کاشت مخدر گل در ایران صحت دارد؟

    کد خبر :120516

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از ایجاد 4 هزار فرصت شغلی برای معتادان در سال 96 خبر داد.

به گزارش جوان؛ پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در تشریح برنامه های 6 ماهه نخست سال 96 ستاد مبارزه با مواد مخدر، اظهار کرد: در حال حاضر 7 هزار و 516 مرکز درمان اعتیاد فعالیت می‌کنند و 301 تیم سیار در حال خدمت رسانی به معتادان خیابانی هستند.

وی افزود: DICها به متادون درمانی و افزایش خدمات مجهز شده‌اند و در حال حاضر 77 مرکز نگهداری شبانه در کشور فعال است. این تعداد از ابتدای سال کمتر بوده، اما هنوز به نقطه ایده ال خود نرسیده‌ایم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. ورود سمن‌ها در جهت کاهش و پیشگیری از اعتیاد باعث خرسندی است.

وی افزود: در کل کشور 6 هزار و 300 روحانی و مداح در زمینه مبارزه با مواد مخدر، تحت پوشش طرح‌های تخصصی قرار گرفته‌اند.
اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در مدارس

افشار با اشاره به فرا رسیدن هفته پیشگیری از اعتیاد، گفت: طرح پیشگیری از اعتیاد از 22 آبان ماه به مدت یک هفته در تمام مدارس و مقاطع تحصیلی اجرا می‌شود و آموزش و پرورش نیز در زمینه اجرای برنامه‌های فرهنگی در این راستا همکاری می‌کند. کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی 122 کانون پیشگیری از اعتیاد در سطح دانشگاه های کشور در 18 ماه گذشته افزود: به منظور پیشگیری از اعتیاد، ستاد مبارزه با موادمخدر از دانشجویان این مراکز قول گرفته است که در زمینه پیشگیری از اعتیاد و فرهنگسازی در این جهت همکاری لازم را با این مراکز داشته باشند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 96 به 79 میلیارد تومان افزایش یافت، گفت: با توجه به بودجه ستاد مبارزه با موادمخدر در نظر داریم تا 4 هزار فرصت شغلی را برای معتادان در سال جاری ایجاد کنیم.

وی افزود: درمان اعتیاد، رایگان نمی‌شود، چراکه با این اعتبار 79 میلیارد تومانی هم نمی‌شود همه معتادان را تحت پوشش قرار داد، به همین منظور باید سرانه بیمه سالانه 22 میلیارد تومان افزایش یابد تا بتوانیم برنامه های خود را در زمینه پیشگیری از اعتیاد اجرا کنیم.

افشار بااشاره به واگذاری ۲ مرکز پیشگیری از اعتیاد به بهزیستی تا پایان ماه اظهار کرد: در حال حاضر ۸ مرکز برای نگهداری زنان داریم که ۵ مرکز پیش از این فعال بوده و ۳ مرکز دیگر نیز تجهیز شد که  ۲ مرکز آن برای زنان معتاد باردار در نظر گرفته شده تا به آن ها خدمت رسانی کنند.
عدم پذیرش مبتلایان به HIV در مراکز ماده 16

وی در رابطه با نپذیرفتن بیماران HIV مثبت که زخم باز دارند در مراکز نگهداری گفت: این افراد در مراکز ماده ۱۶ پذیرش نمی شوند چرا که این افراد باید تحت درمان و مراقبت مراکز وزارت بهداشت پذیرش شوند.
گزارش کاشت گل در ایران نداشتیم

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: کاشت ماده مخدر گل در ایران گزارش نشده و ما با دهیاران و بخشداران برنامه ایی برای حساس شدن بر روی این ماده مخدر داشتیم آموزش هایی را برای جلوگیری از کاشت این ماده داشتیم.

وی افزود: کشفیات ما در سه ماه اخیر حشیش و ماری جوانا بود که قابل توجه نیز بود‌. سهم واردات ماده مخدر حشیش در کشور زیاد است و مردم باید بدانند که کاشت این محصول در گلخانه ها صورت میگیرد و باید از این ماده شناختی داشته باشند.

افشار با بیان اینکه معتادان متجاهر بعد از طی دوره ۳ و یا  ۶ ماهه باید به مراکز کاریابی و روانشناسی تحویل داده شوند گفت: معتادان متجاهر باید وابستگی به مواد را از دست بدهند. دوره ایی که این افراد در مراگز نگهداری می گذرانند فقط وابستگی آن هم نه به طور کامل، برطرف می شود این افراد باید طوری درمان شوند که دیگر به کف خیابان برنگردند.

وی با اشاره اینکه همه معتادان متجاهر نیستند افزود: برخی از معتادان دارای خانواده هستند که بعد از دستگیری خانواده هایشان به سراغشان می آیند اما به دلیل مصرف دوباره به خیابان برمی گردند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: برای ساماندهی معتادان متجاهر باید برنامه ریزی صورت گیرد. درمان اعتیاد طولانی مدت و زمان بر است و فرد معتاد باید یک عامل بازدارنده داشته باشد ما از این عوامل می خواهیم که ما را در راه پیشگیری از اعتیاد همراهی کنند.

وی با اشاره به اینکه برای درمان زنان متجاهر تلاش می کنیم افزود: ما برای ایجاد فرصت درمان برای زنان معتاد متجاهر حتی اگر بودجه کم هم باشد تلاش می کنیم چرا که زنان معتاد پایه خانواده را تهدید می کند و برای انتقال این افراد به زندان هایی که بودجه لازم را دارند با قضات هماهنگ شده ایم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید