دیدگاه آقای احمدی‌نژاد نسبت به ولایت فقیه هیچ تغییری نکرده است/مقایسه رئیسی و احمدی نژاد یک اشتباه است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ۱۰:۱۴
    کد خبر :120091

با به جریان افتادن پرونده تخلفات محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق کشورمان وی با نوشتن نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نکاتی را متذکر شد که بر بی‌گناهی وی گواهی می‌داد. از سوی دیگر به تازگی گمانه زنی‌هایی مبنی برحضور احتمالی احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس شورای اسلامی به گوش می‌رسد.
به گزارش بازتاب به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی آخرین دیدگاه‌ها و اقدامات احمدی‌نژاد و یارانش با علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد در دوران شهرداری تهران و ریاست جمهوری و یکی از یاران نزدیک حلقه اول احمدی‌نژاد گفت‌وگو کردیم.

جوانفکر درباره احتمال حضور احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس تصریح می‌کند: « تا کنون هیچ صبحتی در این زمینه مطرح نشده و تصور می‌کنم دکتر احمدی‌نژاد به این مساله هرگز فکر نکرده است. روند تحولات کشور در سالیان گذشته، اثبات می‌کند که مجلس جایگاه خود را در همراهی و همسویی با خواسته‌ها و مطالبات مردم از دست داده است. بنابراین تصور می‌کنم مشکلات جدی کشور در شرایط کنونی، اجازه سرگرم شدن به انتخابات مجلس را نمی‌دهد».

در ادامه متن گفت‌وگوی علی اکبر جوانفکر را از نظر می‌گذرانید.

مواضع اخیر آقای احمدی‌نژاد به چه دلیل اتخاذ می‌گردد؟ چرا آقای احمدی‌نژاد در برخی اظهاراتش به صورت مستقیم سیستم و ساختار سیاسی کشور را زیر سوال می‌برد؟
برخی از سخنان دکتر احمدی‌نژاد نه در باره ساختار سیاسی کشور بلکه متمرکز بر اشکالات موجود در نظام تصمیم‌گیری و متناسب نبودن برخی مسئولیت‌ها با اختیارات آن بوده است. اشکالاتی که می‌توان آنها را منشأ بسیاری از معضلات امروز کشور دانست.

آیا آقای احمدی‌نژاد از یک سیاستمدار به ورطه اپوزیسیونی غلطیده است؟
مردم ایران، دکتر احمدی‌نژاد را به عنوان پرچمدار راستین آرمان‌های خود و نماد واقعی ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌شناسند و رهبر معظم انقلاب نیز بارها ایشان را به همین سبب مورد تمجید قرار داده‌اند. یک سیاستمدار با هوش، متدین و انقلابی همواره وضع موجود را رصد می‌کند و آن را با اهداف و آرمان‌ها می‌سنجد و اشکالات و ضعف‌های آن را به امید برطرف شدن بازگو می‌کند. اپوزیسیون خواندن دکتر احمدی‌نژاد متاثر از یک تلاش مذبوحانه سیاسی و تبلیغاتی است.

در شرایط کنونی موضع دقیق آقای احمدی‌نژاد نسبت به ولایت فقیه و تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب چیست؟
دکتر احمدی‌نژاد قبلا در این زمینه صحبت کرده‌اند و می‌توانید به سوابق مراجعه کنید. با این وجود به این نکته اشاره می‌کنم که دکتر احمدی‌نژاد به عنوان یک فرد عملگرا، همواره و در عمل موجب عزت و اقتدار نظام ولایی بوده است و قطعا با افرادی که با شعارهای توخالی، خود را ولایتمدار معرفی می‌کنند و از رهبری برای امیال و اهداف شخصی خود هزینه می‌کنند تفاوت اساسی و ماهوی دارد.

آیا دیدگاه آقای احمدی‌نژاد در سال96 نسبت به ولایت فقیه مانند سال‌های قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال84 است؟
ولایت فقیه یکی از مهم‌ترین اصول قانون اساسی است و دیدگاه آقای احمدی‌نژاد نسبت به ولایت فقیه هیچ تغییری نکرده است.

به نظر شما آقای احمدی‌نژاد در سال96 چه تفاوت‌هایی با احمدی‌نژاد سال84 کرده است؟
یک فرد متدین، مردمی و انقلابی که مشی فکری و سیاسی و منش عملی او همواره مبتنی بر ارزش‌های الهی و انسانی بوده است، تحت تاثیر گذشت زمان و تحولات زمانه، پخته‌تر و در باورهای خود عمیق‌تر و راسخ‌تر و در دفاع از اصول و آرمان‌هایش شجاع‌تر می‌شود. من چنین برداشتی از دکتر احمدی‌نژاد دارم.

میزان محبوبیت و مقبولیت آقای احمدی‌نژاد در بین اقشار مختلف مردم در سال96 نسبت به سال84 چه تفاوتی کرده است؟
او یک اصلاح‌گر واقعی و مردمی است و گذشت زمان محبوبیت دکتر احمدی‌نژاد را به طور غیرقابل انکاری نزد مردم افزایش داده است.

حتمال حضــور آقای احمدی‌نــــژاد در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال98 به چه میزان است؟ در صورت حضور چه اهدافی در این زمینه ترسیم شده است؟
تاکنون هیچ صبحتی در این زمینه مطرح نشده و تصور می‌کنم دکتر احمدی‌نژاد به این مساله هرگز فکر نکرده است. روند تحولات کشور در سالیان گذشته، اثبات می‌کند که مجلس جایگاه خود را در همراهی و همسویی با خواسته‌ها و مطالبات مردم از دست داده است. بنابراین تصور می‌کنم مشکلات جدی کشور در شرایط کنونی، اجازه سرگرم شدن به انتخابات مجلس را نمی‌دهد.

چرا آقای احمدی‌نژاد در نامه اخیر خود به رئیس قوه قضائیه طوری عنوان کرده که مانع ریاست جمهوری لاریجانی است؟
من بر این باورم که تحرکات اخیر آقای علی لاریجانی، از برنامه‌ریزی وی برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری حکایت می‌کند. بنابراین به‌نظر من تنها کسی که قاطبه مردم و بر اساس تجربه او را شایسته چنین جایگاهی می‌دانند، دکتر احمدی‌نژاد است! کاملا واضح است که ایشان را سد راه خود تلقی می‌کند. چنین به نظر می‌رسد که آقای علی لاریجانی قصد دارد پیش از فرارسیدن زمان انتخابات در سال 1400، با استفاده از اهرم‌ها مسیر ریاست جمهوری‌اش را هموار کند. هیچ‌کس خود را برای بار دوم و چندم در معرض انتخاب مردم قرار نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد در کشور ما کسی به این منطق روشن اعتنایی ندارد.

آقای احمدی‌نژاد چه موانعی می‌تواند در مسیر ریاست جمهوری علی لاریجانی ایجاد کند؟
این سوال را باید از آقای علی لاریجانی بپرسید.

تحلیل شما از آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری سال1400 چیست؟ آیا با رویکردی که دولت آقای روحانی در پیش گرفته در 1400 یک دولت صددر صد اصلاح‌طلب و یا اصولگرا برسر کار می‌آید یا اینکه دوباره یک دولت میانه‌رو مسیر دولت آقای روحانی را ادامه خواهد داد؟
اگر انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نیز به سبک و سیاق دوره‌های اخیر باشد، مردم حتما به یک نامزد جریان سیاسی اصولگرا رای نخواهند داد و از انتخاب خود نیز هیچ نفعی نخواهند برد، اما اگر برای مردم فرصت انتخاب قائل شوند و اجازه داده شود تا استعدادهایی از درون ملت ایران بجوشد، حتما مردم به کسی رای خواهند داد که بتواند خاطره خدمات بزرگ دولت‌های نهم و دهم را در یادها زنده کند.

به چه میزان احتمال نزدیک شدن احمدی‌نژاد به اصلاح‌طلبان در آینده وجود دارد؟
اگر منظورتان جریان سیاسی اصلاح‌طلب با رویکردهای فعلی باشد، قطعا هیچ احتمالی برای نزدیک شدن وجود نخواهد داشت. جریان اصلاحات مدت‌هاست به رقیب جریان اصولگرا برای کسب قدرت تبدیل شده است.

تفکرات آقای احمدی‌نژاد در چه زمینه‌هایی به گفتمان اصلاحات نزدیک شده و در چه زمینه‌هایی از گفتمان اصلاحات فاصله دارد؟
تفکرات دکتر احمدی‌نژاد مبتنی بر اندیشه انقلاب اسلامی و ارزش‌های والای الهی و انسانی است، بنابراین مقایسه آن با تفکرات یک جریان سیاسی قدرتگرا، حتما کار اشتباهی خواهد بود. آقای احمدی‌نژاد در عمل نشان داده است که به لحاظ مفهومی و نه سیاسی یک اصولگرا و اصلاح‌طلب واقعی است!

به نظر شما چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی بین آقای احمدی‌نژاد وآقای رئیسی برای ریاست‌جمهوری کشور وجود دارد؟
اصولا مقایسه این دو را با یکدیگر، یک اشتباه مبنایی می‌دانم.

دیدگاه شما درباره پرونده‌های تخلف آقای احمدی‌نژاد که این روزها رسیدگی به آن در دستور کار قرار گرفته چیست؟
این پرونده‌ها نتیجه یک کار سیاسی برای تخریب دولت قبل است که با هدف انتقام گرفتن از آن یکشنبه معروف در سال 91 دنبال می‌شود.

رابطه آقای احمدی‌نژاد با برادر مرحومش(داوود احمدی‌نژاد) چگونه بود؟
مناسبات دکتر احمدی‌نژاد با برادرشان برپایه احترام برادر کوچک‌تر به برادر بزرگ‌تر بود.

آیا آقای احمدی‌نژاد در سال‌های پایانی عمر برادر مرحومش با ایشان در ارتباط بود؟
بله، وضعیت بیماری و شرایط سختی که برای آن مرحوم به‌وجود آمده بود از دغدغه‌های اصلی دکتر احمدی‌نژاد محسوب می‌شد و بنده بارها از نزدیک شاهد تلاش مجدانه ایشان برای پیگیری مسائل پزشکی و درمان حاج داود بودم.

منبع: روزنامه آرمان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید