ترانزیت بیش از ۷ میلیون تن مواد نفتی و غیر نفتی از مرزهای کشور

    کد خبر :12042

معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت:در مجموع ترانزیت کل موادنفتی و غیرنفتی حدود ۷ میلیون ۸۱۶ هزار و ۲۴۷ تن بوده که نسبت به سال ۹۴ در مجموع ۲۸ درصد کاهش داشته است.

ایران عنوان شاهراه ترانزیتی منطقه، موقعیت مناسبی را برای اتصال آسیای میانه به آب‌های گرم خلیج فارس و آسیای دور به اروپا دارد، همچنین مسیر مناسبی برای ترانزیت سوخت از عراق به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رود، بنابراین این موقعیت استراتژیک بهترین فرصت برای افزایش ترانزیت شناخته می‌شود.

یکی از مهمترین وسایل ترانزیت در کشور ما حمل و نقل از طریق جاده است به طوری که حجم زیادی از ترانزیت کشور از این طریق انجام می‌گیرد، هرچند که سیاست وزارت راه و شهرسازی در دولت جدید این است که بخش زیادی از حمل و نقل را از جاده به ریل انتقال دهد، اما همچنان جاده به عنوان انتخاب اول صاحبان کالا شناخته می‌شود.

بحث ترانزیت، صادرات و واردات مهم‌ترین موضوعات در حوزه حمل و نقل بین المللی است، توسعه ترانزیت نیز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و عمدتا جزو مباحث و مواردی است که سازمان توسعه آن را در اولویت کاری خود قرار داده است.

 با توجه به اهمیت ترانزیت در کشور به ویژه بخش حمل ونقل جاده‌ای مصاحبه ای با جمیلی معاون دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شد.

در خصوص عملکرد بخش حمل و نقل بین المللی از نظر آماری و همچنین میزان صادرات نفت کشورهای همسایه که از طریق خاک کشورمان ترانزیت می‌شود، توضیح دهید.

 

 جمیلی: همانطور که میدانید طی سالهای اخیر به جهت گشایش هایی که به واسطه توافق هسته‌ای با شش قدرت دنیا و همچنین با کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) صورت گرفت صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرد و به جهت این افزایش، بخشی از ترانزیت نفتی کشور که عمدتاً از مبادی به طور مثال عراق به سمت بنادر جنوبی کشور و نهایتاً به کشور هند و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی ترانزیت می‌شد، کاهش پیدا کرده است. به جهت اینکه اولویت در صادرات فرآورده‌های نفتی خود کشور بوده، طبیعی است، کشورهای هدف وقتی می‌دیدند که هزینه‌های دریافت فرآورده‌های نفتی از مبادی ایران به جهت کیفیت بالا و همچنین به دلیل پایین بودن کرایه حمل، ارزان‌تر تمام می‌شود، ترجیح می‌دادند از صادرات مواد نفتی ایران استفاده کنند به جای اینکه از کشور‌های همسایه ایران این محصول را دریافت نمایند.

آیا کاهشی هم در ترانزیت غیرنفتی داشته ایم؟

 جمیلی: بخش ترانزیت غیرنفتی تغییرات آنچنانی نداشته و حدود ۶ درصد کاهش در مجموع ترانزیت غیر نفتی در سال گذشته شاهد بودیم که آن هم عمدتاً بخاطر رکود جهانی که بیشتر کشورهای منطقه هم درگیر آن هستند، بوده است.

آمارهای موجود در ترانزیت نفتی و غیر نفتی را عنوان کنید.

جمیلی:آمار ترانزیت مواد نفتی در ۱۲ ماهه سال ۹۵ یک میلیون و ۸۲۷ هزار و ۵۹۱ تن بوده است که در مقایسه با سال ۹۴ حدود ۶۰ درصد به همان دلایلی که قبلاً اشاره کردم، کاهش داشته است. در حوزه ترانزیت مواد غیرنفتی همانگونه که عرض کردم کاهش آنچنانی را شاهد نبودیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید