صندوق پروژه برای تامین سرمایه گذاری ریلی در بورس ایجاد می شود

    کد خبر :12013

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن با اشاره به اینکه توسعه ریلی در برنامه ششم از ضروریات و وظایف راه آهن جمهوری اسلامی است گفت: به منظور تقویت سرمایه گذاری برای اجرای پروژه های ریلی در کشور صندوق تامین سرمایه گذاری ریلی در بورس ایجاد می شود.

نور اله بیرانوند  با تاکید بر اینکه سال گذشته در حمل بار ریلی در راه اهن جمهوری سلامی رکورد ثبت کرده ایم افزود:یک برنامه منسجم و بزرگی برای توسعه حمل و نقل ریلی تنظیم شده است که در پایان برنامه ششم باید سهم حمل و نقل ریلی در بخش باری به 30 درصد و در بخش مسافری به 20 درصد برسد برای رسیدن به این سهم باید شاهد رشدهای بسیاری باشیم و برای این سال نیز رشدی که پیش بینی شده است در حوزه بار از 40 میلیون تن به 62 میلیون تن می رسد و مسافر از 23 میلیون نفر به 43 میلیون نفر در سال خواهد رسید.

این مقام مسئول با یادآوری نام گذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب و تلاش برای تحقق این شعار در حوزه ریلی گفت: برنامه های گسترده ما در این سال باعث اشتغال بسیاری در حوزه ریلی خواهد شد و باید دقت کرد که در راه آهن بهترین شکل اشتغال وجود دارد یعنی در کنار اشتغال پایدار اشتغال سبز نیز هست و یکی از مشکلات اشتغال کوتاه مدت بودن است .  اشتغال در راه آهن مستمر و پایدار و سبز است و باعث حفظ محیط زیست و زمین می شود .

وی در خصوص ورود راه اهن به بورس نیز گفت:ما با بورس قرار دادهای مختلفی در زمینه های مختلف داریم که من در نمایشگاه اشاره کردم ما به دنبال استفاده از ظرفیت بورس برای تامین سرمایه مورد نیاز پروژه های ریلی هستیم و در حال حاضر در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم طبق این تعاملات صندوق پروژه های ریلی را راه اندازی کنیم و برای تاسیس چنین صندوقی بورس موافقت اولیه را اعلام کرده است. شرکت های ریلی ما در بورس هستند و شرکت های خصوصی دیگری نیز در تلاشند تا وارد تابلو بورس شوند.

بیرانوندافزود: حمل و نقل ریلی از اولویت‌های وزارت راه است. این مجموعه برای تحقق رشد و پیشرفت خود نیازمند منابع مالی است و درنظر دارد بخشی از آن را از طریق بازارسرمایه تامین کند. از طرفی بورس، دارای سازوکارهای خاص و ابزارهای متنوع مالی جدیدی است که می‌تواند زمینه‌ساز تحقق این مهم باشد.

وی افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تعاملاتی را با بازار سرمایه آغاز و بحث‌های کارشناسی در این رابطه انجام داده است. البته در سال گذشته هم این نهاد به صورت محدود از امکانات بازارسرمایه استفاده ‌کرده است. اما واقعیت این است که اکنون به دنبال استفاده بیشتر از ظرفیت‌های جدید و ابزارهای متنوع مالی در این رابطه است.

این مقام مسئول از توافقات کلی این نهاد با بورس در رابطه با این ابزارها خبر داد و گفت: این طرح در حال حاضر به سمت عملیاتی شدن حرکت می کند. به طور مثال، “صندوق پروژه” به عنوان یکی از این ابزارها که برای پروژه‌های بزرگ و زیربنایی قابل استفاده است، مورد نظر این مجموعه قرار گرفته است. به این معنی که یکی از شرکت‌های خصوصی که مجری پروژه است، صندوقی را با همکاری بورس تشکیل و از این طریق به مشارکت در تضمین سود پروژه مورد طرح کمک می کند.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن  همچنین از تلاش برای تشویق و کمک شرکت‌های خصوصی در تبدیل دارایی‌هایشان به صکوک از جمله صکوک اجاره خبر داد و افزود: در حال حاضر راه آهن شرایطی را فراهم کرده که سبب افزایش سودآوری و کاهش ریسک چنین شرکت‌هایی شده است و با ایجاد جذابیتی بیشتر برای بازار سرمایه در تلاش است شرایط استفاده بیشتر از اوراق صکوک در حوزه ریلی فراهم شود.

وی همچنین به برگزاری پنجمین نمایشگاه ریلی در اردیبهشت ماه امسال اشاره کرد گفت:در نمایشگاه امسال بخش بازرگانی راه آهن به صورت ویژه با حضور شرکت های حمل و نقل ترکیبی حضور خواهند داشت تا با ایجاد فضای رقابتی بین این شرکت ها منجر به انعقا قرارداد های مختلف جهت توسعه حمل و نقل ریلی چه در بار و چه در مسافر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید