همکاری های بانکی ایران و عراق رونق می گیرد

    کد خبر :12000

کشورمان با عراق دارای مراودات تجاری بسیاری است. برای تسهیل مبادلات تجاری میان دو کشور باید سیستم های بانکی نیز با هم هماهنگ باشند از همین رو ایران و عراق، تفاهمنامه همکاری های بانکی امضا کردند.

پیشینه روابط ایران و عراق در دوران معاصر مربوط به دوران حکمرانی امپراطوری عثمانی بر قلمرو گسترده ای از خاورمیانه بوده است. پس از سقوط رژیم بعث روابط دو کشور رو به بهبودی نهاده و روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور به حالت عادی بازگشته و گذرگاههای مرزی نیز فعالیت خود رامجدداً آغاز نموده اند. محمود احمدی نژاد نخستین رئیس جمهور ایران بوده است که از زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران و در سال ۲۰۰۸ به عراق قدم نهاد. هم اکنون ایران یک سفارتخانه در بغداد و ۳ کنسولگری در شهرهای کربلا (شهر)، اربیل، سلیمانیه دارد. عراق نیز یک سفارتخانه در تهران و ۳ کنسولگری در مشهد، اهواز و کرمانشاه دارد.

بنابراین گزارش، کشورمان با عراق دارای مراودات تجاری بسیاری است و بیشتر این مبادلات در حوزه نفت و گاز است. برای تسهیل مبادلات تجاری میان دو کشور باید سیستم های بانکی نیز با هم هماهنگ باشند از همین رو ایران و عراق، تفاهمنامه همکاری های بانکی امضا کردند.

این گزارش می افزاید: روابط عمومی بانک مرکزی در این زمینه خبر داده است: “به منظور گسترش همکاری بانکی بین دو کشور ایران و عراق و همچنین اجرایی کردن موافقتنامه همکاری امضای شده در سال گذشته بین رؤسای کل بانک های مرکزی دو کشور، ولید عیدی عبدالنبی، مشاور رئیس کل بانک مرکزی عراق و فیصل وسام الهمیص، مدیر عامل بانک تجارت عراق (TBI) در رأس یک هیأت تخصصی با حسین یعقوبی میاب، مدیر کل بین الملل بانک مرکزی و برخی مدیران و کارشناسان ادارات ارزی، نظارتی و نظام های پرداخت دیدار و گفتگو کردند. قرار است هماهنگی های لازم به منظور برگزاری کمیته مشترک بانکی متشکل از بانک‌های دولتی و خصوصی طرفین در 2 هفته آینده در تهران تشکیل شود. مذاکرات دو روزه هیات های ایران و عراق با امضاء یک یادداشت تفاهم همکاری های بانکی و بررسی صورتجلسه مذاکرات کارشناسی به کار خود پایان داد. قرار است پس از بررسی صورتجلسات تنظیم شده، موافقتنامه های مربوطه در جریان برگزاری کمیته مشترک در تهران امضاء شوند.”

یادآور می شود: تفاهم نامه همکاری های بانکی ایران و عراق با محوریت روابط کارگزاری بین بانک های مرکزی دو کشور، افتتاح حساب متقابل به ارز یورو، مکانیزم استفاده از ارزهای محلی دو کشور در تسویه وجوه تجاری، اتصال سیستم پرداخت کارتی طرفین به یکدیگر، حمایت و تسهیل افتتاح شعب بانک های تجاری ایران و عراق در کشور میزبان، تسهیل در پرداخت و نقل و انتقالات وجوه مسافران و زائران دو کشور و همچنین آموزش کارکنان بانک های مرکزی و تجاری عراق در ایران از محورهای این تفاهمنامه به شمار می رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید