عارف : مؤتلفان ما را تا درب بهارستان می خواستند

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ۱۰:۴۸
    کد خبر :120139

محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان درباره مسائلی مختلفی اعم از خطر انشعاب درونی و ملاحظات و مشقات بستن لیست‌های انتخاباتی و ائتلاف با جریان اعتدال تا نحوه تعامل با دولت روحانی و حاکمیت، رابطه اصلاح‌طلبان با رهبری، چگونگی تعامل این جناح سیاسی با شورای نگهبان و مسائل حزبی و همچنین جزئیات عملکرد ۱۶ ماهه فراکسیون امید مجلس صحبت کرد.
به گزارش بازتاب عارف در این گفت و گو به بیان مقدماتی درباره برخی دشواری‌ها و ناملایمات جریان اصلاحات در سال‌های پس از انتخابات ۸۸ پرداخته است.

عارف در مورد خطر انشعاب درونی در جریان اصلاحات که پیشتر به آن اشاره کرده بود، گفت: « اصولاً جریان‌های سیاسی وقتی در موضع پیروزی قرار می‌گیرند، با تهدید روبرو می‌شوند؛ چرا که در موضع شکست اساساً تهدیدی وجود ندارد. از آن‌جا که ما در ۳ گام گذشته پیروز صحنه سیاسی بودیم، طبیعتاً باید به این تهدیدات توجه داشته باشیم. در ۲ گام نخست و در واقع تا انتخابات ۹۶، عمده تهدیدات جریان اصلاحات از بیرون جریان بود اما به تدریج و پس از آن‌که جریان رقیب واقعیت حضور موثر و فعال اصلاحات را پذیرفت، عرصه برای تهدیدات درونی بازتر شد؛ چرا که همیشه هنگامی که وارد مصادیق می‌شویم، اختلاف‌نظرها خودنمایی می‌کنند. به هر حال ما برای تعداد نامزدها و لیست‌های انتخاباتی‌مان سقفی داریم و باید با سازوکاری جلو برویم که کمترین انتقادها را به همراه داشته باشد؛ حال آن‌که هر سازوکار و ساختاری منتقدانی دارد. در انتخابات شورای شهر اخیر با یک سازوکار دموکراتیک، بستن لیست‌ انتخاباتی را از طریق رای‌گیری در شورای‌عالی سیاست‌گذاری دنبال کردیم اما با این حال، انتقاداتی مطرح شد و برخی گفتند این رویکرد، بی‌توجهی به «نخبگی سیاسی» است و اگر صرفاً به سمت نخبگان برویم، عده‌ای می‌گویند چرا این سازوکار، دموکراتیک نیست. درمجموع وقتی وارد مصادیق می‌شویم، اختلاف‌نظرها خودنمایی می‌کند و مهم این است که علی‌رغم این اختلاف‌نظرها، انسجام و اتحاد درونی را مدنظر قرار دهیم».

وی در مورد بحث ائتلاف یا عدم ائتلا با اعتدالیون نیز گفت: « باتوجه به فضایی که پس از انتخابات سال ۹۲ ایجاد شده بود و از آن‌جا که شعار ما «اخلاق، عقلانیت و خردجمعی» بود، معتقد بودیم باید همراهی با نزدیکان دولت در ادامه راه لحاظ کنیم. البته این ائتلاف رسمی نبود اما در انتخابات مجلس دهم در سال ۹۴ به‌صورت نانوشته در یک ائتلاف با جریان «اعتدال» قدم به عرصه گذاشتیم و در انتخابات هم موفق شدیم اما مشکلی که در ادامه پیش آمد، این بود که مؤتلف ما این ائتلاف را صرفاً تا درب بهارستان می‌خواست. در این میان، بخشی از این افراد صرفاً خودشان را کنار کشیدند اما بعضی دیگر عملاً در مجلس رودرروی ما قرار گرفتند و به گفتمانی که آن‌ها را به مجلس فرستاده بود، پشت کردند و بنابراین، ائتلاف دوام نیاورد».

وی ادامه داد: « در انتخابات مجلس دهم ما بخشی از ظرفیت خود را در ائتلافی که انجام دادیم، به غیراصلاح‌طلبان اختصاص دادیم و این مسئله برایمان هزینه‌هایی به‌همراه داشت. بنابراین بعد از انتخابات مجلس، باید تصمیم می‌گرفتیم که آیا در گام سوم نیز حفظ این ائتلاف ضرورت دارد یا خیر. در نهایت در انتخابات شورای شهر در سال ۹۶ وارد ائتلاف نشدیم و درواقع آن‌چه به نوعی برای آینده مطرح کردم، در انتخابات اخیر عملی شده است! مشخصاً باید بگویم حزب اعتدال و توسعه که در انتخابات مجلس بخشی از ائتلاف بود، تقاضای پیوستن رسمی به شورایعالی را مطرح کرد و عملاً به عضویت این شورایعالی درآمد. بنابر این در گام سوم در انتخابات شورای شهر ائتلاف نکردیم و همه‌جا به فهرست غیرائتلافی و «لیست امید» وارد رقابت شدیم. در آن اظهارنظر هم تاکید کردم باتوجه به روندی که اصلاحات در این ۳ گام طی کرده و در گام سوم نیز بدون ائتلاف موفق بودیم، احتمال این‌که بدون ائتلاف به راه‌مان ادامه دهیم، وجود دارد».

تصمیم‌گیری نهایی درباره ائتلاف با اعتدال پس از دریافت نظرات نخبگان اصلاحات

عارف افزود: « ما هم‌اکنون حدود ۲ سال و نیم تا انتخابات سال ۹۸ فرصت داریم و لازم است در یک زمان مناسب راهبردهای خود را مطرح کنیم و مشخص شود که در انتخابات ۹۸ با رویکرد ائتلافی مانند انتخابات ۹۴ وارد عرصه می‌شویم یا با رویکرد غیرائتلافیِ سال ۹۶. به هرحال بعد از جمع‌بندی عملکردمان در انتخابات اخیر و دریافت نظرات نخبگان و شوراهای اصلاح‌طلبان مواضع خود را اعلام خواهیم کرد».

وی در مورد راهکارهای اصلاح طلبان برای مواجه با مشکل «تورم نیروها» در انتخابات 98 نیز گفت: « ائتلاف در سال ۹۴ به‌خاطر کمبود نیرو نبود و حتی برخی احزاب که در شورای‌عالی اول گلایه کرده و به‌نوعی در مقطعی فاصله گرفتند، حرفشان این بود که چرا نیروهای با کیفیت اصلاح‌طلب تاییدصلاحیت شده‌مان را کنار گذاشته و افراد غیراصلاح‌طلب را داخل لیست گذاشتیم که حرفشان درست هم بود. … با این همه، آن‌چه از آن به‌عنوان «تورم نیروها» یاد کردم، مربوط به انتخابات شورای پنجم بود که در مرحله آخر یک فهرست ۱۶۰ تا ۱۷۰ نفره از نیروهای اصلاح‌طلب کاردان و توانمند روبرو بودیم که حقیقتاً همگی قابلیت قرارگرفتن در لیست نهایی را داشتند و با این حال، می‌دانستیم بیشتر از ۲۱ کرسی در شورای شهر تهران نداریم و انتخاب ۲۱ نفر از میان ۱۷۰ نیروی کارآمد به‌مراتب مشکل‌تر از انتخاب ۳۰ نفر از میان یک فهرست ۶۰ نفره است. به هر حال با رای شورای‌عالی سیاست‌گذاری لیست ۲۱ نفره تهران انتخاب شدند. قطعاً در گام بعدی هم سعی خواهیم کرد، مجدداً با رویکردی دموکراتیک، و با رفع مشکلات و ایرادهای‌مان در گام سوم اقدام کنیم».

رئسی فراکسیون امید در مورد برنامه اصلاح طلبان برای تعامل با شورای نگهبان نیز گفت: «
حدود مهرماه یا آبان‌ماه سال گذشته بحث «گفت‌وگوی ملی» را مطرح کردیم. برآورد ما این بود که برای تحقق و عملیاتی کردن این مهم، بهترین راه این است که موضوع را ابتدا در پارلمان مطرح کنیم و قرار شد این مسئله در نطق میان‌دستور آقای مازنی در صحن عنوان شود. در ادامه راه نیز کمیته‌ای در فراکسیون امید با این عنوان تشکیل شد و در این رابطه قدم برداشتیم. یکی از برنامه‌های ما در این راستا، بحث تعامل و گفت‌وگو با شورای نگهبان در جریان تایید صلاحیت‌هاست و ان‌شاءالله سعی خواهیم کرد فضا را به‌سمتی ببریم که شورای نگهبان به‌طور کامل در چارچوب قانون عمل کند و از اقدامات و رویکرد سلیقه‌ای و جناحی در این رابطه پرهیز کند. هم‌اکنون هم تعامل بسیار خوبی را آغاز کردیم و فرصت خوبی نیز در آینده داریم».

استفاده از فرصت نظارت بر انتخابات شوراها برای جلب اعتماد شورای نگهبان

وی افزود: « این مسئله همچنین در انتخابات شوراها که نظارت برعهده مجلس بود، انجام شد و سعی کردیم از این فرصت نیز برای جلب اعتماد حاکمیت استفاده کنیم. باتوجه به این‌که اکثریت نمایندگان هیات نظارت بر انتخابات شوراها را اعضای فراکسیون امید تشکیل می‌دانند و روند تایید صلاحیت‌ها را به‌شکلی پیش بردیم که کاملاً در چارچوب قانون عمل شود و از دوستان خواهش کردیم، دغدغه‌ها و مسائل جناحی را به‌طور کامل کنار بگذارند تا فردا کسی خرده نگیرد که وقتی نظارت به دست اصلاح‌طلبان افتاد، اجازه ورود نیروهای دست‌راستی به رقابت را سلب کردند. بنابرین با تعامل حداکثری با همه نهادهای دست‌اندکار انتخابات، امیدواریم انتخاباتی پرشور و رقابتی و با حضور حداکثری مردم را در سال ۹۸ داشته باشیم».

ورود به رقابت سیاسی با تاکید بر «هویت اصلاح‌طلبی»
در ادامه این گفت و گو خبرنگار از عارف می خواهد که پیش‌بینی خود را از نوع ورود مؤتلف سابق‌ به انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ بیان کند و عارف می گوید: « ما تاکید ویژه‌ای بر «هویت سیاسی» داریم و در این سال‌های اخیر همواره بر «هویت اصلاح‌طلبی» خود پافشاری کرده‌ایم و معتقدیم باید با حفظ این هویت سیاسی، درمقاطع حساس و بزنگاه‌های مختلف تصمیم‌گیری کنیم. ما عملاً در ۲ دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری با رویکرد ائتلافی وارد عرصه شدیم و در دوره اخیر در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، از آقای روحانی به‌عنوان کاندیدای اصلی جریان اصلاحات حمایت کردیم. این ظرفیت جریان اصلاحات را نشان می‌دهد که هنگامی که بحث منافع ملی به میان می‌آید، با حفظ هویت اصلاحات حاضر به گذشتن از منافع گروهی و شخصی هستیم و در همین انتخابات اخیر نیز این اصلاح‌طلبان بودند که اکثر ستادهای آقای روحانی را در سراسر کشور مدیریت کردند. بنابر این در سال ۹۸ نیز بنابه شرایط آن زمان و با بررسی رویکرد جریان مؤتلف‌مان تصمیم می‌گیریم و معتقدیم باید با تمامی جریانات داخل نظام، تعامل حداکثری داشته باشیم اما گاهی این تعامل به ائتلاف می‌انجامد و گاهی نیز مستقل وارد انتخابات می‌شویم و حتی اگر لازم باشد، در ادامه راه و پس از انتخابات، ائتلاف می‌کنیم. ما در انتخابات مجلس دهم عملاً به‌صورت ائتلافی وارد رقابت شدیم ولی در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا پنجم ائتلافی انجام ندادیم».

به گفته وی، متاسفانه بحث ائتلاف هنوز در فضای سیاسی کشور جا نیافتاده است. ما می‌توانیم پس از انتخابات و بعد از ورود به مجلس هم ائتلاف کنیم. ائتلاف برخلاف توقع عده‌ای از دوستان صرفاً تا زمان پیروزی در انتخابات نیست. بلکه اتفاقاً مربوط به دوران پس از پیروزی است. هنگامی که شما وارد یک نهاد تصمیم‌ساز می‌شوید، آنجاست که باید به ائتلاف‌تان پایبند باشید.

عارف با اشاره به بدعهدی موتلفان بعد از ورود به بهارستان، گفت: « قطعاً ما از گذشته درس می‌گیریم به جلو می‌رویم. ما از تجربه‌مان در انتخابات مجلس در شوراها استفاده کردیم. میثاق‌نامه‌ لیست امید مجلس به‌زعم برخی ناظران نیم‌بند بود؛ بنابر این در جریان بستن لیست امید شوراها این میثاق‌نامه را محکم‌تر کردیم و یکی از راهبردهای‌مان این بود که هیچیک از منتخبان حق ندارد برای پذیرفتن مناصب دیگر انصراف بدهد. بر این مسئله اصرار داشته و داریم و بر آن نظارت خواهیم کرد. البته باید بپذیریم که ما یک حزب نیستیم؛ بلکه یک جبهه هستیم و با این حال معتقدیم رفتارمان در شورای‌عالی سوم، نسبت به شورای‌عالی اول و دوم تشکیلاتی‌تر بوده و حتماً معتقدیم در گام‌های بعدی باید از این هم فراتر برویم. به همین دلیل است که هم‌اکنون به‌دقت مشغول آسیب‌شناسی عملکرد شورای‌عالی سوم هستیم تا در ادوار بعد از این تجارب استفاده کنیم».

انتقادات به لیست امید یکی از محورهای این گفت و گو بود و عارف در مورد مسایلی که پیرامون دریافت های نقدی مطرح شده بود، گفت: « این مسئله صحت ندارد درخواستم این است که اگر موردی به‌صورت مستند وجود دارد، در اختیارمان قرار دهند تا پیگیری کنیم. آن‌چه مطرح شد نیز ارتباطی به شورای‌عالی نداشت و صرفاً بحثی مربوط به مسائل داخلی یکی از احزاب بود. خواهشم این است که اگر یک نفر اعم از کاندیداهایی که در لیست قرار گرفتند یا بیرون لیست ماندند، مدعی است که به یکی از اعضای شورای‌عالی یک ریال پرداخت کرده، موضوع را مستند در اختیار ما قرار دهد و ما قطعاً پیگیری کرده و به مردم نیز گزارش خواهیم داد. البته فراموش نکنیم که انتخابات هزینه دارد. ما هزینه حداقلی که برآورد شده بود را چند قسمت کردیم و گفتیم یک قسمت از این مبالغ باید توسط کسانی که در لیست قرار می‌گیرند، پرداخت شود که این مسئله مربوط به ۲۱ نفر لیست تهران بود و قرار بود این ۲۱ نفر در مجموع یک میلیارد تومان برای هزینه‌های مربوط به تبلیغات پرداخت کنند؛ بنابر این کف ۵۰ میلیون را برای هر یک از این ۲۱ نفر در نظر گرفتیم که در جلسه‌ای که خود اعضای لیست برگزار کردند، این مبلغ را تا ۱۰۰ میلیون برای هر نفر افزایش دادند اما فکر می‌کنم تا امروز بسیاری از این ۲۱ نفر هنوز این مبلغ را پرداخت نکردند؛ ستاد انتخاباتی هنوز بدهی‌های بسیاری دارد. بنابر این دریافت وجه از فردی برای اینکه در لیست قرار گیرد را به‌شدت تکذیب می کنم».

عارف تاکید کرد: « اگر یک نفر اعم از کاندیداهایی که در لیست قرار گرفتند یا بیرون لیست ماندند، مدعی است که به یکی از اعضای شورای‌عالی یک ریال پرداخت کرده، موضوع را مستند در اختیار ما قرار دهد و ما قطعاً پیگیری کرده و به مردم هم گزارش خواهیم داد».

اتاق فکرهای اجماعیاتاق‌های فکر جریان اصلاحات به‌صورت اجماعی عمل می‌کنند

عارف در مورد سمت گیری های شورای عالی سیاست گذاری نیز گفت: « در مورد سمت‌گیری آینده شورای‌عالی به‌طور طبیعی بحث‌هایی مطرح است و اینکه به پارلمان اصلاحات تبدیل شود یا نه نیاز به زمان دارد و قطعاً نظر احزاب اصلاح‌طلب در این مورد بسیار موثر و مهم است».

وی در مورد تشکیل اتاق فکر اصلاح طلبان که اخیراً موسوی لاری از آن صحبت کرده بود، نیز گفت: « اتاق‌های فکر متعددی در جریان اصلاحات فعال است که در مسائل کلان و مهم گفتمانی به‌طور طبیعی به سمت هم‌افزایی می‌روند. هم‌اکنون بنیاد باران، بنیاد امید و احزاب مختلف اتاق‌های فکر خود را دارند و طبیعتاً آن‌چنان که در این سال‌ها شاهد بودیم، برآیند نظرات این اتاق‌های فکر در کلیت جریان اصلاحات صورت گرفته و این جریان به‌صورت اجماعی عمل می‌کند. قطعاً آقای خاتمی نقش محوری و کلیدی دارند. اما نه ایشان تمایلی دارند که فردی تصمیم بگیرند و نه قرار است این‌چنین باشد. ما بارها تاکید کرده‌ایم که جریان اصلاحات بر اساس خرد جمعی تصمیم‌گیری می‌کند و در این ارتباط وجود اتاق‌های فکر متعدد کمک‌کننده است».

رئیس شواری عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در مورد دیدارهای کمیته تعامل در شورای‌عالی با آقای روحانی نیز گفت: « فعالیت کمیته تعامل که از شورای‌عالی اول تشکیل شد، فراتر از یک دیدار با آقای روحانی بود. هدف اصلی این کمیته در وهله نخست، تعامل با احزاب و گروه‌های مختلف بود و اتفاقاً صرفاً منظور تعامل درون‌گفتمانی نبود و حتی با احزاب و گروه‌های جریان رقیب نیز تعامل داشتیم. در شورای‌عالی دوم نیز این کمیته فعالیت کرد و اگر به‌خاطر داشته باشید، پس از پایان کار شورای‌عالی اول، حدود ۴، ۵ حزب اصلاح‌طلب از ادامه همکاری با شورای‌عالی کنار کشیدند که با رایزنی‌هایی که از طریق این کمیته انجام شد، اکثر این احزاب دوباره به جمع ما پیوستند. با برخی احزاب هم مسائلی داریم که امیدوارم حل و فصل شود.این کمیته فعال است و در صورت لزوم، دیدارهایی را با بزرگان و چهره‌های تاثیرگذار در مسائل کلان کشور خواهد داشت.
پس از پایان کار شورای‌عالی اول، حدود ۴، ۵ حزب اصلاح‌طلب از ادامه همکاری با شورای‌عالی کنار کشیدند که با رایزنی‌هایی که از طریق این کمیته انجام شد، اکثر این احزاب دوباره به جمع ما پیوستند».

او در مورد جزئیات جلسه کمیته تعامل با روحانی گفت: « ما با آقای روحانی جلساتی داشتیم که یکی از این دیدارها ازطریق کمیته تعامل شورای‌عالی انجام شد. و البته کمیته تعامل فراکسیون امید نیز جلسه دیگری با رییس‌جمهوری داشت. ما درمجموع ۳ جلسه رسمی با آقای روحانی داشتیم. اولین جلسه همان دیدار شخص بنده با آقای روحانی بود که درباره کلیات عملکرد دولت گفت‌وگو کردیم. جلسه دوم، جلسه کمیته تعامل شورای‌عالی به‌همراه هیات رییسه این شورا بود که این بار هم به ابعاد دیگری از کلیات فعالیت‌های دولت پرداختیم و درباره مطالبات و توقعات مردم و اولویت‌های کاری دولت بحث کردیم. همچنین یک جلسه دیگر نیز ازطریق کمیته تعامل فراکسیون امید و هیات رییسه این فراکسیون برگزار شد که هر ۳ جلسه خروجی قابل‌قبولی داشت».

وی افزود: « ما در هیچ‌کدام از این جلسات وارد مصادیق نشدیم که البته ممکن است دوستان ما به‌صورت شخصی برخی مصادیق را نیز مطرح کرده باشند که این هم طبیعی است. به هر حال، قطعاً این کمیته یا کارگروه تعامل به کار خود ادامه خواهد داد. هم‌اکنون شورای‌عالی سیاست‌گذاری با اضافه کردن چند نفر به اعضای این کمیته در راستای تقویت آن نیز اقدام کرد و در ادامه راه از این ظرفیت بهره می‌بریم».

عارف درباره تشکیل کمیته‌های دیگری نیز در شورای‌عالی نیز گفت: « هم‌اکنون کارگروهی در هیات رییسه شورای‌عالی درحال شکل‌گیری است که قرار است به‌طور متمرکز مسائل شوراهای شهر را پیگیری کند. قرار است این کارگروه مرکب از روسای شورای کلان‌شهرها، شهرداران کلان‌شهرها، چند نفر از فراکسیون امید و هیات‌رییسه شورای‌عالی باشد. از طرفی باتوجه به این‌که در این مدت اخیر شورای‌عالی آن‌چنان به عملکرد فراکسیون امید نپرداخته، قرار است تعامل با فراکسیون امید را ارتقاء دهیم. همچنین علاوه بر تعامل با فراکسیون امید مجلس و شورای شهر، قرار است برای تعامل با دولت هم امور را با جدیت بیشتر دنبال کنیم».

به گفته عارف این کمیته فعلا برنامه ای برای دیدار با رهبری ندارد. وی در مورد دیدارهای چندی قبل آقای جهانگیری با رهبری نیز گفت: « آقای جهانگیری هیچ‌گاه به‌عنوان نماینده شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دیداری نداشته است و دیدارشان جنبه شخصی دارد. کما اینکه اصلاح‌طلبان دیگر هم بر حسب مورد و ضرورت خدمت مقام معظم رهبری می رسند».

وی در مورد وضعیت ارتباط اصلاح طلبان با رهبری گفت: « می‌توانم بگوییم ارتباط‌مان با رهبری در مقاطعی ضعیف بوده است، نه این‌که ارتباط نداشته‌ایم. هیچ‌گاه ارتباط جریان اصلاحات با رهبری قطع نشده اما در مقاطعی این ارتباط کمی ضعیف شده که باید ان‌شاءالله با تعامل بیشتر با دفتر مقام معظم رهبری این ارتباط را تقویت کنیم».

عارف در ادامه در مورد ایده «تقدم استراتژی بر ایدئولوژی» که از سوی حزب کارگزاران طرح شده است ، نیز گفت: « معتقدم هیچ‌کدام از ساختارها و سازوکارها اعم از ساختار شورای‌عالی به‌عنوان محور تصمیم‌گیری جریان اصلاحات وحی مُنزل نبوده و طبیعتاً قابل‌تغییر است اما آن‌چه برای ما قطعی است، وحدت و انسجام است. ما از هر بحثی استقبال می‌کنیم اما در نهایت باید تصمیمات جریانی به‌صورت خرد جمعی و اجماعی باشد. باید فضا را برای هر نوع اظهارنظر و تحلیل باز بگذاریم اما در هر مورد اجماع نهایی باید در جریان اصلاحات انجام شود و نکته مهم‌تر آن‌که هیچ‌گاه از هویت اصلاح‌طلبی خود عبور نخواهیم کرد و امیدوارم اظهارات و تحلیل‌های برخی دوستان به معنای عبور از هویت اصلاح‌طلبی نباشد».

خاستگاه سیاسی افراد با برخی هم‌نشینی‌ها تغییر نخواهد کرد!

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به خبرنگار که با اشاره به هم نشینی علی لاریجانی و رئیس دولت اصلاحات در جماران از تحلیل جایگزین شدن لاریجانی با چهره های اصلاح طلبی مثل عارف سخن می گفت؛ اظهار کرد: « برای انتخابات ۱۴۰۰ وقت کافی برای تحلیل‌های گوناگون است (با خنده) ولی معتقدم نباید مراسم عزاداری را سیاسی کنیم. به هر حال این مراسم برگزار می‌شود و چهره‌های مختلف سیاسی نیز فارغ از گرایش‌شان دعوت می‌شوند و این‌که بخواهیم تحلیل کنیم چه کسی کجا و درکنار چه کسی نشسته، درست نیست. نکته دیگر این است که باید در هر مقطع بنابه شرایط اما با حفظ هویت اصلاح‌طلبی و تعصب هویتی تصمیم بگیریم؛ ضمناً توجه داشته باشید که اولویت فعلی ما انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ است، نه ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰.»

وی افزود: « قطعاً نخبگان و جوانان جریان اصلاحات اجازه نمی‌دهند که این جریان بدون کاندیدای اصلاح‌طلب وارد رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شود. با این حال این‌که چه کسی کاندیدای ما خواهد بود و با چه مکانیزمی جلو می‌رویم، هنوز مشخص نیست.این را مطمئن باشید خاستگاه سیاسی افراد با برخی هم‌نشینی‌ها تغییر نخواهد کرد؛ افکار عمومی بسیار هوشمند است».

به گفته او، باید منتظر بمانیم و ببینیم. هنوز برای این بحث زود است. باید در آینده تصمیم‌گیری کنیم. اما آن‌چه با قطعیت می‌توان گفت این است که جریان اصلاحات در تمامی انتخابات آینده به اندازه کافی کاندیدای اصلاح‌طلب خواهد داشت و با هویت اصلاح طلبی وارد صحنه خواهد شد.

منبع: ایلنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید