ کننده «شماره ۱۷ سهیلا»
  • تاثیر تبلیغات لوکس تلویزیون در جامعه چیست؟