جزئیات جدید پرونده پالایشگاه کرمانشاه؛

پالایشگاه 1800 میلیارد تومانی را 180 میلیارد،به یک شیر فروش واگذار کرده اند!

    کد خبر :119864

پالایشگاه کرمانشاه تنها دارای 90 هکتار زمین به مبلغ 1500 میلیارد تومان در وسط شهر کرمانشاه است اما در سال 93 آن را به شرایط بسیار سهل و با تنفس‌ های پی در پی به این شخص واگذار می ‌کنند.کسی که پالایشگاه به او واگذار شده تنها در طول عمر خود کار بنزین زدن به خودروی خودش را بلد است و از پالایشگاه و صنعت نفت هیچ سررشته ‌ای ندارد…
گاهی اوقات واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی در کشور ما با زد و بندهایی همراه می شود که در صورت جلوگیری نکردن از این گونه واگذاری ها، علاوه بر دامن زدن به فساد می توان شرایط را برای بیکار شدن عده کثیری از کارگران فراهم کرد. از جمله این واگذاری ها که با سر و صدای بسیاری همراه بوده است، واگذاری پالایشگاه کرمانشاه می باشد. جزئیات جدیدی از این واگذاری به تازگی روشن شده است که جای بسی تامل دارد.

در مورخه 26 مرداد سال جاری بود که مطلبی تحت عنوان “ماجرای واگذاری پرابهام یک پالایشگاه” در تارنمای تابناک اقتصادی منتشر شد که در آن به بررسی نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی پرداخته شده بود. در آن مطلب اشاره شد که این واگذاری با ابهاماتی رو به رو بوده است. دیروز مورخه 15 مهر 1396 نمایندگان مجلس در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی با اکثریت آراء این تحقیق و تفحص را تصویب کردند. در این جلسه از تعداد 217 نماینده حاضر 161 نفر به این تحقیق و تفحص رای موافق، 25 رای نفر رای مخالف و 9 نفر رای ممتنع دادند.
محمدرضا پورابراهیمی داورانی در تشریح گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی گفت: طرح مذکور بر اساس نامه ‌ای که تعدادی از نمایندگان که عمدتاً مربوط به استان کرمانشاه بودند به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد که بر اساس ماده 214 آیین نامه داخلی مجلس در جلسه ‌ای مورد بررسی قرار گرفت. پورابراهیمی تصریح کرد: بر این اساس در جلسه برگزار شده مورخ 25/4/96 و مذاکرات صورت گرفته و پیشنهادات ارائه شده از سوی نمایندگان و همچنین پاسخ رئیس سازمان خصوصی سازی نهایتا طرح تحقیق و تفحص تصویب شد.

عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه دیروز در جریان رای گیری برای تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری این پالایشگاه به بخش خصوصی از جزئیات جدیدی در این پرونده رونمایی کرد. مصری در این زمینه عنوان نمود: پالایشگاه کرمانشاه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اولین واحد صنعتی ایران در امر پالایش فعالیت داشته است که بر اساس اصل 44 قانون اساسی بابت دیونی که بانک ‌های خصوصی از دولت داشته ‌اند به مبلغ هزار و 800 میلیارد تومان به این بانک‌ ها واگذار شده و هیچ بانکی تقاضای استرداد این پالایشگاه را نداشته است.

وی افزود: با تبانی پالایشگاه را از بانک ‌های خصوصی خلع ید کرده ‌اند و مجدداً با 10 درصد قیمت واقعی آن را به شخص دیگری واگذار کردند. این شخص جدید در زمان واگذارای هیچ پولی در اختیار نداشته و با زد و بند توانسته از طریق گرفتن تسهیلات از بانک دی این پول را فراهم کند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: اگر این پالایشگاه قبلا به مبلغ 200 میلیارد تومان واگذار شده بود و این افراد آن را لغو می‌ کردند و به مبلغ هزار و 800 میلیارد تومان واگذار می ‌کردند ما هیچ بحثی نداشتیم و دست آنها را می ‌بوسیدیم اما فساد از اینجا ریشه گرفته است که در سال 93 پالایشگاه 1800 میلیارد تومانی را با 180 میلیارد تومان به یک فردی که صدها میلیارد تومان بدهی بانکی داشته و شغل او شیرفروشی بوده واگذار کردند و او نیز شروع به اخراج کارکنان این پالایشگاه کرده است.

مصری تأکید کرد: پالایشگاه کرمانشاه تنها دارای 90 هکتار زمین به مبلغ 1500 میلیارد تومان در وسط شهر کرمانشاه است اما آن را به شرایط بسیار سهل و با تنفس‌ های پی در پی به این شخص واگذار می ‌کنند، این در حالی است که بر اساس قانون اصل44 خریدار باید اهلیت داشته باشد اما کسی که پالایشگاه به او واگذار شده تنها در طول عمر خود کار بنزین زدن به خودروی خودش را بلد است و از پالایشگاه و صنعت نفت هیچ سررشته ‌ای ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بر اساس قانون خریدار نباید معوقات بانکی داشته باشد، افزود: عده ای معوقات بانکی وی را با انجام زد و بند تبدیل به اقساط کرده اند و قسط اول آن را 200 میلیون تومان تعیین کرده اند و بقیه آن را بدهی عنوان نموده اند تا وی را از فهرست افرادی که معوقات بانکی دارد خارج کنند و بتوانند این واگذاری را انجام دهند. این فرد به بانک های کشور بدهکار بوده و تنها در یک قلم در بانک ملت 5 میلیارد تومان معوقه دارد.
مصری خاطر نشان کرد: با ابزاری پالایشگاهی را که در سال صد میلیارد تومان سود داشته است به زیان کشانده ‌اند. خبرها حاکی است که هدف خریداران جدید ورشکسته جلوه دادن این پالایشگاه است تا بتوانند اعلام ورشکستگی کنند و با فروش اموال پالایشگاه بخصوص زمین 1800 میلیارد تومانی آن سود هنگفتی را به جیب بزنند.

شایان ذکر است که مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد هیئتی را به همین منظور تشکیل داده بود که این هیئت نتوانست به موقع گزارش خود را به جلسه رای گیری در مورد تقاضای تحقیق و تفحص برساند و حالا باید منتظر ماند و دید که گزارش این هیئت نیز به کجا خواهد رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید