عضو شورای مرکزی جمنا : ترجیح ما معاون اولى قالیباف بود اما رئیسی آن را اعلام نکرد/ رئیسی نمی خواست به جمنا محدود شود

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ۸:۰۳
    کد خبر :119501

عضو شورای مرکزی جمنا می گوید ترجیح جمنا معاون اولى قالیباف بود اما رئیسی آن را اعلام نکرد.
سید محمد حسینی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیرو های انقلاب با اشاره به این جبهه اظهار کرد: جبهه مردمی نیروهای انقلاب در مدت کوتاهی یعنی از زمانی که رسمأ اعلام موجودیت کرد تا زمان برگزاری انتخابات، درحدود ۵ ماه توانست یک حرکت سراسری شکل دهد و از تمام شهرها، استانها و اقشار مختلف برای یک مشارکت گسترده در تصمیم گیری واقدام مشترک دعوت به همکارى کند.

وی ادامه داد: درگذشته درجمع های محدودی که عناصراصلى تشکل ها و احزاب اصولگرا در آن بودند تصمیم گیری می شد و تصمیمات را ابلاغ می کردند اما این بار سعی شد که بدنه اجتماعی در تصمیم گیری سهیم و نقش داشته باشند که این حرکت علاوه بر اینکه احترام گذاردن به نظرات آنان محسوب می شد، در ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر نیز مؤثر بود.

حسینی همچنین گفت: اصولگرایان درسال٩٤ هم در انتخابات مجلس در تهران به لیست واحد رسیدند ولی چون بدنه حزب اللهى و انقلابی کاملا متقاعد نشدند با تمام توان وارد میدان رقابت نشدند؛ ولی این بار که به گزینه واحدرسیدیم غالب افراد فعالانه درصحنه بودند.

وی ادامه داد: به هرحال این بار برخلاف سال 92توانستیم به گزینه مشترک و نهایی برسیم که در این زمینه جمنا نقش عمده اى داشت.

اصولگرایان درسال٩٤ هم در انتخابات مجلس در تهران به لیست واحد رسیدند ولی چون بدنه حزب اللهى و انقلابی کاملا متقاعد نشدند با تمام توان وارد میدان رقابت نشدند؛ ولی این بار که به گزینه واحدرسیدیم غالب افراد فعالانه درصحنه بودند

عضو هیئت رئیسه جمنا افزود: بعد از انتخابات لازم بود جلساتی برگزار شود که در آن اعضاى شورای مرکزی به تبادل نظر و آسیب شناسی جدی بپردازند و نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصتها و نیز اولویت ها و راهبردها و حتی برنامه های اجرایی و عملیاتی را مشخص کنند؛ که این کار در مرحله نهایی است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای انتخابات مجلس یازدهم نیز در دستور کار است تا بتوانیم با همگرایی ، انسجام وبرنامه ریزى بهتر در فضای سیاسی کشور به ویژه انتخابات اثر گذارتر باشیم.

سید محمد حسینی به بازنگرى در ساختار جمنا اشاره کرد و گفت: برخی گلایه و انتقاداتی داشتند که افرادشرکت کننده در مجمع ملى براساس چه مکانیزمی دعوت شدند؟لذا جمنا در ساختار جدید خود تلاش کرده شبهات و ابهامات را بر طرف کند و به یک جمع بندی معقول و مورد قبول برسد.

جمنا در استان ها ضعف داشت

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامى با بیان اینکه تردیدی نیست که جمنا در استانها ضعف داشت؛ گفت: در بازه زمانی پنج ماه تا انتخابات جبهه مردمى فعالیت فشرده اى را ساماندهی کرد و همه به نوعى زحمت کشیدند اما در اینکه جمنا در استانها و یا در تهران ضعفها وکمبودهایى داشت تردیدی نیست و اگر این گونه نبود نتیجه بهتری کسب می شد.

حسینی ادامه داد: ممکن است بگویید رقیب قدرتمند و دولت مستقر بود و از شیوه ها و شگردهاى مختلف و در هم برای پیروزى استفاده کرد، پاسخ این است که بله حرف درستى است اما در هر حال ما می‌توانستیم با روشنگرى و تبیین قضایای پیدا و پنهان رقیب وتلاش گسترده افکار عمومی را بیشتر با خود همراه کنیم.

این استاددانشگاه تهران گفت: این ضعف ها ممکن است در شورا یا ستاد مرکزی هم بوده باشد که باید در فضای منطقی بررسی و در برنامه های آینده برطرف شود.

ممکن است بگویید رقیب قدرتمند و دولت مستقر بود و از شیوه ها و شگردهاى مختلف و در هم برای پیروزى استفاده کرد، پاسخ این است که بله حرف درستى است اما در هر حال ما می‌توانستیم با روشنگرى و تبیین قضایای پیدا و پنهان رقیب وتلاش گسترده افکار عمومی را بیشتر با خود همراه کنیم

موتلفه على الظاهر باجمنا همراهی داشت

سید محمد حسینی به حمایت احزاب اصولگرا از جمنا اشاره کرد و گفت: جمنا نتوانست صد در صد افراد و احزاب را به خود همراه سازد اما یک وفاق حداکثری ایجاد کرد و غیر از جبهه پایداری تقریبأ همه احزاب شناخته شده اصولگرا از جبهه پیروان خط امام و رهبری، تا ایثارگران به آن پیوستند.

وی به حزب موتلفه اشاره کرد و گفت: از حزب موتلفه آقای حبیبی، آل اسحاق، خانم رهبر و افتخاری در شورای مرکزی جبهه حضور داشته و دارند و آقایان حبیبی، بادامچیان وتوکلی بینا با وجود کاندیداتوری میرسلیم در آخرین روز اطلاعیه دادند و از آقای رئیسی حمایت کردند.

سید محمد حسینی ادامه داد: میرسلیم و شورای مرکزی مؤتلفه دلایل خاص خودشان را از کاندیداتوری داشتند و البته ما هم گلایه های جدی داشتیم که شعار موتلفه همیشه این بود که تابع جامعتین هست یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به هر تصمیمی که آنها برسند ما هم تابع آن هستیم و این بار هر دو جامعه نسبت به آقای رئیسی اجماع داشتند اما مؤتلفه درکمال ناباورى با کاندیدای مستقل وارد صحنه شد.

جمنا اصراری به کناره گیری میرسلیم نداشت/تصمیم میرسلیم شخصی بود

وزیرپیشین ارشاد ادامه داد: شورای مرکزی جمنا اصرار زیادى به کناره گیری میرسلیم نداشت و ایشان هم با نظر شخصی وتصمیم اکثریت شورای مرکزی مؤتلفه تصمیم گرفت که در انتخابات بماند.

شورای مرکزی جمنا اصرار زیادى به کناره گیری میرسلیم نداشت و ایشان هم با نظر شخصی وتصمیم اکثریت شورای مرکزی مؤتلفه تصمیم گرفت که در انتخابات بماند

وی افزود : جبهه پایداری و جلیلى ظاهرا انتظار داشتند از آغاز شکل گیرى جمنا نقش داشته باشند و حاضر نبودند با تأخیر و پس از انجام برخى اقدامات به مجموعه بپیوندند.

سیدمحمدحسینى گفت: به هرحال جبهه توانست یک اجماع نسبى و وفاق حداکثرى بوجود آورد و در نهایت نیروهای انقلاب ازکاندیداى واحد حمایت کردند.

حسینی خاطرنشان ساخت : درحال حاضر که بیش ازدوسال تا رقابت انتخابات مجلس یازدهم فرصت داریم باید همه عناصرمؤثر، احزاب و تشکل هاى ولایى دیدگاه هاونقطه نظرات خود رامطرح کنند تا از تفرقه و چند دستگی جلوگیری شود وزمینه نتیجه گیرى مطلوب درانتخابات حاصل شود.

بعضى از نیروهاى ارزشى گمان مى کردند جمنا صرفا برای حمایت ازقالیباف تشکیل شده است

عضو شورای مرکزی جمنا افزود: بعضى دوستان مثل طرفداران جبهه پایداری تصورشان این بودکه جمنا برای حمایت از کاندیداتورى آقای قالیباف تاسیس شده است و این گونه عنوان می کردند که گزینه نهایی جمنا آقای قالیباف است و این اقدامات و همایش ها جنبه صوری دارد ودر نهایت کار مهندسی خواهد شد و به هدف خودشان مى رسند.

وى ادامه داد: اما در واقع جبهه مردمی نیروهای انقلاب بر این اعتقاد بود که از همه ظرفیت‌ها استفاده کند بر این اساس لازم بود با همه شخصیت هایی که در مظان کاندیداتوری بودند صحبت نماید و از آنان دعوت کند تا در چارچوب جمنا خود را در معرض رای پایگاه اجتماعی اصولگرایان قرار دهند.

یکی از ویژگی های آقاى رئیسی این بود که در بین نیروهای ارزشی، ولایی و انقلابی تقریباً در مورد ایشان وفاق بود و مخالف قابل ذکرى نداشت اما در مورد اینکه آقای قالیباف گزینه نهایى باشد اختلاف نظر وجود داشت، برای نمونه جبهه پایداری، آقای جلیلی و جمعى از علما و روحانیون با ایشان مخالف بودند

حسینی یادآور شد: آقای رئیسی به خاطر ویژگی هایی که داشتند از همان ابتدا در هر دو مرحله رای اول را کسب کردند.

وی ادامه داد: آقای قالیباف گاهی از مواقع مصاحبه می‌کرد که کاندیدا نیست و این باعث تردید مى شد اما آقای رئیسی اینگونه بحث‌ها را نداشتند لذا به طوری طبیعی مراحل طی شد و در نهایت به آقای رئیسی رسیدیم.

جبهه پایداری، سعید جلیلی و بعضی از روحانیون موافق قالیباف نبودند

سیدمحمد حسینی افزود: یکی از ویژگی های آقاى رئیسی این بود که در بین نیروهای ارزشی، ولایی و انقلابی تقریباً در مورد ایشان وفاق بود و مخالف قابل ذکرى نداشت اما در مورد اینکه آقای قالیباف گزینه نهایى باشد اختلاف نظر وجود داشت، برای نمونه جبهه پایداری، آقای جلیلی و جمعى ازعلما وروحانیون با ایشان مخالف بودند.

وی ادامه داد: اختلاف جبهه پایداری با آقای قالیباف بحث امروز و دیروز نیست بلکه انتقاداتی به موضع گیری ها و یا رویکرد فرهنگی و سیاسی آقای قالیباف است که از گذشته داشته اند.

جمنا پیشنهاد داد که قالیباف کنار رود اما تصمیم نهایی را خود قالیباف گرفت

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: در شورای مرکزی جمنا این موضوع مطرح بود که با وجود دو کاندیدا نتیجه ای به دست نمی آید و گفتند که اگر یک کاندیدا باقی بماند امید بیشتر می شود لذا قرار شد با آقای قالیباف صحبت و به ایشان منتقل کنند که در نظرسنجی ها موقعیت آقای رئیسی بهتر است اما چیزی به ایشان تحمیل نشد بلکه صرفا یک پیشنهاد بود که در نهایت خود آقای قالیباف تصمیم گرفت تا انصراف دهد.

دبیرکل کانون دانشگاهیان با اشاره به اینکه برخی ها عنوان می کنند همه رای آقای قالیباف در سبد آقای رئیسی ریخته نشد، گفت: از طرفی مشخص نبود که اگر آقای رئیسی نیز انصراف می داد تمام آراء ایشان به سبد آقای قالیباف ریخته مى شد یا خیر.

جمنا پیشنهاد داد قالیباف معاون اول شود اما رئیسی آن را اعلام نکرد

سید محمد حسینی با اشاره به موضوع مطرح شده در شورای مرکزی جمنا گفت: پیشنهاد جمنا این بود که آقای قالیباف به عنوان معاون اول مطرح شود چون عده اى اعتقاد داشتند که آقای قالیباف یک مدیر اجرایی توانمند است و اگر برخی انتقاداتی دارند که آقای رئیسی در کار های اجرایی نبوده با این ترکیب این انتقادات بر طرف می شود و آقای رئیسی و قالیباف می توانند مکمل خوبی برای هم باشند.

عضو شورای مرکزی جمنا افزود: از طرف دیگر اعلام این ایده می توانست انگیزه ستاد های آقای قالیباف را برای همکارى با ستادهای رئیسی بیشتر کند اما به هر دلیلی ستاد آقای رئیسی یا خود ایشان به این جمع‌بندی نرسیدند که معاون اولی آقای قالیباف را اعلام کنند.

پیشنهاد جمنا این بود که آقای قالیباف به عنوان معاون اول مطرح شود چون عده اى اعتقاد داشتند که آقای قالیباف یک مدیر اجرایی توانمند است از طرف دیگر اعلام این ایده می توانست انگیزه ستاد های آقای قالیباف را برای همکارى با ستادهای رئیسی بیشتر کند اما به هر دلیلی ستاد آقای رئیسی یا خود ایشان به این جمع‌ بندی نرسیدند که معاون اولی آقای قالیباف را اعلام کنند

وی ادامه داد: آقای رئیسی اعلام کرد که ما از آقای قالیباف تشکر و از توان بالاى اجرایى ایشان استفاده می کنیم اما معاون اولی ایشان را که جمنا پیشنهاد داده بود،اعلام نکرد.

شورای مرکزی جمنا مخالفتی با انصراف قالیباف نداشت

سید محمد حسینی در واکنش به اینکه گفته می شود اعضای شورای مرکزی جمنا با انصراف آقای قالیباف مخالفت داشتند، گفت: در شورای مرکزی تصمیم گیری شد که اقای قالیباف انصراف دهد و اعضاء شورا نیز قبول کردند و پذیرفتند که بهتر است باتوجه به شرایط ونظرسنجیهاآقای قالیباف کناره گیری کند اما اگر کسی جداگانه مخالفتی با این موضوع داشته بنده اطلاع ندارم.

رئیسی نمی خواست حامیان خود را محدود به جمنا کند همان گونه که روحانی خود را محدود به حمایت اصلاح طلبان نکرد

عضو هیئت رئیسه جمنا گفت: این تصور وجود داشت که آقای رئیسی فراتر از پایگاه جمنا آرایی دارد لذا نمی خواست دایره حمایت خود را به جمنا محدود کند به همین دلیل سعی می کرد خود را به نوعی مستقل جلوه دهد و به ویژه ازقشرخاکسترى آرایى را جلب کند.

وی ادامه داد: در انتخابات معمولا کاندیداها به همین شیوه عمل می کنند و آقای روحانی هم در انتخابات دامنه طرفداران خود را به اصلاح طلبان محصور نکرد.

ارزیابی از موضوع نو اصولگرایی: جریان اصولگرایی نیازمند بازنگری است

سید محمد حسینی با اشاره به موضوع نو اصولگرایی گفت: در اینکه باید یک بازنگری در گفتمان، رویکرد، روشها وچهره هاى جریان اصولگرایی صورت گیرد کسی تردید ندارد و هر کسی به زبانی این ضرورت را بیان می کند.

وی ادامه داد: دوستان ما در انتخابات مجلس، شوراها و ریاست جمهوری نتیجه را واگذار کردند، زمانى که چنین اتفاقاتی به هر دلیل یا دلایلى صورت می‌گیرد باید یک تجدید نظرجدى صورت گیرد و اگر به همان روش و گفتمان قبل اصرار داشته باشیم آش همان آش وکاسه همان کاسه خواهد بود و نتیجه اى حاصل نمى شود.

حتی اگر آقای قالیباف هم در صحنه رقابت باقی می ماند و آقای رئیسی انصراف می داد برمبناى قرائن و شواهد و نیز نظرسنجی هاى سه مرکز مورد توافق باز آقای روحانی پیروز انتخابات بود و رای جریان اصولگرایی بیشتر نمی شد

استاد دانشگاه تهران افزود: باید چنان تحولی صورت گیرد که ضمن حفظ رای 16 میلیونی،براى جلب ١٠میلیون رأى دیگرهم برنامه ریزى و تدبیرکنیم.

حسینی خاطر نشان کرد: بیش از 3 ماه است که در این خصوص در جلسات بحث مى کنیم تا با واقع گرایى بتوانیم تحولاتی را رقم بزنیم تا فعالیت ها ثمره بخش ترشود و منتج به نتیجه مطلوب گردد.

اگر قالیباف در صحنه می ماند باز هم روحانی پیروز انتخابات بود

عضو شورای مرکزی جمنا گفت: حتی اگر آقای قالیباف هم در صحنه رقابت باقی می ماند و آقای رئیسی انصراف می داد برمبناى قرائن و شواهد و نیز نظرسنجی هاى سه مرکز مورد توافق باز آقای روحانی پیروز انتخابات بود و رای جریان اصولگرایی بیشتر نمی شد.

ناطق از اصولگرایان فاصله گرفت،اصولگرایان از او فاصله نگرفتند

سید محمد حسینی با اشاره به برخی از شخصیت های اصولگرا همچون آقای ناطق نوری، ولایتی و مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: آقای ناطق تقریبا از سال ۸۴ به تدریج راه خود را از اصولگرایان جدا کرد.

وی ادامه داد: در سال 84 آقای ناطق نوری رئیس شورای هماهنگی بود که در آن شورا به این نتیجه رسیدند که آقای لاریجانی به عنوان کاندیدای نهایی اصولگرایان در انتخابات باشد درحالیکه آقای قالیباف و احمدی نژاد نیز حضور داشتند و این تصمیم شورای هماهنگی را نپذیرفتند.

حسینی خاطر نشان کرد: زمانى که احمدی نژاد رئیس جمهور شد، آقای ناطق به دلیل ناکارآمدى شوراى هماهنگى و عدم همراهى همه جریانات اصولگرایى ونیز بخاطر اختلاف نظرهایی که با احمدی نژاد داشت مدتى سکوت کرد و خودرا از اینکه محور فعالیت اصولگرایان باشد کنار کشید و به تدریج فاصله گرفت و با کارگزاران و اصلاح طلبان ارتباط بیشترى برقرار کرد.

زمانى که احمدی نژاد رئیس جمهور شد، آقای ناطق به دلیل ناکارآمدى شوراى هماهنگى و عدم همراهى همه جریانات اصولگرایى ونیز بخاطر اختلاف نظرهایی که با احمدی نژاد داشت مدتى سکوت کرد و خودرا از اینکه محور فعالیت اصولگرایان باشد کنار کشید و به تدریج فاصله گرفت و با کارگزاران و اصلاح طلبان ارتباط بیشترى برقرار کرد

حسینی گفت: این فاصله به گونه ای شد که در سال 88 نه علنا بلکه عملا آقای ناطق حامى گزینه اصلاح طلبان شد و در سال 92 هم ایشان کاملا از آقای روحانی حمایت کرد.

وی ادامه داد: این همراهی آقای ناطق با اصلاح طلبان به گونه ای شده که در حال حاضر مواضع ایشان درانتخابات، با خاتمی رقیب جدی خود در سال 76، سازگاری بیشتری دارد تا با مواضع نیروهایی که درسال ٧٦با تمام توان و اعتبار در حمایت از ایشان وارد صحنه شدند و در دوران دوم خرداد متحمل هزینه های فراوان شدند.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب افزود: به هرحال آقای ناطق نوری از اصولگرایان فاصله گرفتند و این گونه نبوده است که اصولگرایان از ایشان فاصله بگیرند. آقای ناطق به تدریج تمایل پیدا کردند که با مرحوم هاشمى رفسنجانى، خاتمی، سیدحسن خمینى و روحانى مراوده و همفکری داشته باشد و حتى از شرکت در جلسات جامعه روحانیت مبارز اجتناب نماید.

وی ادامه داد: بدیهى است اصولگرایان هم اشکالات و ایراداتی داشته اند اما سوالى که براى نیروهاى ولایی و ارزشی لاینحل مانده این است که چگونه آقای ناطق با کسانى همراه شده که درگذشته و به ویژه دوم خرداد آن تخریب هاى گسترده و بی رحمانه را علیه ایشان کردند!

مهمترین چالش دولت روحانی ناکار آمدی آن است

وی به مهمترین چالش دولت روحانی اشاره کرد و گفت: مهمترین چالش دولت آقای روحانی ناکارآمدی آن است یعنی ترکیب دولت یازدهم و در حال حاضر دوازدهم به گونه ای است که من حیث المجموع ازکارآمدى، عزم و اراده، تحرک و برنامه راهگشا براى تحول و پیشرفت کشور و برطرف شدن مشکلات اساسی مردم از جمله بیکارى، معضلات اجتماعى و مشکلات معیشتى، برخوردارنیست.

حسینى گفت: دولت مردان با طرح شعارهاى پرطمطراق وعده دادند که با مذاکرات و توافق؛ تمامى تحریم ها را یک جا برخواهند داشت و همه مشکلات را از سر راه رونق اقتصادی کشور برخواهند داشت اما با گذشت چند سال از اجرایى شدن برجام تحولی ملموس در زندگی مردم رخ نداده است و به توصیه های رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی توجه کافی صورت نگرفته است و به گفتار درمانى بسنده شده است.

عضوهیئت علمی دانشگاه تهران گفت: درآغاز مذاکرات که رهبرحکیم انقلاب از بدبینى ‌نسبت به آمریکا در پای بندی به تعهدات سخن مى گفتند آقای روحانی با خوش خیالى تمام اظهارنظر می کرد که در عالم سیاست بد بینی و خوش بینی معنا ندارد حال با گذشت چند سال متوجه شدند که خیلى هم معنا دارد و نمی شود به آمریکا اعتماد و تکیه کرد و همان سخنى را می گویدکه منتقدان از اول هشدارداده بودند و با شدیدترین حملات و اتهامات از جمله کاسب تحریم بودن مورد نوازش قرارگرفته بودند.

بدیهى است اصولگرایان هم اشکالات و ایراداتی داشته اند اما سوالى که براى نیروهاى ولایی و ارزشی لاینحل مانده این است که چگونه آقای ناطق با کسانى همراه شده که درگذشته و به ویژه دوم خرداد آن تخریب هاى گسترده و بی رحمانه را علیه ایشان کردند

حسینى ادامه داد: رئیس جمهور وعده داد سالانه یک میلیون شغل ایجاد می کند ولی در آغاز راه وزیرکار اعلام می کند همه ظرفیت ها و اعتبارات را که بکارگیریم ٥٠٠هزارفرصت شغلی بیشتر به وجود نمى آید و به همین صورت وعده ها روى کاغذ می ماند و با تعطیلی بعضی کارخانه ها و مراکز تولیدى برخی شاغلان هم نگران از دست دادن موقعیت شغلی خود می شوند!

وی گفت: دولت با تجربه پر هزینه سال هاى اخیر ناگزیر باید در سیاست ها و رویکرد خود تجدید نظر و به توصیه ها وسیاست هاى ابلاغى رهبری عمل کند تا درخدمت رسانى به مردم موفق شود و موجبات رضایتمندى همگان را فراهم کند.

حمایت از نیروهای متعهد و توانمند درحوزه فرهنگ و هنر منشأ تحول و ارتقاء سطح فکرى جامعه می شود

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامى دولت دهم در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت: دولت در حوزه فرهنگ تاکنون دو وزیر را کنار گذاشته که نشانگر ناتوانی در جلب رضایت جامعه فرهنگی و هنری است؛ باید دعاکنیم که وزیر جدید در انجام ماموریت هاى متنوع و خطیرى که برعهده دارد موفق باشد. البته اگر با همان رویکرد و نگرش قبلى پیش برود تحول و پیشرفتی صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: باید از نیروهای متعهد و توانمند حمایت شود تا بتوانند آثار ارزشمندى تولید کنند چرا که با آثار سطحی و نازل نمی توان سطح فرهنگی کشور را بهبود و ارتقاء بخشید.

دولت در حوزه فرهنگ تاکنون دو وزیر را کنار گذاشته که نشانگر ناتوانی در جلب رضایت جامعه فرهنگی و هنری است؛ باید دعاکنیم که وزیر جدید در انجام ماموریت هاى متنوع و خطیرى که برعهده دارد موفق باشد

سید محمد حسینی گفت: انتقادات جدی در حوزه سینما، تئاتر، موسیقى، هنرهاى تجسمى، شعروادب، کتاب، مطبوعات وسایر حوزه ها به دولت وارد است که تفصیل آن مجال وسیعی می طلبد؛ طرح اشکالات و نوع رفتار رهبر هنرشناس به روشنی بیانگر ضعفها و ایرادات در این زمینه است، برای نمونه علیرغم علاقه زائدالوصف رهبر انقلاب به کتاب درچهار سال گذشته فقط یک بار از نمایشگاه کتاب بازدید کردند اما در دولت دهم هر سال در نمایشگاه حضور پیدا می‌کردند.

وزیر پیشین ارشاد با اشاره به وضعیت نامناسب بعضى فیلم هاى سینما گفت: در جشنواره فیلم فجر سال گذشته حتی کسانی که چندان انگیزه دینی و انقلابی نداشتند به تعدادى از فیلم های راه یافته به جشنواره اعتراض کردند.

خانه سینما را سیاسی کردند/خانه سینما با تغییرات مکرر در اساسنامه از اهداف خود فاصله گرفت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم به موضوع انحلال خانه سینما در دوره وزارت خود اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور مصوبه داشت اگر هرگونه تغییر در اساسنامه خانه سینما باید با اطلاع و نظرشوراى فرهنگ عمومی کشور باشدکه البته این روال قانونی نادیده گرفته شده بود.

سید محمد حسینی ادامه داد: خانه سینما بار ها و در موارد گوناگون تغییراتی را در اساسنامه خود انجام داد اما این تغییرات جدید را به شورای فرهنگ عمومی حتى اطلاع رسانى هم نکردند

وی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی تاکید داشت با تغییرات صورت گرفته در اساسنامه، فعالیت خانه سینما فاقد وجاهت است و باید اصلاح شود.

حسینی گفت: خانه سینما حتى حاضر نبود صنف های خود را در ارشاد به ثبت برساند و همکاران ما تاکید داشتند که باید همه صنف ها همچون تهیه کنندگان، بازیگران و کارگردانان را قانونأ به ثبت برساند.

وی گفت: خانه سینما انتظار داشت که ارشاد صرفأ از آنها حمایت کند و نظارتی هم برکارهایشان نباشد؛کوتاه سخن آنچه سازمان سینمایی و شورای فرهنگ عمومی کشور می گفتند اجراى قانون بود ولى گردانندگان خانه سینما با پشتگرمی سیاسیون و رسانه های داخل و خارج موضوع حقوقی را به جنجال سیاسی و دعواى ژورنالیستی تبدیل کردند و این چنین وانمودکردند که مدیران ارشاد با فعالیت صنفی مخالف هستند!

اصلاح طلبان فضایی ایجاد کردند که انگاراصولگرایان با هنر مخالف هستند/نیروهای انقلابی باترویج امور غیر اخلاقی و مغایر با منافع ملی مخالفند نه با اصل استفاده ازفضای مجازى

عضو شورای مرکزی جمنا خاطر نشان کرد: اصولگرایان مخالف آزادی های فرهنگی و اجتماعی نیستند اما اصلاح طلبان با قدرت رسانه ای که دارند فضایی ایجاد کردند و از اصولگرایان چهره اى ساختند که گویا با هنر و به ویژه موسیقی مخالف هستند!

سیدمحمدحسینى افزود: درحالیکه صدها کنسرت و برنامه هاى هنری دراقصى نقاط کشور برگزار می شود گاهى یک کنسرت بنا به هر دلیل درست یا نادرستى در شهری لغو می شود و این موضوع سوژه در دست رسانه ها و در شمار مهمترین مسائل کشور قرار می گیرد و مدرکى می شود برای اینکه اصولگرایان با موسیقى و شاد بودن مردم مخالفند اما در واقع روح سیاستمداران اصولگرا از چنین موضوعی بی خبر است ولی به هرحال این مهر به پیشانی آنها می خورد و عده زیادی هم چشم وگوش بسته مى پذیرند و رگهاى گردنشان متورم می شود!

اصولگرایان مخالف آزادی های فرهنگی و اجتماعی نیستند اما اصلاح طلبان با قدرت رسانه ای که دارند فضایی ایجاد کردند و از اصولگرایان چهره اى ساختند که گویا با هنر و به ویژه موسیقی مخالف هستند!

وزیر اسبق ارشاد ادامه داد: اگر گفته می شود مدیریت بر فضای مجازی به دلیل پیشگیرى ازتبعات غیر اخلاقی، ضد امنیتی و مشکل آفرینئ مالی صورت گیرد؛ با مغلطه و سفسطه به مردم و بخصوص جوانان آدرس غلط می دهند که اصولگرایان نگاه انسدادى دارند و با استفاده از فضای مجازی و اینترنت مخالف هستند؛ در صورتی که قبل از دولت روحانى شورای عالی فضاى مجازی و مرکز عالی فضای مجازی برای توسعه و ارتقای فعالیتها و البته ساماندهی در چارچوب ضوابط عقلانی شکل گرفت.

اصلاح طلبان درجنگ روانى و فضا سازى یدطولایى دارند / اصولگرایان در برقرارى ارتباط با اقشار مختلف و نسل جوان کمیتشان می لنگد.

عضو شورای مرکزی جمنا افزود: اصلاح طلبان از قدرت بالاى القای مطلب به مخاطب برخوردارند و یکی از عوامل آن بهره گیری از اساتید زبدگان ارتباطات، رسانه و جنگ روانى و نرم است.

اصلاح طلبان چهره ای خشن و هولناک از رئیسی ساختند که نام وی یادآور زندان و اعدام شد

سیدمحمد حسینی گفت: اصلاح طلبان در ایام انتخابات با همکارى سخاوتمندانه رسانه هاى بیگانه چهره ای مخوف از آقای رئیسی ساختند که اگر رئیس جمهور شود سر و کار مردم با اعدام و زندان خواهد بود. این قدرت رسانه ای آنها است که برای نیل به قدرت و خواسته ها از هر ابزارى استفاده می کنند .

اصلاح طلبان در ایام انتخابات با همکارى سخاوتمندانه رسانه هاى بیگانه چهره ای مخوف از آقای رئیسی ساختند که اگر رئیس جمهور شود سر و کار مردم با اعدام و زندان خواهد بود. این قدرت رسانه ای آنها است که برای نیل به قدرت و خواسته ها از هر ابزارى استفاده می کنند و در عین حال پاشنه آشیل دوستان ما ضعف در این عرصه است

وی ادامه داد: در عین حال پاشنه آشیل دوستان ما ضعف در این عرصه است البته ما محدودیت های شرعی و قانونی داریم و نمی توانیم به دستورالعمل ماکیاول عمل کنیم که می گوید برای رسیدن به هدف از هر وسیله اى مى توان استفاده کرد!

سزاوار نیست که اصولگرایان توجیه گر بعضی کاستی ها و ضعفهاى نهادهاى حکومتی باشند

عضو شورای مرکزی جمنا گفت: درست است که ما مدافع و حامی نهادهای حاکمیتی مانند شورای نگهبان و قوه قضائیه هستیم مثلا در برابر هجمه ناجوانمردانه رسانه های معاند علیه رئیس قوه قضائیه بخاطر مواضع انقلابى و برخورد با مفسدان دانه درشت، از ایشان حمایت می کنیم ولی توجیه گر ضعفها و نارسائی ها در این مجموعه ها نخواهیم بود. در صدا و سیما، شورای نگهبان و قوه قضاییه هر اتفاقی که صورت می گیرد این گونه عنوان می شود که اصولگرایان موافق هستند در حالی که ما هم درمواردى به عنوان یک جریان سیاسی نقد هایی به برخی از مواضع و رویکرد ها داریم. برای نمونه این سوال را به جد داریم که چرا شورای نگهبان چهره اى مانند حاجی بابایی را رد صلاحیت کرد و کاندیداهای کمکی وپوششی رقیب را تأیید؟!

سید محمد حسینی با انتقاد از شورای نگهبان گفت: این سوال مطرح است که در انتخابات ریاست جمهوری، شوراى نگهبان بر چه اساسی برخی از کاندیدا هاهمچون آقای حاجی بابایی را رد صلاحیت کرد در حالى که پنج دوره نماینده مجلس و یک دوره چهار ساله هم وزیر توانمندى بود و این سوابق و تجربیات براى رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن به نظرکافی می رسد.

وى ادامه داد: از طرف دیگر بر چه اساسی شورای نگهبان آقای هاشمی طبا و جهانگیری را که از ابتدا اعلام شده بود کاندیدای پوششی هستند و صرفا برای کمک به آقای روحانی در مناظرات به منظورتبیین مبالغه آمیز عملکرد دولت وتخریب رقیب آمده اند و در پرونده آقاى جهانگیرى صرف نظر از مسائل مالى، شبهات جدى همراهى با فتنه وجود دارد، تأیید صلاحیت می کنند.

حسینی معتقد است: شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست که بخواهد مصلحت اندیشی کند بلکه باید هر فردی را بر اساس صلاحیت ها و معیارها تأیید و یا رد صلاحیت کند.

وی ادامه داد: معیارهاى تائید و رد صلاحیت را حتى الامکان شفاف نماید و راه القاى شائبه ها و حرف و حدیث ها را مسدود کند، از جمله تکلیفى را که رهبری به شورا محول کردند در تعریف رجل سیاسى انجام دهد و حداقل شرایط ثبت نام داوطلبان در ریاست جمهورى رامشخص کند که مسئله لوث نشود و شاهد صف چند هزار نفره از جمله کودک چند ماهه براى ثبت نام نباشیم؛ مسلمأ فرافکنی مجلس و شورای نگهبان در این موضوع که حالت تمسخرآمیزى پیداکرده به هیچ وجه قابل قبول نیست. بر فرض که مانع قانونى وجود دارد با استعلام از ولى فقیه وحکم حکومتى قابل حل است.

صدا و سیما به شکلى بى سابقه و با سفارش یک وزیر و براى خوشایند وى، برنامه هاى تلویزیونی مؤثر را لغو می کند! این رفتار آیا با استقلال سازمانى که رئیس آن را رهبر معظم انقلاب تعیین می کند مغایرت ندارد؟

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامى همچنین با گلایه از قوه قضاییه گفت: در رسیدگی به تخلفات حسین فریدون و دیگر دانه درشت ها همچون مدیران ارشد دولتى که در انتخابات وظایف قانونى را نادیده گرفتند تساهل و تسامح پذیرفته نیست، بلکه بایستى با قاطعیت عمل کرد و مردم را نسبت به اجراى عدالت در نظام اسلامى امیدوارساخت.

نظارت عالی در جبهه مردمی با شورای فقهى است

عضو شورای مرکزی جمنا با بیان اینکه در حال حاضر اصولگرایان فردی را سراغ ندارند که نظر و سخنش فصل الخطاب باشد و همه بپذیرند، گفت: اصولگرایان چهره های شاخص و برجسته اى همچون آیت الله موحدی کرمانی، آیت الله یزدی، آیت الله مصباح یزدی و امثال آقاى رئیسى دارند که هر کدام دارای نفوذ و پایگاه قابل توجهی هستند به همین دلیل در اساسنامه جمنا شورای فقهی در نظر گرفته شده تا افرادی مانند آقای موحدی کرمانی و آقای یزدی در جریان امور باشند و جبهه از نظرات ارزشمند و نظارت عالیه آن بزرگواران بهره مند شود.

کاندیداها در صحنه سیاسی حضور فعال داشته باشند

عضو هیئت رئیسه جمنا به فعالیت های سید ابراهیم رئیسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: آقای رئیسی همواره درحوزه فرهنگى و اجتماعى فعالانه حضور داشته است اما به دلیل مسئولیت در دستگاه قضایی در مباحثى مانند انتخابات نمی توانستند مواضع صریح و روشن بگیرند و در حال حاضر چنین محدودیت و ملاحظاتی را ندارند لذا اگر در صحنه حضور فعال نداشته باشند جاى سوال است نه اینکه اقدامات و تحرکات ایشان سوال برانگیز باشد.

سید محمد حسینی ادامه داد: آقای رئیسی رای 16 میلیونی در انتخابات کسب کرد یعنى حدود٤٠درصد راى دهندگان طرفدار پر و پا قرص ایشان هستند و حالا انتظار دارند وى بیانگر مطالبات آنان باشد و همین طور دیگر کاندیداهاى اصولگرا در عرصه سیاسى و اجتماعى فعال باشند و بعد از انتخابات به خواب زمستانى فرونروند!

فعالیت آقای رئیسی الزامأ به معناى کاندیداتورى ایشان در انتخابات دوره بعدی نیست

حسینی گفت: فعالیت آقای رئیسی الزامأ به معناى کاندیداتورى ایشان در انتخابات دوره بعدی نیست بلکه ایشان یک عنصر و شخصیت اثرگذار و مشرف به مسائل ریز و درشت کشور هستند که نظام و مردم باید از این ظرفیت براى پیش برد امور استفاده کنند.

برخی از اصولگرایان می گفتند فعالیت ما نتیجه ندارد/روایت حسینی از کاندیداتوری توکلی مقابل هاشمی رفسنجانی

وی گفت : حتى برخی از اصولگرایان معتقد بودند که رقابت در برابر رئیس جمهور مستقر نتیجه ندارد و نمی توانیم پیروز شویم اما این نکته را توجه نداشتند که در بحث های سیاسی همیشه هدف پیروزی و به نتیجه رسیدن نیست، همین که ما یک رقابت جدی داشتیم و دولت و اصلاح طلبان متوجه شدند یک طیف جریان قدرتمند در کشور مخالف پاره اى از سیاست ها و روش ها است این خود موفقیت محسوب می شود و موجب تعدیل برخی اقدامات می گردد.

سید محمد حسینی ادامه داد: در دور دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی آقای توکلی نیز کاندیدا شد و مشخص بود که در آن فضا نمی تواند در برابر آقای هاشمی رفسنجانی پیروز شود اما به هر حال نگذاشت فضای تک صدایى غالب شود و موقعیت و تریبونى فراهم شد تا انتقادات جدی به رویکرد اقتصادی دولت کارگزاران وارد شود که طرح این مباحث و فضایى که ایجاد شد تا حدودى سبب تجدید نظر در بعضى برنامه هاى توسعه اقتصادی دولت شد و به عدالت توجه بیشترى صورت گرفت.

نیروهای انقلاب و ولایی در اولین دوره ریاست جمهوری در آغاز پیروزی انقلاب از مرحوم دکتر حبیبی حمایت کردند بعد از اینکه کاندیداى اصلى آنان یعنی جلال الدین فارسی مورد تائید قرارنگرفت، علیرغم اینکه می دانستند حبیبى رای نمی آورد اما هرگز حاضر نشدند از بنی صدر حمایت کنند

وی با بیان اینکه حیات و اثرگذارى گروه های سیاسی درگرو چنین فعالیت هایى است نه اینکه صرفأ ملاک اقدام، پیروزى باشد، گفت: نیروهای انقلاب و ولایی در اولین دوره ریاست جمهوری در آغاز پیروزی انقلاب از مرحوم دکتر حبیبی حمایت کردند بعد از اینکه کاندیداى اصلى آنان یعنی جلال الدین فارسی مورد تائید قرارنگرفت، علیرغم اینکه می دانستند حبیبى رای نمی آورد اما هرگز حاضر نشدند از بنی صدر حمایت کنند و این مخالفت هر چند همراه با شکست ظاهری در انتخابات بود ولی درکارنامه نیروهای انقلاب به عنوان یک تصمیم تاریخی درست ثبت شده و موجب افتخار است.

یکتا نقدهایی به برخى مواضع احمدى نژاد دارد

سخنگوی جبهه یکتا با اشاره به این جبهه گفت: یکتا از ابتدا مستقل بوده و ضمن تجلیل ازخدمات گسترده دوران احمدى نژاد و دفاع وزرا از عملکرد خود، نقد هایی نیز به برخی از اظهارات و مواضع احمدی نژاد؛ همچون کاندیدا کردن آقای مشایی درسال٩٢ با وجود اینکه مشخص بود وی تائید صلاحیت نمی شود، دارد.

سید محمد حسینی ادامه داد: در انتخابات سال جاری هم آقای احمدی نژاد که خود را سرباز ولایت مى داند توصیه مشفقانه رهبری مبنی بر عدم کاندیداتوری را نادیده گرفت و در انتخابات کاندیدا شد که این نیز از نقد های جدی ما به ایشان است.

وی به حمایت احمدی نژاد از کاندیداتورى حمید بقایی اشاره کرد و گفت: در حالیکه مدیران کار آمد متعددى در دولت نهم و دهم بودند حمایت از بقایى سوال برانگیز بود.

افراد خاص هنوز در اطراف احمدی نژاد هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم گفت: یکی دیگر از انتقادات وجود حلقه ای از افراد خاص در کنار ایشان بود که این حلقه در دولت دهم تقویت و در حال حاضر نیز در کنار ایشان هستند و منشأ حاشیه سازی ها برای دولت شدند، حداقل بهانه به دست عده ای دادند که دولت را مورد هجمه قرار دهند به گونه ای که آن همه تلاش صادقانه و اقدامات ارزنده و بی سابقه تحت الشعاع این امور فرعی قرارگرفت و مستمسکى براى مخالفان داخلى و بدخواهان خارجی شد که تمامی خدمات را منفی جلوه دهند!

وزیر کابینه دولت دهم افزود: البته آقای احمدی نژاد به دلیل ارائه خدمات فراوان در دولت نهم و دهم به ویژه به طبقات متوسط و محروم جامعه، با وجود تخریب های زیادی که علیه ایشان صورت گرفته است هنوز از پایگاه مردمى قابل توجه برخوردار است هر چند که خواص جامعه و احزاب میانه خوبی با ایشان ندارند.

احمدی نژاد به دلیل ارائه خدمات فراوان در دولت نهم و دهم به ویژه به طبقات متوسط و محروم جامعه، با وجود تخریب های زیادی که علیه ایشان صورت گرفته است هنوز از پایگاه مردمى قابل توجه برخوردار است هر چند که خواص جامعه و احزاب میانه خوبی با ایشان ندارند

سیدمحمدحسینى درخصوص امکان حمایت جمنا از احمدی نژاد در صورت تایید صلاحیت در انتخابات گفت: آقای احمدی نژاد در بین احزاب و تشکل های اصولگرا مخالفان جدی و سر سختی دارد و وفاقى که در بین فعالان سیاسی نسبت به آقای رئیسی شکل گرفت در مورد ایشان حاصل نمی شد مضافأ بر اینکه اگر احمدی نژاد کاندیدا بود کاری به احزاب و تشکل های سیاسی نداشت و به شیوه سال ٨٤ عمل می کرد البته معلوم نبود به چه نتیجه ای برسد.

منبع: خانه ملت

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید