صنایع فرهنگی در خدمت جذب کودکان

    کد خبر :120623

روز کودک به عنوان یک رویداد در روزهای مختلف در سراسر جهان به منظور احترام به کودکان جشن گرفته می‌شود. در ایران روز کودک، شانزدهم مهرماه می باشد. به همین مناسبت به صنایع فرهنگی مرتبط با کودکان می پردازیم که توجه به آنها می تواند بسیاری از مسائل تربیتی در نسل های آینده را اصلاح کند.

1- کارتون (انیمیشن): صنعت انیمیشن سازی امروزه نه تنها توسط کودکان بلکه قشر وسیعی از مردم در سنین مختلف، آن را دنبال می کنند. کمپانی های بسیاری در صنعت انیمیشن سازی (پویانمایی) فعال هستند که مهم ترین و بزرگترین هایشان، کمپانی های غربی و آمریکایی اند. انیمیشن از طریق ارتباط مستقیمی که با کودکان برقرار می کند، به آسانی می تواند مفاهیم بسیاری را به آنان منتقل سازد. شخصیت های ساده و دوست داشتنی دنیای انیمیشن به راحتی به عنوان الگو پذیرفته می شود و کودکان سعی می کنند از رفتارها و برخوردهای آنان تقلید کنند. اگرچه بخش خصوصی و دولتی کشورمان چندی است به این عرصه وارد شده اند اما همچنان خلاء فکر نو، ایده های جذاب، شخصیت سازی و همچنین تکنیک به‌روز در آنها حس می شود.

2- اسباب بازی: تولید اسباب_بازی با توجه به بازار وسیعی که دارد، امروزه تبدیل به صنعتی مستقل شده که بازهم کشورهای اروپای غربی و امریکا در آن پیشرو هستند. اسباب بازی های واراداتی در عمل، مبلغان و مروجان فرهنگ زندگی مدرن یا غربی اند که کودکان با استفاده از محصولات آنها به سبک زندگی آنان خو می گیرند. حضور جوانان در این عرصه باعث شکستن انحصار غربی و ضعف داخلی خواهد شد و همانطور که رهبرمعظم انقلاب نیز بارها تاکید کرده اند، ساخت اسباب بازی های بومی می تواند فضای جنگ نرم را تغییر دهد.

3– بازی های رایانه ای و سرگرمی های موبایلی: این بازی ها و سرگرمی ها بدون واسطه با کودکان مرتبط هستند و با تصاویر و گرافیک جذابشان، آنان را به خود مشغول می کنند. وجود چنین خصلتی که در کنار اعتیادآوری، به تغییر گرایش و ذائقه آنها کمک می کند، همراه با سود سرشار اقتصادی، کمپانی های بزرگ را به سمت ساخت این سرگرمی ها سوق داده است. در این سبک بازی ها، گرافیک، صدا و تعامل، ابتکار سیر داستان، کنجکاوی، پیچیدگی و تخیل، مهارت های ریاضی، چالش حل مسئله و تجسم از جمله جنبه های فنی، روانی و فردی است که کودکان را جذب می کند.

بازخوانی آنچه که کودکان به آن نیاز دارند و تولیداتی که می تواند آنها را به رشد متوازن، اخلاق پسندیده و تکامل روحی و مادی برساند در این ایام باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد. در رابطه با صنایع فرهنگی و تاثیرات آنها در کتاب درآمدی_برجامعه_شناسی_ارتباطات_فرهنگ_رسانه مفصلا مطالبی نوشته ام که جهت مطالعه بیشتر می توانید به این کتاب مراجعه کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید