گندم‌کاران به رئیس‌جمهور نامه سرگشاده نوشتند+سند

    کد خبر :120050

گندم‌کاران در واکنش به عدم‌استقبال دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری و تأخیر در اعلام نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی، به حسن روحانی رئیس‌جمهور نامه نوشتند.

با افزایش تولید محصولات گندم‌کاران و رسیدن این محصول به خودکفایی، پرداخت مطالبات گندم‌کاران نیز با تأخیر صورت می‌گیرد و با توجه به افزایش مبلغ پرداختی، دولت به‌زحمت مطالبات کشاورزان را می‌پردازد به‌طوری که حتی سال گذشته برای تأمین مالی اوراق فروخت.

از طرفی نیز قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی قبل به‌میزان ناچیز و بدون هماهنگی با نرخ تورم کشور افزایش یافت که این موارد گلایه‌های کشاورزان را به‌همراه داشته است.

بنابراین گزارش، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی پیشِ‌رو، باید قبل از شروع پاییز (تا پایان شهریور) توسط دولت اعلام می‌شد اما شواهد امر نشان می‌دهد که نرخ این محصولات به‌ویژه گندم هنوز در حال چکش‌کاری در دولت است.

علی‌قلی ایمانی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران در واکنش به عدم استقبال دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری و تأخیر در اعلام نرخ‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی، به حسن روحانی رئیس‌جمهور دولت دوازدهم نامه نوشت.

متن نامه یادشده به‌شرح زیر است:

«با عرض سلام و احترام، همان‌طور که پیداست در دولت یازدهم با مساعدت‌های حضرت‌عالی برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی و همراهی و تلاش کشاورزان سختکوش ایران اسلامی ضریب خوداتکایی کشور در محصولات کشاورزی روند صعودی داشته تا جایی که در تولید محصول استراتژیک گندم به مرز خودکفایی رسیدیم و امروز کشوری که تا قبل از دولت یازدهم وارد کننده حدود 7 میلیون تن گندم به‌ارزش 2.7 میلیارد دلار بوده علاوه بر آن‌که نیازی به واردات ندارد، گندم مازاد بر نیاز جهت صادرات هم دارد، لذا پایداری تولید در بخش کشاورزی به‌ویژه گندم و کلزا نیازمند مساعدت‌های بیشتر دولت محترم و شخص ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران است.

همان‌طور که مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی فرمودند که باید از تولید داخلی حمایت شود خصوصاً کشاورزان باید مورد حمایت قرار گیرند تا خودکفا شویم.

شایسته است دستور فرمایید هم‌اکنون که بحث قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شورای عالی اقتصاد قرار دارد نرخ محصولات کشاورزی را طوری تعیین نمایند که حداقل مطابق با نرخ تورم، برابر قانون خرید تضمینی مصوب مجلس شورای اسلامی باشد که کشاورزان بتوانند هم به تولید ادامه دهند و هم این که در تأمین معیشت خود دچار مشکل نشوند که ناچار به مهاجرت از روستا به حاشیه شهرها شوند و تولید محصولات تحت تأثیر قرار گیرد.

اینجانب به‌نمایندگی از گندمکاران کشور از حضرت‌عالی تقاضا دارم که به این مهم که خواسته به‌حق کشاورزان است عنایت ویژه داشته و دل کشاورزان را که در اثر عدم پرداخت به‌موقع بهای گندم مکدر می‌باشد شاد و آنان را به ادامه کارشان امیدوار کنید».

بنابراین گزارش، گندمکاران در تیرماه سال جاری نیز باری دیگر به حسن روحانی رئیس جمهور، درباره لزوم پرداخت به‌موقع مطالبات گندمکاران نامه نوشته بودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید